نگاه به صنعت چاپ فرا صنعتی و فرا فرهنگی است

گروه استان‌ها – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: نگاه به صنعت چاپ فرا هنری، فرا صنعتی و فرا فرهنگی است که قطعاً در مسیر پیشرفت امروز جامعه صنعت چاپ با به روزترین امکانات نقش‌آفرینی اصلی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاردبیل، به نقل از فرهنگ و ارشاد استان، عبدالله بحرالعلومی در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره صنعت چاپ استان اردبیل اظهار داشت: به تناسب توسعه و تحول همه پدیده‌ها پیشرفت‌هایی را در صنعت چاپ نیز شاهد هستیم که روز به روز نیز بر دامنه این تحولات و پیشرفت‌ها افزوده می‌شود.

بحرالعلومی صنعت چاپ را زیربنای توسعه در ابعاد مختلف بیان کرد و گفت: فعالیت‌های پیچیده‌ای که در این صنعت انجام می‌شود امروز به مرز تحول واقعی رسیده و با ظرافت کامل انواع چاپ‌ها و نشر آن را به عینه مشاهده می‌کنیم.

وی ارتقای کیفیت محصولات تولید شده در قالب صنعت چاپ را یادآور شد و تصریح کرد: فعالان این عرصه سعی می‌کنند تا به توسعه فرهنگ، مدنیت و پیشرفت جامعه در ابعاد مختلف کمک کنند که قطعاً این مسیر می‌تواند با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: تمام پدیده‌هایی که منجر به توسعه فرهنگی، اجتماعی و هنری شده همه مرهون توسعه و تحول صنعت چاپ هستند و در همه انقلاب‌های رخ داده در دنیا، صنعت چاپ به عنوان یک صنعت پیشرو، پیشتاز و چند ضلعی مطرح بوده است.

بحرالعلومی نگاه به صنعت چاپ را فرا هنری، فرا صنعتی و فرا فرهنگی توصیف کرد و ادامه داد: قطعاً در مسیر پیشرفت امروز جامعه صنعت چاپ با به روزترین امکانات نقش‌آفرینی اصلی را دارد.

وی به فراخوان جشنواره هشتم صنعت چاپ در استان اشاره کرد و گفت: در قالب محصولات تولیدی کتاب، صحافی، گرافیک، طراحی و… فراخوان در قالب این جشنواره انجام شد که ۲۴ چاپخانه در این فراخوان شرکت کرده و بیش از ۴۸ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود.

بحرالعلومی تجلیل از ۳ برگزیده این جشنواره و ۴ نفر از منتخبان را در قالب دریافت نشان قابل تقدیر یادآور شد و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴۸ چاپخانه در سطح استان به شکل دیجیتال، افست و لیتوگرافی فعال هستند که ۱۲۶ چاپخانه در مرکز استان واقع شده است.

وی با اظهار تأسف از نبود چاپخانه در شهری نظیر سرعین تصریح کرد: نباید تمرکز فعالیت‌های عمرانی و توسعه صنعتی را به مرکز استان معطوف کنیم بلکه بهتر است در همه مناطق توسعه به شکل متوازن اتفاق بیفتد.

رضوان باقلاچی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل اظهار کرد: مؤلفه‌هایی همچون وجدان کاری و حس مسئولیت‌پذیری در بین چاپخانه‌داران استان اردبیل به شکل مناسب و مطلوب مشاهده می‌شود که قطعاً تقویت این امر می‌تواند به بهبود شرایط صنعت چاپ نیز منجر شود.

وی به تاریخ کهن صنعت چاپ در کشور و استان اردبیل اشاره کرد و گفت: حتی در سخت‌ترین ایام کرونایی نیز تعدادی از صاحبان صنعت چاپ با احساس مسئولیت اجتماعی سعی کردند تا شعارها و توصیه‌های بهداشتی را به شکل مناسب و خوشایند چاپ و منتشر کنند تا شاهد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح جامعه باشیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل این اقدامات خودجوش را نشان از حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی چاپخانه‌داران توصیف کرد و افزود: در سال‌های اخیر صنعت چاپ در سطح ملی و استانی توسعه یافته و مجموعه‌هایی همچون شیران‌نگار توانسته پروسه کامل و چرخه تکمیلی صنعت چاپ را در این استان راه‌اندازی کرده و به تقویت فعالیت‌های فرهنگی، کتابخانه‌ای، هنری و رسانه‌ای کمک کنند.

باقلاچی تصریح کرد: استانداری اردبیل نیز به نوبه خود حامی و پشتیبان فعالان این صنعت نفیس است و تلاش می‌شود تا با خرید و فعال کردن به روزترین تجهیزات و تکنولوژی‌ها در این بخش به فعالان صنعت چاپ کمک شده و فعالیت‌های آنها مورد پشتیبانی همه‌جانبه قرار گیرد.

وی با قدردانی از فعالان صنعت چاپ در ارائه ایده‌های نو در قالب جشنواره صنعت چاپ خاطر نشان کرد: قطعاً در سال‌های آینده این جشنواره با کمک مسئولان استانی در ترازی شایسته برگزار شده و از ابعاد مختلف فعالان این عرصه مورد حمایت و همراهی قرار می‌گیرند.