معرفی کتاب «هنر جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها»

نویسنده: مائده حوایی

برای همه‌ی استارتاپ‌ها، مرحله‌ی تأمین سرمایه ممکن است مرحله‌ای تلخ و سخت و گاهی ناامیدکننده باشد. شاید این مشکل از کم‌اطلاعی آن‌ها درباره‌ی فرایند جذب سرمایه‌گذار باشد.

فرایند جذب سرمایه در هر استارتاپ، مرحله‌ای اجتناب‌ناپذیر است که کارآفرینان عاقبت ناچار هستند با آن درگیر شوند. آن‌ها برای دریافت سرمایه‌ی کافی و ادامه‌ی فعالیتشان باید بتوانند به‌طورحرفه‌ای فرایند جذب سرمایه را به‌ مسیر صحیحی هدایت کنند. این مسیر پرفراز‌و‌نشیبی است که راه‌اندازی و توسعه‌ی کسب‌وکار جدید ناچار از گذراندن آن است. گاهی اوقات چون این مسیر خوشایند کارآفرینان نیست، با وجود داشتن ایده و تیمی هوشمند و موفق، نمی‌توانند به سرمایه دست پیدا کنند. به‌همین‌دلیل، آن‌ها به راهنمایی علمی و عملی نیاز دارند که بتوانند با موفقیت به سرمایه‌ی مدنظرشان برسند و سرمایه‌گذاران را به خود جذب کنند. کتاب ««هنر جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها»» همان‌طورکه از اسمش هم پیدا است، جذب سرمایه را نوعی هنر می‌داند که باید آن را فراگرفت.

خلاصه‌ی کتاب

مشاوره‌های قدیمی باتوجه‌به فضای جدید آنلاین که به‌طورفزاینده‌ای مسیر استارتاپ‌ها را حتی در جذب سرمایه تغییر می‌دهد، به‌اندازه‌ی گذشته برای کسب‌وکارها کارساز نیست. کتاب «هنر جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها» راهنمایی عملی و نوینی برای جذب پول و سرمایه برای استارتاپ‌‌ها باتوجه‌به مقررات و شرایط جدید حاکم بر استارتاپ‌ها است. این کتاب را کسی نوشته است که در فضای استارتاپ‌ها بسیار نام‌آشنا است: آلخاندرو کرمدس. کرمدس، کارآفرین موفق و بنیان‌گذار وان‌وست، درزمینه‌ی جذب سرمایه و تأمین مالی استارتاپ بسیار باتجربه‌ است. این مسئله باعث می‌شود خواننده با کتاب منحصربه‌فردی روبه‌رو شود.

the art of fundraising for startup/هنر جذب سرمایه برای استارتاپ

کتاب «هنر جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها» راهنمایی گام‌به‌گام به‌روشی پیشرفته است که در آن نویسنده، ابزارها و استراتژی‌ها و رویکردهای لازم برای توانمندشدن کارآفرینان در جمع‌آوری سرمایه را ارائه می‌دهد. در این کتاب، کرمدس رازهایی از هنر دستیابی به سرمایه را فاش می‌کند و نشان می‌دهد چطور هریک از اجزا در این مسیر، به‌منظور تأمین سرمایه باید کاملا متعادل باشند. همچنین، جزئیات و نکات مهمی را بیان می‌کند که باید هنگام راه‌اندازی و پرورش و رشد استارتاپ رعایت شود. همواره نشانه‌هایی هست که از روی آن‌ها می‌توان فهمید برای سرمایه‌گذاران چه چیزهایی مهم است و چه انتظاری از استارتاپ‌ها دارند. نویسنده این نشانه‌ها را در این کتاب به‌‌روشنی تفسیر کرده است.

پیش‌گفتار کتاب را باربارا کورکوران، سرمایه‌گذار برنامه‌ی تلویزیونی شارک تنک Shark Tank و بنیان‌گذار گروه کورکوران، نوشته است. شارک تنک برنامه‌ی تلویزیونی واقع‌نمای آمریکایی است که در آن کارآفرینان برای جذب سرمایه رقابت می‌کنند و در آن سرمایه‌گذاران را کوسه می‌نامند. باربارا کورکوران به‌عنوان سرمایه‌گذار، در پیش‌گفتار این کتاب از زبان سرمایه‌گذاران و نگاه آن‌ها به استارتاپ‌ها و چگونگی ارزیابی کارآفرینان سخن می‌گوید.

کورکوران و همکارانش در هر فصل از برنامه، به صدها ارائه‌ی صمیمانه از کارآفرینان مشتاقی گوش می‌دهد که دنبال جذب سرمایه‌اند. سپس از میان آن‌ها تصمیم می‌گیرند برای ایده‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که معتقدند برندگان بزرگی خواهند شد. او در بخشی از پیش‌گفتار خود می‌گوید:

اول دنبال کارآفرینانی می‌گردم که سردوگرم روزگار را چشیده و پوست‌کلفت باشند. اغلب کارآفرینانی که تاکنون ملاقات کرده‌ام، پوست‌کلفت نیستند و جواب‌هایی به سؤالاتم می‌دهند که زیادی سطحی‌اند و نمی‌توانم به آن‌ها اعتماد کنم. سعی می‌کنم برنده‌ای را جدا کنم که رفتارهای شجاعانه‌ای داشته باشد و درعین‌حال، آن‌قدر باهوش باشد که بتوان به این رفتارهایش اعتماد کرد. دنبال کارآفرینانی می‌گردم که می‌توانند افراد را محک بزنند و به‌سرعت به آن‌ها انگیزه بدهند و جایی که دیگران فقط موانع را می‌بینند، فرصت‌ها را کشف کنند. این کارِ بچه‌های درس‌خوانِ معمولی نیست.

می‌خواهم روی افراد خطرپذیر سرمایه‌گذاری کنم. هر کارآفرین عالی‌ای که با او موفق شده‌ام، از صبر و تحمل بسیار زیادی در موقعیت‌های غیرقطعی برخوردار بوده است. ریسک این کارآفرینان را به‌شوق می‌آورد. خیلی از به‌اصطلاح کارآفرینان طرح‌های کسب‌وکار را با اعداد و ارقام و پیش‌بینی‌های خیالی و نتیجه‌گیری‌های مستدل تا خرخره پر می‌کنند. من با آن‌ها کاری ندارم.

باربارا کورکوران ترجیح می‌دهد سرمایه‌اش را خرج استارتاپ‌هایی کند که بعد از هر زمین‌خوردنی، امیدوار و خوش‌بین به‌سرعت سرپا می‌شوند و دوباره به راهشان ادامه می‌دهند و از ادامه‌ی مسیرشان ناامید نمی‌شوند. او این انعطاف‌پذیری را نه مسئله‌ای آموختنی، بلکه نگرشی درونی و حتی مهم‌تر از بهره‌ی هوشی می‌داند. برای کارآفرین‌ها و استارتاپ‌ها خالی از لطف نیست که پیش‌گفتار کورکوران را در ابتدای کتاب بخوانند تا دریابند نگاه سرمایه‌گذارِ باتجربه‌ای چون او به کارآفرینان چگونه است و سرمایه‌گذاران معمولا چه معیارهایی برای خرج سرمایه‌شان در استارتاپ در نظر می‌گیرند.

یکی از راه‌های مهم برای جذب سرمایه، عمل‌کردن فراتر از رقابت است

دانستن چیزهایی که باید در سرمایه‌گذاران جست‌وجو کرد و سوالات مهمی که آن‌ها مطرح می‌کنند، برای موفقیت کارآفرین در جذب سرمایه حیاتی است. در فصل‌های این کتاب، درباره‌ی مباحثی ازاین‌دست مطالب مهمی می‌خوانیم: مهارت ارائه به سرمایه‌گذار، منابع جذب سرمایه، درک بازی سرمایه‌گذاران جسور، تشریح دوره‌های سرمایه‌گذاری، تصمیم‌گیری درباره‌ی مقدار سرمایه و سرمایه‌گذاران بالقوه و دوری از اشتباهات متداول در جذب سرمایه. همچنین در فصل‌های جداگانه‌، درباره‌ی علامت‌های خطر در مسیر جذب سرمایه‌گذار و اینکه دنبال چه سرمایه‌گذاری باشیم، مباحثی مطرح شده است. نحوه‌ی بستن قرارداد و شرایط تفاهم‌نامه و روابط‌عمومی نیز از مطالب دیگری است که در کتاب حاضر می‌خوانیم.

the art of fundraising for startup/هنر جذب سرمایه برای استارتاپ

کرمدس با توضیحات مفصلی که درباره‌ی راه‌اندازی استارتاپ اولش با عنوان وان‌وست به‌همراه همسرش، تانیا پرایو،در کتاب آورده، کارآفرینان را متوجه نکات مهمی می‌کند که باید دربرابر آن‌ها هوشیار باشند. از نگاه او یکی از کارهای سختی که هر کارآفرین باید در آن ماهر باشد، حذف کارهای جانبی و زوائد است تا بدین‌ترتیب، امکان تمرکز بر موضوع واقعا باارزش فراهم شود. این همان استراتژی کسب‌وکار است که وجود آن برای موفقیت هر استارتاپ ضرورت دارد. تصویب قانون جابز در سال ۲۰۱۲ که نویسنده در یکی از فصل‌ها کاملا به آن اشاره کرده است، تغییرات بزرگی در مسیر جذب سرمایه‌ی استارتاپ‌ها ایجاد کرد. بعد‌ از‌ تصویب این قانون، استارتاپ‌ها اجازه پیدا کردند اعلام کنند در حال جذب سرمایه هستند و تا پیش از تصویب قانون جابز، فعالیت‌های ترویجی‌ کاملا ممنوع بود.

خرید کتاب با کد تخفیف zoomit

کتاب «هنر جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها» نمایی کلی از روند جمع‌آوری سرمایه را ارائه می‌دهد. برای کارآفرینانی که قبلا تجربه‌ی استارتاپی نداشته‌اند، فرایند جذب سرمایه می‌تواند فرایندی طولانی‌مدت و دلهره‌آور به‌نظر برسد. این کتاب نقشه‌ی راه روشنی برای چگونگی سفری موفقیت‌آمیز در مسیر جذب سرمایه‌گذار جدید برای کارآفرینان ترسیم می‌کند.

درباره‌ی کتاب

اولین‌بار در سال ۲۰۱۶، انتشارات وایلی کتاب «The art of startup fundraising: pitching investors, negotiating the deal, and everything else entrepreneurs need to know» را در ۲۴۴ صفحه و به زبان انگلیسی در آمریکا منتشر کرد. Book Authority این کتاب را به‌عنوان بهترین کتاب در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری انتخاب کرد. افراد مطرح و صاحب‌نظر بسیاری درباره‌ی کتاب کرمدس صحبت و از وی قدردانی کرده‌اند؛ ازجمله‌ی آنجلو جی. رابلز (بنیان‌گذار Family office asstiation) و سولیوان (بنیان‌گذار Starwest partners) و تورسپیکون (بنیان‌گذار Quotidian Ventures). این افراد همگی بر ضرورت خواندن این کتاب، پیش از تأمین سرمایه برای استارتاپ خود تأکید ورزیده‌اند.

the art of fundraising for startup/هنر جذب سرمایه برای استارتاپ

سال ۱۳۹۶، انتشارات پندار پارس نخستین‌بار کتاب حاضر را با عنوان «هنر تأمین سرمایه برای استارتاپ‌ها؛ آشنایی آغازین سرمایه‌گذاران با کسب‌و‌کار، مهارت مذاکره و دیگر مواردی که کارآفرینان باید از آن اطلاع داشته باشند» و ترجمه‌ی فرزاد پریدار منتشر کرد. در سال ۱۳۹۸ نیز دو ناشر دیگر ترجمه‌ی کتاب یادشده را منتشر کردند: ۱. نشر ادیبان روز با عنوان «هنر جذب سرمایه برای کسب‌و‌کارهای نوپا (استارتاپ‌ها)» و ترجمه‌ی هستی چیت‌سازان و ساره کولجی؛ ۲. انتشارات آریانا قلم با عنوان «هنر جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها؛ ارائه‌ برای سرمایه‌گذار، مذاکره با سرمایه‌گذار و هرآنچه به‌عنوان یک کارآفرین باید بدانید» و ترجمه‌ی امین کریمی (کارآفرین و بنیان‌گذار استارتاپ تیست‌ایران در حوزه‌ی گردشگری خارجی). آٰریاناقلم مانند کتاب‌های دیگرش، در طراحی این کتاب نیز خلاقیت ویژه‌ای به‌خرج داده و جلد کتاب را شبیه دسته‌چک طراحی و لابه‌لای نوشته‌های کتاب از تصاویری با مضمون چک و پول استفاده کرده است.

درباره‌ی نویسنده

آلخاندرو کرمدس (Alejandro Cremades)، نویسنده و کارآفرین اسپانیایی، متولد ۱۹۸۵ در زوریخ است. او در ۲۲ سالگی به آمریکا مهاجرت و در رشته‌ی حقوق تحصیل کرد. سپس مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته‌های قوانین تجارت و کسب‌وکار بین‌المللی گرفت. او نویسنده‌ای پرفروش درزمینه‌ی کسب‌وکارهای نوپا و فعال در حوزه‌ی جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها و بنیان‌گذار و رئیس اجرایی پیشین Onevest است. وان‌وست بزرگ‌ترین شبکه‌ی سرمایه‌گذاری دیجیتالی در دنیا با بیش از ۴۵۰ هزار عضو است که به اعضای خود این امکان را می‌دهد بدون داشتن هزینه‌های مدیریتی و تعهدهای سنگین سرمایه‌گذاری، سبد سرمایه‌گذاری بسازند. ناگفته نماند کرمدس هم‌بنیان‌گذار Panthera Advisors نیز محسوب می‌شود؛ شرکت سرمایه‌گذاری برتر درزمینه‌ی بانکداری و مشاوره‌ی مالی.

the art of fundraising for startup/هنر جذب سرمایه برای استارتاپ

کرمدس در زمان اوقات فراغتش برای مجلاتی چون فوربس و مدیوم مطالبی می‌نویسد و میزبان پادکست DealMakers است که در آن، با برخی از کارآفرینان موفق سراسر دنیا مصاحبه می‌کند. در‌حال‌حاضر،  او با خانواده‌اش در منهتن نیویورک سکونت دارد.

خرید کتاب با کد تخفیف zoomit

سخن پایانی

کتاب آلخاندرو کرمدس به کارآفرینان کمک می‌کند درک روشنی از این موضوع به‌دست آورند که سرمایه چطور جذب می‌شود و چه چیزهایی برای موفقیت در این فرایند، به‌منظور تحت‌تأثیر قراردادن سرمایه‌گذاران لازم است. این کتاب به‌طورخاص روی بخش سرمایه‌گذاری در استارتاپ تمرکز کرده است؛ بنابراین، کارآفرینان را از خواندن کتاب‌های دیگر استارتاپی بی‌نیاز نمی‌کند. آن‌ها همچنان باید آموزش در سایر زمینه‌های موردنیاز برای استارتاپی موفق نظیر مذاکره و بازاریابی و ارتباطات را پیگیری کنند. همچنین، ممکن است بعضی مفاهیم و بخش‌های آن برای کسب‌وکارهای ایرانی مصداق نداشته باشد؛ بااین‌حال، گروه ترجمه‌ی کتاب موافق حذف آن قسمت‌ها نبوده و خوانندگان را حتی به خواندن آن‌ها توصیه کرده‌اند؛ به‌ویژه اگر کسب‌وکارتان به‌گونه‌ای است که بازار بین‌المللی دارد، از تمام بخش‌های کتاب بهره‌ی کافی خواهید برد.