نگاهی پایدار به بسته بندی در سال ۲۰۲۲ و پس از آن

بسیاری از جنبه‌های زندگی عادی وجود دارد که به‌طور برگشت‌ناپذیری توسط دو عامل تغییر کرده است: همه‌گیری و بحران آب و هوا و صنعت بسته بندی از این پویایی های در حال تغییر مصون نیست.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، همانطور که گفته شد، صنعت – در کل زنجیره تامین از تامین کنندگان مواد خام گرفته تا تولید کنندگان، برندها و مصرف کنندگان – در حال تغییر روشی است که ما در مورد بسته بندی فکر می کنیم. در سال ۲۰۱۸، اتحادیه اروپا دستورالعمل (EU) 2018/852 برای زباله های بسته بندی را تصویب کرد که بیان می کند تا پایان سال ۲۰۲۵، در مجموع ۶۵٪ از کل زباله های بسته بندی باید بازیافت شوند. مصرف کنندگان شروع به تقاضای بسته بندی محصول کمتری کرده اند که پایدارتر باشد و در عین حال بتواند به اندازه کافی از محصولات محافظت کند. برندها با روی آوردن به مبدل‌های بسته‌بندی برای گزینه‌های بسته‌بندی سبزتر، به این خواسته‌ها و به اهداف پایداری خود پاسخ می‌دهند. و مبدل ها نیز به نوبه خود به دنبال راه هایی برای ترکیب مواد و شیوه های پایدارتر در فرآیندهای توسعه محصول، تولید و توزیع خود هستند. هدف نهایی دستیابی به پایداری در سراسر زنجیره تامین است. اما دستیابی به این هدف لزوماً در راستای اهداف صرفه جویی در هزینه شرکت نیست. برای بهبود پایداری باید سرمایه گذاری کرد. و مصرف کنندگان باید در مورد ارزش بسته بندی محصول پایدارتر آموزش ببینند و مایل به پرداخت حق بیمه برای آن باشند.

پایداری: هدفی که ارزش دنبال کردن دارد

با توجه به تقاضای مصرف کننده و فشارهای بحران آب و هوایی، می بینیم که تلاش های پایدار برای برندها اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. برای دستیابی به تاثیر کربن کم، برندها باید کل زنجیره تامین را برای ارزیابی چرخه عمر ردپای کربن برای هر یک از محصولات خود درگیر کنند. تا جایی که سایر ذینفعان در سراسر زنجیره تامین ردپای کربن خود را مطابق با PAS 2050 اندازه گیری کرده اند، برندها در واقع می توانند آن محاسبات انتشار CO 2 را برای ردپای خود اعمال کنند. بنابراین، برندها باید به دنبال تامین کنندگانی باشند که استراتژی اندازه گیری کربن را دنبال می کنند یا محصولات/مواد آنها قبلا اندازه گیری شده است.

آساهی کاسی(Asahi Photoproducts) در مسیر مطالعه خنثی بودن کربن است. با رعایت استانداردهای PAS 2050 برای اندازه‌گیری وضعیت فعلی، ما همچنان به ارزیابی احتمال کاهش تأثیر کربن محصول خود برای صفحات فلکسوگرافی قابل شستشو با آب AWP™-DEW CleanPrint ادامه می‌دهیم.

میراث پایداری

حرکت ما برای ارائه محصولات پایدارتر به بازار در طول همه گیری شروع نشد. در عوض، ما نیم قرن است که برای رسیدن به این هدف کار می کنیم، حتی اگر اصطلاحات جنبه های مختلف پایداری در آن سال ها بارها تغییر کرده است. آساهی کاسی در واقع اولین تولید کننده رزین صفحه فوتوپلیمر مایع قابل شستشو با آب (APR TM ) در سال ۱۹۷۱ بود.

برای سال‌ها، شرکت مادر ما Asahi Kasei تشخیص داده است که تغییرات آب و هوایی یک مسئله جدی جهانی است که هم بر محیط طبیعی و هم بر کل جامعه تأثیر می‌گذارد. ماموریت گروهی آن کمک به زندگی مردم در سراسر جهان بوده و همچنان ادامه دارد. حتی زمانی که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی جهان به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ به حالت تعلیق درآمد، انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) کاهش زیادی نداشت و با از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، انتشار دوباره شروع به افزایش کرد. این یکی از نشانه های دشواری حل مسئله تغییرات آب و هوایی و نیاز به تسریع تلاش های مربوطه است. این یک محرک کلیدی در افزایش حرکت آساهی کاسی به سمت دستیابی به وضعیت بی‌طرفی کربن در تمام عملیات‌های خود تا سال ۲۰۵۰ است.

برای Asahi Photoproducts، یکی از جنبه‌های اولیه و کلیدی حرکت ما به سمت ارائه محصولات هماهنگ با محیط، شامل حرکت از فرآیند ساخت صفحه شستشو با حلال مبتنی بر هیدروکربن به یک جایگزین مبتنی بر VOC مانند شستشو با آب است. البته، در ادامه سفر خود به سمت وضعیت کربن خنثی، به همین جا متوقف نمی‌شویم. ما همچنین به مطالعه مواد خام و فرآیندهای تولید خود ادامه خواهیم داد تا تعیین کنیم که چگونه می تواند در تلاش های توسعه آینده ما قرار گیرد.

همچنین توجه به این نکته مهم است که با بهبود کیفیت و بهره‌وری فناوری چاپ فلکسوگرافی که طی سال‌ها با نوآوری‌هایی مانند خانواده صفحه‌های شستشوی آب آساهی CleanPrint به دست آورده است، فلکسو برای رقابت با چاپ افست و روتوگراور موقعیت خوبی دارد. لازم به ذکر است که روتوگراور حدود ۲۰ درصد از چاپ بسته بندی در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد،

اما یک نقطه ضعف کلیدی دارد: برای ساخت سیلندرهای روتوگراور، از یک ماده شیمیایی بسیار سمی، کروم تری اکسید استفاده می شود. در حالی که اتحادیه اروپا تأیید خود را برای استفاده از این ماده شیمیایی تا سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید کرده است، این امر تأثیر آن بر ردپای کربن روتوگراور را کاهش نمی دهد. این فقط یکی از اجزای فرآیند روتوگراور است که باعث می‌شود به طور قابل توجهی پایداری آن را نسبت به فلکسوگرافی کاهش دهد.

بسته بندی شده در مقابل تازه

روند دیگری وجود دارد که ذکر آن مهم است، و آن رشد چیزی است که به نام «فروشگاه‌های زباله صفر» در فروش مواد غذایی بسته‌بندی نشده شناخته می‌شود. در حالی که این رویکرد در کاهش ضایعات بسته بندی در سطح محلی قابل تحسین است، ممکن است نتواند مشکل زباله های مواد غذایی را در مقیاس بزرگتر حل کند. ضایعات مواد غذایی یک مشکل مهم در سطح جهانی است و در بسیاری از مناطق جهان، امنیت غذایی یک مسئله رو به رشد است. از سوی دیگر، مواد غذایی بسته بندی شده، به ویژه اگر مواد بسته بندی را بتوان به عنوان یک ماده خام جدید در اقتصاد دایره ای حلقه بسته استفاده مجدد کرد، در واقع می تواند پایدارتر باشد. استفاده از فیلم‌های مانع عملکردی سبک وزن در بسته‌بندی برای جلوگیری از رطوبت، اکسیژن و آلاینده‌ها از تماس مواد غذایی می‌تواند عمر مفید مواد غذایی را بسیار بهبود بخشد و ضایعات مواد غذایی را کاهش دهد. در نهایت، غذای بسته بندی نشده در مقیاس بزرگ به احتمال زیاد باعث فاسد شدن غذا می شود. در واقع هدر دادن این منبع ارزشمند البته همه چیز نیاز به بسته بندی ندارد. اما یک مدل هیبریدی هوشمند برای خرده فروشی مواد غذایی ارزشی دارد که می تواند ضایعات را به حداقل برساند و پایداری را به حداکثر برساند.

نکته پایانی

برای عملیات فلکسوگرافی، علاوه بر مدیریت دقیق زنجیره تامین، تلاش‌ها برای بی‌طرفی کربن و سایر ابتکارات پایداری، شاهد سه روند رو به رشد هستیم که می‌تواند به این عملیات کمک کند که نه تنها پایدارتر، بلکه سودآورتر در سال ۲۰۲۲ و پس از آن باشد. این شامل:

تولید صفحات خودکار بیشتر که زمان، هزینه و ردپای کربن را در زنجیره ارزش کاهش می دهد. یک نمونه CrystalCleanConnect، یک خط تولید پلیت کاملاً خودکار است که به طور مشترک توسط Asahi و ESKO و Kongsberg توسعه یافته است. دو واحد اول در آسیا نصب شده اند و نتایج فوق العاده ای ارائه می دهند. این سیستم صفحه‌سازی کاملاً خودکار تأثیر مستقیم و مثبتی بر پایداری صفحه‌سازی فلکسو دارد و مبدل‌ها را تشویق می‌کند تا از روتوگراور به فلکسو تغییر مسیر دهند.

ساخت صفحات داخلی در محل مبدل. با وارد شدن اتوماسیون بیشتر به فرآیند تولید پلیت، آسان‌تر، کارآمدتر و پایدارتر می‌شود. یک مزیت جانبی این است که زمان تولید صفحه را می توان از روز به ساعت کاهش داد.

گذار از فرآیند ساخت صفحه شستشو با حلال مبتنی بر هیدروکربن به جایگزین‌های مبتنی بر VOC مانند شستشو با آب.

اگر همه‌گیری چیزی به ما آموخته باشد، این است که زندگی آن‌قدر که فکر می‌کردیم قابل پیش‌بینی نیست. و کاملاً واضح است که جهان واقعاً تغییر کرده است، حتی فراتر از تهدیدات ناشی از کرونا. ما باید دور هم جمع شویم تا این چالش ها را به شیوه ای معنادار بشناسیم، و Asahi Photoproducts مصمم است در این تلاش ها پیشرو باشد، به ویژه در رابطه با پایداری. در یک تا دو سال گذشته، افزایش چشمگیری در آگاهی در مورد مشکلات گازهای گلخانه ای، زباله های پلاستیکی، ضایعات مواد غذایی و سایر مسائل مربوط به دستیابی به هماهنگی بین توسعه جامعه انسانی و محیط زیست جهانی مشاهده شده است.

هیچ فرد، شرکت یا دولتی نمی تواند به تنهایی بحران آب و هوا را درمان کند. نیاز به همکاری و همکاری جهانی و جهانی است تا جهان به نقطه ای برسد که از وخامت آب و هوا کاسته شود. Asahi Photoproducts مفتخر است که در این تلاش جهانی مشارکت دارد.