پاسخ تعاونی چاپخانه داران به حاشیه سازی اتحادیه چاپخانه داران تهران

حاشیه های اتحادیه چاپخانه داران تهران هر روز ابعاد تازه تری به خود میگیرد. همانطور که چند ماه پیش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران نوشت زیاده خواهی و رفتارهای حاشیه ساز از سوی اتحادیه چاپخانه داران کلید آغاز تنش این اتحادیه با تعاونی چاپخانه داران تهران است.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران؛ هتک حرمت وحمله به چاپخانه ها برای بازرسی، برگزاری برنامه ناشیانه و بسیار ضعیف روز ملی چاپ در ملک غصبی و حمله به معترضین و منتقدین آن، تنش با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و مصاحبه علیه این معاونت، تنش با اتحادیه لیتو گرافان و چاپ دیجیتال، مصاحبه علیه تعاونی لیتوگرافان، و نهایتا حاشیه بی برنامه و عجیب عجولانه و سوال برانگیز ادغام اتحادیه لیتوگرافان و چاپ دیجیتال که با شکست بزرگ مواجه شد بخشی از رفتار پرخاشگر اتحادیه چاپخانه داران تهران طی یک سال گذشته است.

امروز تعاونی چاپخانه داران برای اولین بار در مقابل مصاحبه نایب رییس اتحادیه چاپخانه داران بیانیه ایی کامل منتشر نمود که در ادامه مشاهده می فرمایید.

به نام خدا

(هم اکنون …… دو دقیقه …… در خدمت نایب رئیس اتحادیه چاپخانه داران)

بیانیه هیات‌مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران خطاب به جناب آقای میر یونس جعفری نایب رئیس اتحادیه چاپخانه داران

با سلام و احترام،
پیرامون مصاحبه اخیر جنابعالی با روابط عمومی اتحادیه چاپخانه داران نکاتی را بعرض میرساند:
اگرچه معمولا در مقاطع نزدیک به انتخابات صنفی، اینگونه اظهار نظرات که بیشتر به موج سواری و بمنظور جلب و احیانا کسب آرای همکاران صورت می پذیرد، مسبوق به سابقه می باشد، اما توقع می رود که به هشدارهای امنیتی نسبت به سقوط از فراز امواج هم توجه و دقت بیشتری صورت بگیرد. اینکه انسان از لقمه جویده دیگران، عاریه بگیرد و سر سفره خود ببرد، ممکن است عواقب و نتایج ناخوشایندی هم، برایش بوجود آورد که صد البته، خود کرده را تدبیر نیست.
اینکه چگونه عملکرد چند دهه قبل تعاونی و استفاده از ارز دولتی که در اختیار تعاونی قرار می گرفت را با امروز مقایسه می فرمائید، چه قیاس باطل و بدور از هر منطق و استدلالی است، والله اعلم! ولی ایکاش چند طرح و حرکت اقتصادی هم در بیانات خود ابراز می فرمودید به فرض شما که تعاونی نیمه تعطیل است و در نتیجه قیمت ملزومات و مواد مصرفی گران، به دست مشتری می رسد! پس دهها شرکت و موسسه خرید و فروش ملزومات، چگونه نتوانسته اند در بازار رقابت، قیمت اجناس را پایین بیاورند؟ و تعاونی که هدفش حفظ منافع اعضاء خود بوده و صدها قلم جنس ایرانی و خارجی را تهیه و تامین نموده و در بدترین شرایط اقتصادی کشور و سونامی ارزی و صدمات بین المللی ناشی از شیوع کرونا، میلیاردها تومان فروش داشته و سود معقول و مناسبی نیز برای اعضاء تحصیل نموده است، چگونه از دیدگاه (فرمایشی به) جنابعالی، نیمه تعطیل است و همه افتخارات را به انتخابات و حضور افراد جدید (که قطعا خودتان نیز در صدر لیست وعده داده شده می باشد) موکول فرموده اید، ممکن است به همان صراحت و شفافیت که مدعی آن هستید، اعلام بفرمائید:

بعنوان نایب رئیس اتحادیه چاپخانه داران، در خصوص اتفاقات مهم و چشم گیری که در اتحادیه افتخار کسب آن را نموده و بدان دست یافتید چه بوده است؟

در مورد تشکیل کمیته و کارگروه ملزومات در اتحادیه که با شعار واردات کلان اجناس و مواد مصرفی با قیمت نازل! طی چندین ماه گذشته، چند قرارداد خارجی و داخلی منعقد نموده اید و چند هزارکیلو و چند کانتینر جنس به دست چاپخانه ها داده اید؟ اصلا گزارش این کارگروه و خروجی آن و اعتراض گسترده چاپخانه ها به چنین تصمیم غلط و غیر کارشناسانه و خلاف قانون (که هرگونه فعالیت اقتصادی برای تمامی اتحادیه ها را منع قانونی نموده است) از سوی شما چه بوده است؟ اینکه تلفن موبایل یک شرکت واردکننده ملزومات را در اطلاعیه رسمی اتحادیه در کمیته ملزومات، اعلام فرموده و تشویق و هدایت شفاف و بی پرده برای تاسیس دکّان تجاری وارداتی برای ایشان نموده اید،! چه نظر و اعتقادی داشتید و چگونه به مقابله منافع اعضای چاپخانه دار در شرکت تعاونی با این دکّان وارداتی در اتحادیه، پرداختید و چه منافعی بر این سکوت، برای شما بایستی متصور بود؟ آیا بدنبال شفاف سازی نیستید؟

همگان بر مالکیت ساخمان تعاونی که حاصل تلاش و زحمت پیش کسوتان و مدیران گذشته صنف و نیز همّت همه چاپخانه دارن در خرید و ساخت و ایجاد این بنا بوده اند، می باشند و قطع یقین، هم براساس قانون و نیز شرع مقدس، هر گونه دخل و تصرف مستاجر در بنا و تغییرات آن می باید دارای مجوز کتبی از مالک، توسط مستاجر، بوده باشد. حال آنکه جنابعالی بنظر می رسد نسبت به این تخلفات صورت گرفته، (طبق دستور) نیازی به شفاف سازی ندیده اید و در هیأت مدیره، به عنوان نایب رئیس و از سویی دیگر بعنوان عضوی از تعاونی، هیچگونه حساسیت و عکس العملی نداشته اید و شیرینی انتخابات آتی را با اینگونه تخلفات نخواسته اید، تلخ فرمائید.

بیش از ۶۰ سال است که عنوان ثبتی و رسمی”اتحادیه چاپخانه داران” به همین عنوان در مهر و سربرگ و اسناد حقوقی و بانکی و ثبتی بوده است. چگونه همه یکباره بدون اخذ هیچگونه مجوز قانونی و برگزاری مجمع و اقدامات قانونی مرتبط، نام اصیل ” اتحادیه چاپخانه داران تهران ” را برای مقاصد خاص، تبدیل به اتحادیه چاپ و بسته بندی تهران! نموده اید. این پسوند نامأنوس و جهت دار و بی ربط را به چه مجوزی به عنوان رسمی و واقعی اتحادیه اضافه فرمودید؟ نام جامع وکامل صنف ما را خرد و چند پاره کردن با کدام انگیزه و دلیل انجام داده اید؟ و اساسا مجوز نصب این تابلوی نامأنوس را از چه کسی اخذ نموده اید؟

دریافت و اخذ صدها میلیون تومان پول از دیگر چاپخانه دارن گرفته تا … صرفا بمنظور بازسازی دکوراسیون اتحادیه (که اصل این اقدام نیز صراحتا خلاف قانون رابطه مستاجر و موجر بوده است) چگونه مورد تائید شما بوده است و بیان هزینه های صدها میلیون تومان پول را چگونه شفاف سازی و به اعضائ صنف ارائه نموده اید؟

گردآوری افراد خارج از صنف چاپخانه دار در اتحادیه به بهانه کارگروه های گوناگون که منشاء بسیاری از نگرانی ها و دلخوری بین وزارت ارشاد و اتحادیه و … بوده است چگونه توجیه می فرمائید و چرا بفکر شفاف سازی عقیده و نظر خود برنیامده اید؟

مشخص نفرمودید که بالاخره تعدیل نیرو وکم کردن هزینه های سربار از جیب اعضاء و سهامداران، ممدوح و پسندیده است، و یا منفور و ناپسند؟ آیا ارتقاء سطح کیفی نیروهای تعاونی و بکارگیری حداکثری از پرسنل و پرهیز از هزینه های زاید، مورد ناراحتی جنابعالی است؟ وگرنه که روند کاری و بهره دهی در حد نیاز و ضرورت که محلی از نقد و اعتراض نمی بایستی باشد. اگرچه با ایجاد بیش از چهارده گروه ریز و درشت و برو بیای افراد حتی خارج از حوزه چاپخانه داری و افزایش چندین برابری پرسنل، و طبعا، تحمیل هزینه های بالای حقوق و دستمزد و بیمه … چرا و چگونه تاکنون هیچگونه شفاف سازی و بیلانی از جانب جنابعالی در انواع و اقسام مصاحبات و گزارشات روابط عمومی اتحادیه، جایی نداشته است.

یکبار هم با عکس و فیلم و خبرنگار و نورپردازی و دکوپاژ، اعلام می فرمودید:
هم اکنون …… ! دو دقیقه گزارش مستند،! از عملکرد و بیلان مالی اتحادیه طی بیش از یکسال گذشته!
هم اکنون و ….. ! دو دقیقه گزارش …… در خصوص چگونگی عملکرد کارگروههای اتحادیه و خروجی عملیاتی آنها.
هم اکنون و …… ! دو دقیقه گزارش …… در خصوص بهبود پایه ای و اصولی اقدامات انجام شده در مورد نحوه بررسی و برخورد وزارت دارایی و ارزش افزوده و سازمان تامین اجتماعی توسط اتحادیه.
هم اکنون و …… ! دو دقیقه گزارش …… در خصوص بهبود فضای کسب و کار و افزایش سفارشات چاپی چاپخانه ها بدلیل اقدامات انجام شده اتحادیه.
هم اکنون و ……. ! دو دقیقه گزارش …… در خصوص تهیه آمار و اطلاعات دقیق از تعداد و محل چاپخانه های دولتی بدون پروانه کسبی و یا حتی بدون مجوز ارشاد و مکاتبات حقوقی و پیگیری جلوگیری از فعاالیت آنها!
هم اکنون و …… دو دقیقه گزارش واقعی …! از ایجاد تعامل و حفظ شأن و موقعیت اجتماعی چاپخانه داران و صنف چاپ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعم از معاونت فرهنگی الی اداره کل چاپ و نشر.
هم اکنون و …… دودقیقه گزارش از جو سازی منفی در خصوص انتخاب و ریاست مسئولین متولی صنعت چاپ و بیان حقیقت در اینباره که چرا و به چه انگیزه ای اصرار در جداسازی صنعت چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی جنابعالی بعنوان نایب رئیس اتحادیه چاپخانه داران آنهم بخاطر تعداد انگشت شمار چاپخانه های صنعتی و پولدار در کل صنعت چاپ، بوده اید؟
هم اکنون و …… دو دقیقه گزارش از علت نادیده گرفتن چاپخانه های خرد و کوچک و متوسط توسط اتحادیه که در طی یکسال گذشته شاهد آن بوده ایم.
هم اکنون و …… دو دقیقه گزارش از اینکه چرا و چگونه تمام ظرفیت خبری اتحادیه و روابط عمومی آن بطور دربست در خدمت تبلیغات فردی بوده و هزینه های اینگونه آلبوم های شخصی و فردی را بایستی مدیران چاپخانه از جیب خود بپردازند.
هم اکنون و ……. دو دقیقه گزارش از چگونگی باخت چاپ دیجیتال به اتحادیه لیتوگراف بعد از آنهمه ادعا و مانور نفوذ در مقامات و مسئولین اطاق اصناف و وزارت صمت، بفرمائید بعد از سالیان سال، آیا بایستی چاپخانه ها بروند از اتحادیه لیتوگراف مجوز دستگاههای دیجیتال خود را بگیرند؟
هم اکنون و …… دو دقیقه گزارش از آنچه در مانور بی حیثیت کردن صنف چاپ در اذهان مردم و جامعه با بگیر و ببند و کارآگاه بازی در چاپخانه ها براه انداختید و با ترفندهای بازرسی رسما چاپخانه ها را در جامعه خلاف کار و قاچاقچی و …. معرفی نمودید و با عکس و تفصیلات، با آن رویه هتک حیثیت که از کل بدنه صنف چاپ در اجتماع بردید، افتخار هم نمودید.
برادر عزیز جناب آقای میر یونس جعفری، نایب رئیس اتحادیه چاپخانه داران، ” تمام این دو دقیقه ها جمعا یکربع گزارش واقعی و حقیقی و بدور از شانتاژ و فضاسازی، نمی باشد. آیا این همه معضل و مشکل اساسی اهالی صنف چاپ توجه شما را به شفاف سازی جلب ننموده است.!!
آیا معضل تعطیلی چاپخانه ها از نظر حضرتعالی حل شده؟ آیا غصب و ربایش کارهای چاپی توسط چاپخانه های دولتی و بی تفاوتی اتحادیه ذهن شما را درگیر نمیکند؟ راجع به از دست رفتن چاپ دیجیتال شفاف سازی نموده اید؟ مقوله های مهم و موثر در فعالیت چاپخانه های کوچک و متوسط مثل سختی کار، تامین اجتماعی، مالیات و مالیات ارزش افزوده و… در فعالیت های همایشی و نمایشی و دکوراتوری اتحادیه محلی از اعراب داشته است؟ چرا کوچکترین اظهار نظری در این موارد از شما دیده نشده؟ برایتان اهمیتی نداشته یا اجازه نداشته اید از کانال اتحادیه استفاده کنید؟
امید است با رجوع منصفانه به عملکرد غلط و پرحاشیه و صدمه زننده به تمامی چاپخانه داران طی این مدت، عرضه نمایی و خودشیفتگی را فدای حقیقت نفرموده و در حد و اندازه و ظرفیت صنفی بدنبال شفاف سازی باشید، که این مختصر فقط سرفصل آنچه بدان ورود نکرده ایم بوده است و بس.

روابط عمومی
شرکت تعاونی چاپخانه داران