چاپ روی لباس و معرفی انواع روش های چاپ

چاپ روی لباس انواع گوناگونی دارد و امروزه این کار با روش‌های متفاوتی انجام می‌پذیرد؛ چاپ روی لباس و تیشرت، یکی از انواع چاپ پارچه است که چاپ تصویر روی تیشرت یک نمونه از آن است.

تاریخچه چاپ روی لباس در ایران به ده‌های گذشته باز می‌گردد. چاپ روی پارچه نمادی پویا از فرهنگ و هنر این سرزمین در مقابل تهاجم بیگانگان بوده است. در این میان هنر ایرانی نه تنها در برابر حمله اقوام بیگانه دچار آسیب نشد بلکه فرهنگ‌های بیگانه را نیز در خود ادغام نمود و به فرهنگ‌های دیگر نیز رنگ و بویی ایرانی بخشید.

در فرهنگ لغت، واژه‌ چاپ را رنگرزی در قسمتهایی از پارچه می‌داند. تفاوت اصلی چاپ با رنگرزی در میزان تغییر در البسه است؛ به عنوان مثال در رنگرزی تمام پارچه به یک رنگ تبدیل می‌شود ولی در چاپ می‌توان با استفاده از یک یا چند رنگ بر روی پارچه ای که معمولا دارای زمینه ای سفید یا سیاه رنگ است، طرحی دلخواه بوجود آورد.

انواع روش چاپ روی لباس
۱- چاپ سیلک

یکی از قدیمی ترین و فراگیرترین روش های چاپ روی لباس در مقیاس انبوه، چاپ سیلک است. چاپ سیلک مدل و انواع متفاوتی دارد که همه آن‌ها دارای نقاط مشترکی هستند.

در این نوع چاپ هررنگ احتیاج به یک شابلن، یک دفعه آماده‌سازی و عکاسی دارد. پس از آماده‌سازی شابلن چاپ، رنگ را بروی شابلن قرار دهید و با غلطک روی شابلن بفشارید. در این بخش، رنگ با فشار غلطک از شابلن عبور می‌نماید و چاپ روی لباس اتفاق می‌افتد. در آخرین مرحله نیز برای تثبیت و خشک شدن رنگ به زمان و گاهی خشک کن، احتیاج داریم.

از انواع مختلف چاپ سیلک می‌توانیم به چاپ بر روی پلاستیک ، چاپ اورینت ، چاپ پلاستیک زول، چاپ برداشت، چاپ سیلک تصویری اشاره کنیم.

روش های چاپ روی لباس

۲- چاپ روی لباس به روش سابلیمیشن

چاپ سابلیمیشن از روش‌های جدید سالیان اخیر به حساب میاد و به آن در بازار، چاپ حرارتی، چاپ کاغذی و چاپ دیجیتال نیز می‌گویند. در این روش در مرحله اول، طرح بر روی کاغذ مخصوص چاپ سابلمیشن پرینت گرفته می‌شود و بعد از آن، کاغذ روی سطح مورد‌نظر قرار داده می‌شود. در آخرین مرحله نیز طرح به وسیله حرارت و فشار اندک از روی کاغذ بر روی سطح پارچه درج می‌شود.

۳- چاپ روی لباس به روش DTG

چاپ دی تی جی (direct to garment) یا چاپ به صورت مستقیم. نحوه کار آن را می‌توان مانند پرینترهای جوهر‌افشان دانست؛ در این روش به صورت مستقیم توسط هد پرینتر چاپ روی لباس انجام می‌گیرد.

۴- چاپ DFT

یکی از بزرگترین مشکل در روش چاپ مستقیم هزینه زیاد و هنگفت آن است که سایرین را به این فکر واداشته است که روشی برای چاپ با کیفیت و در عین حال کم هزینه بیابند. در این میان روشی جدید در میان این دو نوع چاپ ابداع شد که به آن چاپ DFT می گویند. در روش چاپ دی تی اف (direct to film) در مرحله اول چاپ مانند سابلیمیشن روی کاغذ یا فیلم واسطه چاپ انجام می‌گیرد و پس از آن فیلم به وسیله حرارت و فشار روی لباس و پارچه منتقل می‌شود.

۵- چاپ ژلاتین

از دیگر روش هایی که نسبتاً قدیمی هستند می‌توان به چاپ ژلاتین اشاره نمود. در این روش چاپ روی لباس، در ابتدا از طرح مورد نظر خود یک قالب فلزی ساخته می‌شود و ماده‌ای پلاستیکی با فشار زیاد و حرارت بالا داخل این قالب تزریق شده و می‌پزد. در نهایت طرح پایانی آماده حجم دار و سه بعدی می‌باشد.

۶- چاپ رول حرارتی یا چاپ کاتری

در این نوع از چاپ با استفاده از رول‌های رنگی با نام رول ونیل ( vinyl ) چاپ روی لباس صورت می‌گیرد. رول وینیل از سه لایه کلی به نام‌های وینیل پلاستیکی ، چسب هاتملت و پوسته پلاستیکی تشکیل شده است. برای چاپ قسمت رویه رول ونیل به وسیله کاتر مخصوص آن مانند طرح جدا می‌شود و با دستگاه پرس حرارتی با فشار و حرارت بر روی لباس چسبیده می‌شود. نکته مهم این نوع چاپ این است که برای هررنگ چاپ، می‌بایست وینیل با همان رنگ را تهیه نمایید.

۷- چاپ مدیا یا کاتری رنگی

همانطور که در روش قبلی به آن اشاره کردیم مشکل اصلی چاپ کاتری تک رنگ بودن نوار آن است . راه حلی که برای حل این مشکل وجود دارد را روش چاپ مدیا می نامند؛ در این نوع چاپ نیز مانند روش قبل از رول حرارتی استفاده می‌کنیم اما با این تفاوت که دستگاه کاتر این قابلیت را داراست که قبل از برش روی رول ونیل چاپ نیز بکند. رولی که در این روش چاپ روی لباس استفاده می‌شود رولی سفید رنگ است. و جوهر استفاده شده در آن از دسته جوهر های اکوسالونت eco solvent می‌باشد.

نتیجه گیری

 بهترین روش برای چاپ روی لباس تیشرت بسته به نیاز شما یا مشتریان شما دارد؛ این به دلیل این است که مدل های مختلف چاپ کیفیت و قیمت های متفاوتی دارند.

به عنوان مثال اگر بازار هدف خود را تیم‌های ورزشی می‌دانید، یعنی شما نیازمند چاپ طرح‌هایی بزرگ اما یکسان و مشابه هستید؛ در این حالت، ما به شما توصیه می‌نماییم که برای چاپ، از روش چاپ سیلک استفاده نمایید.

چاپ رنگی روی لباس

اما اگر شما فقط بازار را آزمایش می کنید و مطمئن نیستید که آیا  طرح های چاپ شده مورد استقبال قرار می گیرند یا نه ، از روش پلاستیکول استفاده کنید ، طرح‌ها را ایجاد و چاپ پلاستیزول برای آزمایش استفاده کنید، اگر نتایج دلخواه حاصل شد، می‌توانید به چاپ سیلک اسکرین روی بیاورید.

چاپ وینیل و چاپ حرارتی نیز برای کسانی که روی پروژه‌های کوچک فعالیت می کنند، مناسب است و در ضمن کسانی که سرمایه و بودجه زیادی در اختیار دارند بهتر است به دنبال کیفیتی برتر بروند و چاپ مستقیم یا DGT را انتخاب کنند.