هشدار نسبت به افزایش احتمالی قیمت کتاب‌های درسی و فشار مالی به اقشار ضعیف/ اعتبار اختصاصی برای کاغذ کتاب بدون توجه به گرانی‌ها تعیین شده است

 «مهدی اسماعیلی» نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اخبار مربوط به گرانی کتب درسی و عدم تخصیص اعتبار کافی برای این امر توضیح داد: با توجه به تورمی که در زمینه‌ها و اقلام مختلف وجود دارد، طبیعتا کاغذ را هم شامل می‌شود و قیمت آن نیز تغییر کرده است.

اسماعیلی افزود: سازمان برنامه و بودجه هرساله یک عددی را به عنوان اعتبار لازم برای تهیه کاغذ چاپ کتاب‌های آموزش و پرورش اختصاص می‌داد و امسال بدون توجه به تورم و گرانی مبلغ مشابه گذشته را در بودجه امسال در نظر گرفته است و این مبلغ کفاف هزینه‌های مربوط به چاپ کتاب را نمی‌دهد و آموزش و پرورش برای اینکه حجم گسترده‌ای از کتاب‌ها را با این تورم چاپ کند، دچار مشکلاتی شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه کمک دولت به آموزش و پرورش در این وضعیت اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: آموزش و پرورش مجبور می‌شود در صورتی که دولت برای چاپ کتاب‌های درسی به آن‌ها کمک نکند، قیمت کتب درسی را افزایش دهد.

نماینده مردم شهرستان میانه با تاکید بر اینکه افزایش قیمت در هر زمینه‌ای تبعاتی در برخواهد داشت، یادآور شد: در گرانی کتب درسی مشخص است که طبقه پایین‌تر جامعه و دانش آموزان این خانواده‌ها مشکلاتی پیدا خواهند کرد و خرید کتب درسی با افزایش قیمت قطعا به سبد خرید این قشر از جامعه فشار وارد می‌کند.

او در ادامه در مورد اینکه افزایش قیمت احتمالی تا چه اندازه خواهد بود، بیان کرد: حداکثر تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲  آخرین مهلتی است که تعیین شده است تا آموزش و پرورش قیمت نهایی کتاب‌ها را مشخص کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه نبود وزیر در وزارت آموزش و پرورش و اداره آن توسط سرپرست در شرایط فعلی هم موضوعی است که باید به آن توجه داشت، افزود: سرپرست فعلی آموزش و پرورش مشغول رایزنی با سازمان برنامه و بودجه است و اگر توانست اعتبار بیشتری کسب کند، تفاوت قیمت کتب درسی با سالهای قبل خیلی زیاد نخواهد بود و ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد، به هر حال باید تا ابتدای ماه اردیبهشت صبر کرد تا تکلیف جذب اعتبار اضافی از سوی آموزش و پرورش روشن شود.

او در ادامه گفت: فشارهای مالی که به تعلیم و تربیت دانش آموزان ما آسیب بزند، قطعا اثرات منفی در این عرصه خواهد داشت. امیدواریم دولت توجه لازم را به وضعیت مالی خانوارهایی که در شرایط سختی هستند داشته باشد و به صورتی برنامه ریزی شود که آن‌ها آسیب نبینند.

شایان ذکر کرد؛ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نظر به پیگیری‌های صورت گرفته جهت دریافت اعتبارات تکمیلی به منظور تعدیل قیمت‌ها، فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم که مقرر بود از تاریخ ۲۷ فروردین ماه صورت گیرد تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

طی چند سال اخیر، افزایش قیمت کتاب‌های درسی ۲۰ درصد بوده است؛ اما طبیعتا اگر  یارانه کاغذ تأمین نشود و یا اعتبار اضافی و متناسب با تورم پیش آمده از سوی سازمان برنامه و بودجه به آموزش و پرورش تخصیص داده نشود، افزایش قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید به معضلی برای خانواده‌های محروم تبدیل خواهد شد و این درحالی است که آموزش و پرورش مدت‌هاست شعار رفع بازماندگی از تحصیل سر می دهد که یکی از دلایل بروز چنین محرومیتی، عدم توانایی قشر ضعیف برای تهیه اقلام مورد نیاز تحصیل فرزندان دانش آموز از جمله کتب درسی است.