وزیر صمت: وضعیت حوزه تولید مطلوب است

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت مطلوب حوزه تولید، گفت: با تقویت زیرساخت‌های پولی، بانکی و مالی هزینه مبادلات کاهش می‌یابد و جریان تولید تقویت می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید رضا فاطمی امین» امروز در مراسم رونمایی از سامانه چک الکترونیکی اظهار داشت: با رونمایی از سامانه چک الکترونیک گامی دیگر در توسعه اقتصاد دیجیتال برداشته شد که می‌تواند خیلی موثر باشد.

وی افزود: در همه بخش‌های اقتصاد مهمترین محور تولید است و امسال نسبت به سال گذشته وضعیت مطلوبی در حوزه تولید داریم و هرچه بتوانیم زیرساخت‌های پولی، بانکی و مالی که هزینه مبادلات را کاهش می‌دهد به کار بگیریم جریان تولید تقویت می‌شود.

وزیر صمت با بیان اینکه چک دیجیتال یکی از زیرساخت‌های تولید است، ادامه‌داد: ۱۰ تا ۱۵ سالی است که چالش بین بانک مرکزی و وزارت صنعت در حوزه امضای دیجیتال بود که در دوره جدید توافقات لازم انجام شد و به‌زودی شاهد پذیرش امضای دیجیتال از سوی بانک مرکزی خواهیم بود.

وی خاطرنشان‌کرد: همدلی و هماهنگی بین بخش‌های اقتصادی دولت نویدبخش توسعه و پیشرفت بیشتر اقتصاد کشور خواهد بود.

به گزارش ایرنا، امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی سامانه امن چک دیجیتال (چکاد) رونمایی شد.

چک الکترونیک نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و همه قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند.

این سامانه با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است و امکان مدیریت و نظارت آنلاین (برخط) مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.

از مزایای چک الکترونیک می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش چک‌های الکترونیکی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد.