نخستین مسجد با چاپ سه بعدی ساخته شود

در سال ۲۰۲۵ ؛نخستین مسجد با چاپ سه بعدی ساخته شود

نخستین مسجد چاپ سه بعدی جهان در امارات متحده عربی ساخته می شود. قرار است  این مسجد ۲ هزار متر مربعی با ظرفیت ۶۰۰ نمازگزار در ۲۰۲۵  میلادی در یکی از قدیمی ترین محله های دبی ساخته شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، سازمان اداره امور اسلامی و فعالیت های خیریه دبی (IACAD) در بیانیه ای اعلام کرده است: حدود ۴ ماه طول می کشد تا چاپ سه بعدی ساختار مسجد تکمیل شود. علاوه بر آن ۱۲ ماه طول می کشد تا تجهیزات مناسب در آن به کار گرفته شود. ۳ کارگر وظیفه راهبری پرینتر ۳ بعدی رباتیکی را برعهده دارند که در هر ساعت ۲ متر مربع را چاپ می کند.

نخستین مسجد با چاپ سه بعدی ساخته شود

ترکیبی از مواد خام و بتونی که با دقت آماده شده برای ساخت مسجد به کار گرفته می شود.

به گفته الشیبانی مدیر بخش مهندسی IACAD فناوری ساخت و ساز سه بعدی به حفظ محیط زیست کمک بیشتری می کند. او در این باره می گوید: با استفاده از پرینتر سه بعدی دورریز مواد ساختمانی کاهش می یابد از سوی دیگر این روش به حفظ محیط زیست کمک می کند.

او در ادامه افزود: البته هزینه ساخت با چاپ سه بعدی ۳۰ درصد بیشتر از روش های معمول است زیرا این نخستین باری است که در جهان چنین کاری انجام می شود.

ساخت مسجد با کمک فناوری چاپ سه بعدی در راستای اهداف دبی برای تبدیل شدن به مرکزی پیشرو برای این فناوری تا ۲۰۳۰ میلادی است.