هشت هزار تن محصولات چاپی از کشور صادر شد

تبریز – ایرنا – معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری صادرات محصولات چاپی در کشور حدود هشت هزار تن به ارزش حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود.

ایرج قره‌داغی روز پنجشنبه در شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: این استان با حدود ۲۰۰۰ تن صادرات محصولات چاپی به ارزش حدود ۱۰۰ میلیارد تومان ۵ درصد ارزش ریالی صادرات و ۲۵ درصد ارزش وزنی کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: تعداد واحدهای چاپی و وابسته دارای پروانه فعالیت در کل کشور حدود ۸۰۰۰ هزار واحد است که سهم آذربایجان شرقی با ۳۳۳ واحد چهار درصد است و در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

قره‌داغی با اشاره به آمار مربوط به ثبت سفارش، ترخیص و صادرات کالاهای فرهنگی طی ۶ ماه نخست امسال، افزود: ارزش رسمی ثبت سفارش واردات کالای چاپی در کل کشور با وزن حدود ۴۵ هزار تن کالای چاپی به ارزش حدود ۹۶ میلیون یورو بوده که سهم استان با ۱۲۷۲ تن و ارزش حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو حدود سه درصد است.

وی همچنین گفت: در مدت یاد شده ارزش رسمی میزان ترخیص کالا در کل کشور هم با وزن ۱۳ هزار تن به ارزش حدود ۵۴ میلیون یورو بوده است که سهم استان با ۴۸۰ تن به ارزش یک میلیون و ۱۹۰ هزار یورو حدود ۲/۲ درصد هست.

قره‌داغی اظهار کرد: تحلیل این آمار نشان می دهد که استان آذربایجان شرقی در زمینه صادرات محصولات چاپی هم نسبت به سهم واحد های چاپی در تراز کل کشور جلوتر است.

رشد صنعت چاپ با توسعه فرهنگی ارتباط تنگاتنگی دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی هم در این مراسم که در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد، گفت: نسبت دقیقی بین توسعه فرهنگ و رشد صنعت چاپ برقرار است.

سیدقاسم ناظمی اظهار داشت: با وجود اینکه اینکه تبریز و آذربایجان در حوزه چاپ دارای پیشنه‌ای غنی و قوی است اما این سبقه و دیرینه به تنهایی نمی‌تواند در تعالی و بالندگی این هنر صنعت موثر باشد و ما برای اینکه از جریان روز چاپ دنیا عقب نمانیم، نیازمند و مجبور به نوآوری در این عرصه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر، مهمترین اصل که در بین بنگاههای اقتصادی اصل رقابت است و ما برای حفظ و بهره‌گیری از فرصت‌های بین‌المللی،‌ منطقه‌ای و ملی باید از اصل رقابت در عرصه چاپ پیروی کنیم.

ناظمی تاکید کرد: ورود به بازار روز دنیا در عرصه چاپ نیازمند مطالعه، به روز بودن و تلاش است و فعالان حوزه چاپ و تشکل‌ها و اتحادیه‌های این حوزه باید به عرصه‌های بین‌االمللی بیاندیشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، صنعت چاپ را پیش‌ران جریان فرهنگ در استان عنوان کرد و گفت: این صنعت به جهت ارزآوری و ایجاد اشتغال در سطح استان از اهمیت والایی برخوردار است و بهره‌گیری از تکنولوژی روز در این عرصه در دهه‌های اخیر برکات بسیاری را به همراه داشته است.

سلفون، لفاف، لیبل، بر چسب و پاکت آبمیوه و کارتن خالی از جمله محصولات چاپی صادراتی کشورمان است که بیشتر به عراق، تاجیکستان، افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان‌ صادر شده است.

در این مراسم از صفر سرخوش پیشکسوت نمونه و مدیر چاپخانه ستاره اهر، جعفر امامی پیشکسوت نمونه و مدیر چاپخانه اندیشه، اکبر کریمی‌شعار پیشکسوت و کارگر نمونه، حسین نجفی نوآور در حوزه تولید خط جعبه هارد باکس تمام اتوماتیک و مدیر چاپخانه مانا، علی عافیت نوآور در حوزه طراحی و راه‌اندازی اولین سایت قبول سفارشات چاپی استان، سیدناصر سیدی کارشناس و مدرس رشته چاپ، حامد زراعتی‌خسروشاهی صادر کننده نمونه و مدیرعامل شرکت نگاران طرح تبریز، محمود طلوع‌کتابی طراح پوستر جشنواره و فعال در حوزه چاپ، جمیله فاتح اپراتور چاپ افست و متالایز ماشین چاپ رولند ۷۰۰ هیبرید و از حسن کاغذی به جهت سال‌ها همراهی و تهیه و عرضه کاغذ و مقوا برای صنعت چاپ استان تجلیل شد.