هزینه چاپ کتاب ۲۰۰ صفحه ای چقدر می شود؟

کمتر نویسنده‌ای از پیش می‌داند که کتابش در قطعی که در نظر دارد دقیقاً چند صفحه خواهد شد.

به گزارش بازار، کمتر نویسنده‌ای از پیش می‌داند که کتابش در قطعی که در نظر دارد دقیقاً چند صفحه خواهد شد. نویسنده کلیاتی از کل مطالب در ذهن دارد و می‌داند در هر فصل چه مطالبی خواهد گنجاند و «حدوداً» هر فصل چند کلمه یا صفحه خواهد بود، اما اطلاع دقیق از تعداد صفحات کتاب نادر است. با این حال، با توجه به پرسش مکرر درباره این موضوع مختصری به آن خواهیم پرداخت و در ادامه روند طی مراحل چاپ کتاب را شرح خواهیم داد.

ابتدا باید به این پرسش پرداخت که هزینه چاپ کتاب ۲۰۰ صفحه ای در چه قطعی؟ یک کتاب رحلی ۲۰۰ صفحه‌ ای در قطع وزیری حدود ۱۳۰ صفحه و در قطع رقعی حدود ۴۰۰ صفحه خواهد بود. باید در نظر داشت که پس از ایجاد یک سند جدید در ورد، برنامه به‌صورت پیش‌فرض اندازه سند را آ۴ یا لِتِر لحاظ می‌کند. چنانچه بخواهید کتاب را در قطع رحلی چاپ کنید، با تغییر اندکی تعداد صفحات همین تعداد خواهد بود و اگر بخواهید در قطع رقعی یا وزیری آن را چاپ کنید، تعداد صفحات بیشتر خواهد شد.

پرسش اساسی دیگر تعداد جلدی است که باید چاپ شود. چنانچه چاپ کتاب به صورت شخصی انجام شود و مؤلف/ مترجم بخواهد تمام هزینه‌های انتشار آن را بپردازد، این نکته هم در برآورد هزینه تأثیر مستقیم دارد.

با در نظر گرفتن موارد ذکرشده، می‌توانید برای برآورد هزینه چاپ کتاب به صورت شخصی از بخش هزینه چاپ کتاب در سایت نبشته استفاده کنید. ضمناً برای اطلاع از چندوچون طی مراحل چاپ کتاب جزئیات این مراحل در ادامه ذکر شده است.

مراحل چاپ کتاب به چه صورت است؟

پس از این‌که تالیف کتاب انجام می‌شود، تایپ، صفحه آرایی، ویرایش، طراحی جلد، اخذ مجوز و چاپ کتاب از جمله فعالیت‌هایی است که لازم است در یک مؤسسه چاپ کتاب انجام شود. توضیح بیشتر درباره هر کدام از این فعالیت‌ها را به نقل از موسسه چاپ کتاب در ادامه بخوانید:

ویرایش

در چاپ کتاب با تیراژ پایین گاهی چنین است که ویرایش کتاب برابر با تمام هزینه‌های دیگر نشر آن، به صرف هزینه و زمان نیاز دارد. اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تقریباً تمام کتاب‌هایی که نسبت به آنها اقبالی وجود ندارد و جدی گرفته نمی‌شود، کتاب‌هایی ناویراسته و از نظر املایی و نگارشی شلخته‌ هستند.

ما در مؤسسه چاپ کتاب سعی می‌کنیم حتماً پیش از اعلام نظر درباره هزینه ویرایش متن چند صفحه‌ای از آن را، فارغ از نتیجه بررسی توسط صاحب اثر، به‌طور رایگان و بی‌قیدوشرط ویرایش کنیم تا نتیجه کار را ببینند. ویراستارانی که ما مفتخر به همکاری با آن‌ها هستیم، علاوه بر تسلط به زبان فارسی، با زبان‌های دیگر هم آشنا هستند. جز این، تا جایی که امکان دارد، تلاش می‌کنیم هر متن را به ویراستاری بسپاریم که تحصیلاتش با آن مرتبط یا نزدیک به آن باشد.

صفحه‌بندی/ صفحه‌آرایی

صفحه آرایی کتاب‌ها در مؤسسه چاپ کتاب بسته به درخواست سفارش‌دهنده و هزینه و زمانی که برای کار در نظر گرفته شده، در دو محیط ورد و ایندیزاین، انجام می‌شود. تعدد سفارش‌ها سبب شده بتوانیم هزینه‌های چاپ کتاب را در تمام بخش‌ها تا حد مقبولی پایین بیاوریم. هزینه‌های صفحه‌بندی کتاب هم مشمول نکته‌ ذکرشده است و با حفظ کیفیت، سعی کرده‌ایم هزینه‌ها را کم کنیم.

طراحی جلد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند انتشار کتاب طراحی جلد آن است. با یک نگاه به طرح جلد با تقریب خوب و تا میزان قابل قبولی می‌توان درباره کیفیت بقیه مراحل نیز قضاوت کرد. با توجه به اینکه ناشر/ صاحب اثر/ سفارش‌دهنده برای کم کردن از هزینه چاپ کتاب سعی می‌کند از تمام هزینه‌های آن بکاهد، طراحی جلد هم از این کاستن‌ها بی‌نصیب نیست و در اولین مواجهه با کتاب توجه مخاطب را جلب می‌کند. در گروه چاپ کتاب با توجه به تجربه‌ای که در این سال‌ها از انتشار کتاب کسب کرده‌ایم، ضمن حفظ زیبایی و کیفیت و متناسب بودن جلدها با عناوین آنها می‌کوشیم هزینه‌ها را برای کسانی که دغدغه هزینه چاپ کتاب اصلی‌ترین دغذغه آنان است، کاهش دهیم. در کنار این، همواره برای کتاب‌هایی که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم یا صاحب اثر مایل بوده هزینه بیشتری صرف کند، با همکاری بهترین طراحان جلد، طرح‌هایی ماندگار و درخور برای جلد کتاب‌ها تهیه کرده‌ایم.

مجوزهای چاپ کتاب

برای چاپ هر کتاب لازم است با چند نهاد و سازمان همکاری شود. هر کتابی پیش از چاپ باید از خانه کتاب شابک بگیرد، از کتابخانه ملی فیپا و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ و پخش دریافت کند. چاپ کتاب هم مانند سایر مؤسساتی که در این حوزه فعال هستند، این مراحل را طی می‌کند. موسسه چاپ کتاب اخذ تمامی مجوزها را به صورت رایگان و بدون دریافت هزینه از صاحب اثر انجام می‌دهد.

چاپ کتاب

در نهایت چاپ مطلوب و باکیفیت کتاب می‌تواند چند درجه به ارزش کار بیفزاید و در مقابل، چاپ بی‌کیفیت و نازل تمامی زحمات را به‌سادگی به هدر می‌دهد. در سال‌های اخیر چاپ دیجیتال کتاب با پرینت کتاب یکی انگاشته شده و به‌خصوص، بی‌دقتی‌ها و سهل‌گیری‌هایی در چاپ جلد صورت گرفته که کیفیت و اعتبار چاپ دیجیتال را بسیار پایین آورده است.

در چاپخانه  سعی کرده‌ایم برای چاپ جلد کتاب‌ها از بهترین دستگاه‌های موجود در ایران استفاده کنیم. این دستگاه‌های چاپ بر خلاف موارد مشابه در چاپخانه‌ها و دفاتر فنی از نوع صنعتی هستند و کیفیت چاپ آنها گاه با دستگاه‌های چاپ افست که چاپ با تیراژ بالا را انجام می‌دهند، رقابت می‌کند.

هزینه چاپ کتاب چگونه محاسبه می‌شود؟

تمام مراحلی که در بالا ذکر شد، در فرم‌ها و صفحاتی مجزا (با هزینه‌هایی که مرتب و در صورت نیاز به‌روز می‌شوند) در سایت در دسترس است. هر یک از خدمات ویرایش، صفحه آرایی، طراحی جلد و چاپ را می‌توان به صورت جداگانه سفارش داد یا تمام آنها را به‌صورت یک‌جا. طبعاً تلاش ما این بوده که دریافت تمام خدمات به‌صورت یک‌جا برای مشتریان کمترین هزینه را داشته باشد.