وزارت ارشاد باسهمیه بندی کاغذ رانت ایجاد می‌کند/بازار رها شده است

عضو ناظر مجلس در کارگروه کاغذ گفت: وزارت ارشاد اصرار به سهمیه بندی کاغذ دارد و در واقع توزیع رانت را سهمیه بندی می‌کند.

سید احسان قاضی زاده هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به گرانی کاغذ و  نبود دفتر مشق دولتی در بازار، گفت: مشکل اصلی در این زمینه مداخله بیش از حد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازار کاغذ است. اگر نرخ ارز،  آزاد شود بازار آرامش بیشتری پیدا می کند.

وی افزود: چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروه کاغذ را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کرد و از زمانی که وزارت ارشاد در این موضوع دخالت کرد، به جای آنکه اوضاع کاغذ بهتر شود، بدتر شد.

عضو ناظر مجلس در کارگروه کاغذ تاکید کرد: در واقع انتقال کارگروه کاغذ از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشتباه بود و اگر این کارگروه ذیل وزارت صمت باقی می‌ماند، قطعا چنین مشکلاتی پیش نمی‌آمد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی به موضوع مشکلات در بازار کاغذ ورود کرده است، خاطرنشان کرد: تنظیم بازار کاغذ در دوره آقای شریعتمداری در وزارت صنعت معدن تجارت به وزارت ارشاد واگذار شد و وزارت ارشاد نیز فقط به حوزه سهمیه‌بندی کاغذ ورود کرده است و سیاست‌گذاری در حوزه بازار کاغذ را رها کرده است.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری برای تأمین دفتر مشق برای دانش آموزان  با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: وزارت ارشاد فقط تلاش داشت مشکل کاغذ در مطبوعات و کتاب را مدیریت کند اما به صورتی مداخله کرد که نه تنها مشکلات این حوزه را حل نکرد بلکه سایر حوزه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داد.

عضو ناظر مجلس در کارگروه کاغذ تصریح کرد: آقایان در وزارت ارشاد اصرار به سهمیه بندی کاغذ دارند و در واقع توزیع رانت را سهمیه بندی می کنند و کار و اقداماتشان تاثیری در تنظیم بازار ندارد.

قاضی‌زاده هاشمی یادآورشد: هفته گذشته در جلسه کمیسیون فرهنگی بنده تذکر جدی به وزیر ارشاد دادم اما او پاسخ قانع کننده ای نداد.

وی با بیان اینکه با وزیر صنعت، معدن، تجارت نیز مفصل در این موضوع صحبت کردم و مقرر شد رئیس کمیسیون فرهنگی وی را به جلسه کمیسیون دعوت کند، گفت: آقایان در دستگاه اجرای اصولاً نظرات ناظران مجلس را مورد توجه قرار نمی دهند.