هیچ فردی پاسخگوی گُم شدن کاغذ وارداتی با ارز دولتی نیست

هیچ فردی پاسخگوی گُم شدن کاغذ وارداتی با ارز دولتی نیست

تهران – ایرنا – رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به واردات ۲۰۰ هزار تن کاغذ با ارز دولتی در سال ۹۷، گفت: از این میزان تنها ۱۶هزار تن توزیع شده و در خصوص گم شدن ۱۸۴هزارتن باقی مانده هیچ فردی پاسخگو نیست.

[هیچ فردی پاسخگوی گُم شدن کاغذ وارداتی با ارز دولتی نیست]

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «هومان حسن پور» روز دوشنبه در نخستین نشست خبری رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به گفت وگوهای سال گذشته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد کاغذ گفت: خواستار تشکیل کارگروهی برای تخصیص کاغذ در معاونت فرهنگی شدیم، بر این اساس ملاک های مشخصی برای تخصیص کاغذ ایجاد می شد تا بتوانیم توزیع را متمرکزتر و دقیق تر انجام دهیم اما به این نظرات برای نظارت اهمیتی داده نشد.
وی افزود: کاغذی که در بازار وجود دارد با ارز دولتی وارد شده است اما به قیمت دلار روز فروخته می شود و وجود نداشتن نظارت در توزیع و مصرف، این شرایط را به وجود آورده است.
حسن پور با اشاره به اشتباهات تاکتیکی در نحوه تخصیص کاغذ به ناشران گفت: نخست آنکه آمارهای خانه کتاب در خصوص کتاب‌های منتشر شده دقیق نیست و دوم آنکه تخصیص به ناشرانی تعلق می گیرد که تولید کتاب کرده باشند و این مساله حجم بزرگ نقدینگی کاغذ ناشر را از بین می برد اما وزارت فرهنگ و ارشاد با نظارت در مصرف مخالفت کرد.
وی با بیان اینکه وزارت ارشاد بازار کاغذ را از دست داده است اظهار داشت: نمی دانیم کدام نهاد نظارتی تا چه اندازه می تواند در این موضوع دخالت کند.
حسن پور با اشاره به نحوه عملکرد در مرحله تخصیص خاطرنشان کرد: این روند به گونه ای است که پیگیری را غیرممکن می کند در حالیکه لیستی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که از ما می خواهند بر اساس آن پاسخگوی دریافت میزان و مصرف هر ناشر باشیم.
وی افزود: ما برای تخصیص کاغذ باید تعریفی داشته باشیم لذا به وزارت ارشاد پیشنهاد شد که کاغذ مصرفی حوزه کتاب و مطبوعات را در این نهاد بررسی و از کل کاغذ وارداتی جدا کنند اما نکردند. حتی مقوای گلاسه را امروز بین کالاهای زینتی محسوب می‌کنند و قیمت آن تا سه برابر بیشتر شده است.
حسن‌پور گفت: من معتقدم این با پایان و برگزاری این دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، دیگر کتابی برای فروش وجود ندارد چراکه به قدری اتفاق های پشت سر هم در این حوزه افتاده است و همه به حال خود رها شده که کار به اینجا کشیده است.
او گفت: از ابتدا می خواستیم کار جزیی تر شود که رسیدگی به آن ساده باشد و نتیجه حاصل شود. ما امسال انبارهای چند هزار تنی پیدا کرده بودیم که وقتی سوال کردیم به نام فلان ناشر فاکتور خورده بود، یعنی انبار ناشران به شمار می رفت.

** نمایشگاهی که بلای جان کتابفروشان است

رییس هیت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را معضلی در فرهنگ کشور دانست و گفت: این برنامه برای صنعت نشر کشور برگزار می‌شود اما بر اتفاقات فرهنگی کشور سایه می‌اندازد، به‌طوری که بخش زیادی از نهادها و دستگا‌ه‌های مختلف حدود هفت یا هشت ماه درگیر این رویداد می‌شوند و می‌توان گفت اصل کار فراموش می‌شود. نمایشگاه کتاب تهران بر این اساس شکل گرفت که مشکل کمبود ویترین در کشور را برطرف کند و به عنوان یک مسکن استفاده شد اما الان به مواد غذایی برای ناشران تبدیل شده و از فرمتی که برای آن تعیین شده بود خارج شده است. اگر این وضعیت ادامه داشته باشد به مرور شاهد تعطیلی و بسته شدن کتابفروشی‌ها خواهیم بود.
حسن‌پور افزود: می‌توان گفت که این نمایشگاه به عنوان نشان و پیشانی حوزه نشر به شمار می‌آید، اما در این میان قوانین و ضوابط موجود در آن اهمیت دارد و معتقدم باید اصلاحات جدی در اجرای نمایشگاه ایجاد شود. نمایشگاه کتاب کم‌کم کتابفروشان را از رده خارج می‌کند و ما باید قواعد و ضوابط نمایشگاه را تغییر دهیم. این مطالبه صنعت نشر کشور است که حق قانونی کتاب‌فروشان در فروش کتاب رعایت شود. کتاب فروش با در نظر گرفتن، سرمایه، مالیات، هزینه های جاری و مسایل کلی مغازه داری، قاعده مند است و باید منافعش را رعایت کرد.
وی با تاکید بر قاعده‌مند کردن امور بجای برخورد سلبی، اظهارداشت: ۶۵۰ کتابفروشی در کشور اگر فروش نداشته باشند بطور یقین تعطیل و از این رو به جای هزینه های نمایشگاه و ناشران، باید هزینه های کتابفروشان را با پرداخت وامی، ضمن کنترل آنها، هم ناشر و هم کتابفروش هر دو حمایت شوند.
حسن پور در ادامه به وضعیت نگران کننده نمایشگاه های استانی اشاره و اظهارداشت: بسیاری افراد را می شناسم که کارشان نمایشگاه استانی است، یعنی کتابش را به کتابفروش نمی دهد در نمایشگاه استانی می فروشد. بسیاری از هزینه هایی که در نمایشگاه می شود را می توان به کتابفروشی ها کمک کرد. چرا نباید به سمتی برویم که همه اضلاع فرهنگی را پوشش بدهیم؟ ما داریم آژیر خطر را به صدا در می‌آوریم، ممکن است کمی دیگر اتفاقات خیلی بدی بیفتد. مساله ما انجام شدن کار به صورت کارشناسانه است. وقتی موضوعی قاعده مند می شود می توان آن را مطالبه کرد.
حسن‌پور افزود: همه می دانیم که بدنه نشر وابسته به نمایشگاه است، اما تا کی قرار است این گونه باشد؟ با یک وام ساده می توان بسیاری از کتابفروشی ها را زنده نگه داشت و این انگیزه که نسل بعدی هم به سراغ این کار بیایند را به وجود می‌آوریم. به خاطر حمایت بی رویه از یک قسمت که نشر است، کتابفروش ها ناتوان شده اند.
او افزود: ۸۵ درصد تولید کتاب در تهران روی می دهد اما مصرف آن در همه کشور است. این که کتاب چگونه تولید و چگونه خوانده می‌‎شود، باید این نکته را در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: ما با سازمانی‌هایی مثل شهرداری بانک‌ها، سازمان برنامه و بودجه و… جلساتی داشته ایم که برای کتابفروشی ها حمایت بگیریم، باید نظر نهادهای فرهنگی را جلب کنیم. خیلی مهم است که ما برنامه داشته باشیم چون خیلی زود دیر می شود، ممکن است کتابفروشی ها مثل دریاچه اورمیه تمام می شوند. حمایت‌های ما می‌تواند از یک ترمیم ساده آغاز شود.
حسن پور مشکل دیگری که کتابفروشان با آن درگیر هستند را افزایش تعرفه های پست دانست و گفت: تفاهم‌نامه‌ای که آبان ماه بین موسسه خانه کتاب و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران بسته شد ایراداتی دارد که در بررسی کارشناسان اتحادیه دیده شده وباید برطرف شود. در تفاهم‌نامه کنونی قیمت‌ها بسیار بالا رفته و چندین برابر شده است، به طوری که قیمت ارسال کتاب که بین ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان بود الان به هشت تا ۹ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: حضور پست در همه مناطق کشور موجب می‌شود که کتاب به همه جا برسد و نیازی به همکاری با نهادهای جانبی نباشد اما این گونه صرفه ای برای خرید پستی وجود ندارد.