چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک (Screen Printing) یا چاپ سیلک اسکرین یکی از روش‌های جدید و پرطرفدار برای چاپ تصویر می‌باشد که با استفاده از شابلون بر روی سطوح مختلف انجام می‌شود. روش چاپ سیلک اسکرین بر روی پارچه و کاغذ بیشترین کاربرد را دارد. استفاده از این روش چاپ در صنعت نساجی تحولات زیادی به وجود آورده است و باعث ایجاد تنوع در محصولات این صنعت شده است. با استفاده از جوهرهای حرفه‌ای حتی می‌توان بر روی سطوحی مانند پلاستیک، چوب، فلزات و شیشه نیز تصایر دلخواه را به صورت تگ رنگ یا چند رنگ چاپ کرد. این تکنیک برای فعالیت‌های هنری، تبلیغاتی و چاپ‌های سفارشی بسیار مناسب است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری در زمینه چاپ سیلک، رنگ مخصوص چاپ سیلک، ملزومات چاپ سیلک در اختیار شما قرار دهیم و در پایان سایت نیکو چاپ را برای خرید آنلاین لوازم چاپ سیلک اسکرین معرفی کنیم.

پروسه چاپ سیلک با کمک توری که دارای تعداد زیادی سوراخ ریز است، انجام می‌شود. این توری را در داخل یک کلیشه به شکل ثابت قرار می‌دهند و برای چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع تصویری که روی توری ایجاد شده است، بر روی پارچه یا هر سطح مورد نظر دیگری چاپ خواهد شد. بعضی از قسمت‌های توری نباید رنگ را منتشر کنند. به همین دلیل این بخش‌ها را با استفاده از ماده خاصی به نام امولوسیون می‌پوشانند. استفاده از این ماده این امکان را فراهم می‌کند که تصاویر متنوع‌تری را چاپ کنیم. در مرحله بعد از طراحی شابلون، باید شابلون روی پارچه گذاشته شود و غلطک‌هایی که به رنگ دلخواه به خوبی آغشته شده‌اند، با بالاترین فشار از روی شابلون عبور کنند. با این حرکت رنگ‌های انتخابی با کیفیت بهتری روی پارچه جاپ می‌شوند.

با وجود روش‌های مختلف برای چاپ پارچه، استفاده از روش چاپ سیلک طرفداران بیشتری دارد، زیرا پارچه‌های به کار رفته در لباس‌ها که با کمک این روش چاپ شده‌اند، دارای تنوع بیشتری هستند. به طور کلی این نوع چاپ قابلیت‌های زیادی دارد که عبارتند از امکان چاپ روی نایلون یا نایلکس، چاپ روی سر رسید، دفتر تلفن و تقویم‌های دیواری، چاپ روی مقوا، شیشه، چرم، کیف، کفش، چوب، جعبه‌های مختلف مانند جعبه کفش و جعبه شیرینی، چاپ روی تابلوهای صنعتی، هنری، تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، چاپ روی محصولات و اشیاء تبلیغاتی مثل پارچه، تیشرت، ساعت، گونی، خودکار و غیره.
رنگ مخصوص چاپ سیلک شامل چه مواردی می‌باشد؟

رنگ مخصوص چاپ سیلک یکی از ملزومات چاپ سیلک است که انواع مختلفی دارد. در این بخش چند نمونه از رنگ‌های مخصوص این نوع چاپ و کاربردهای آن‌ها صحبت می‌کنیم.

رنگ pvc به عنوان یک نمونه رنگ مخصوص چاپ سیلک برای جلد مدارک، کارتن، نایلون، جعبه و… کاربرد دارد و حلال آن ریتارد است. رنگ pvc ماندگاری بسیار بالایی دارد.
رنگ pp یا پلی اتیلن با حلال ریتارد بیشتر برای چاپ روی ظروف یکبار مصرف و قطعات صنعتی و پوشه‌های دکمه‌دار استفاده می‌شود و نسبت به رنگ‌های دیگر زود خشک می‌شود.
رنگ اورینت، پلاستیزول و بیگمنت حالت خمیری دارند و برای چاپ برجسته روی تیشرت و پارچه به کار می‌رود. برای کار با این رنگ مهارت زیادی لازم است.
رنگ روغنی با حلال بنزین برای چاپ روی جعبه، نایلون و نایکلس مناسب است اما دیرتر خشک می‌شود.

در انتخاب رنگ مخصوص چاپ سیلک به این نکته توجه داشته باشید که رنگ حتماً باید با محصولی که قرار است روی آن چاپ شود، متناسب باشد. رنگ‌های اصلی به کار رفته در صنعت چاپ آبی، زرد، قرمز، سفید و مشکی می‌باشند و از ترکیب این رنگ‌های اصلی می‌توان رنگ‌های جدید و متنوعی به دست آورد.
استفاده از چاپ سیلک چه مزایایی دارد؟

استفاده از چاپ سیلک اسکرین دلایل زیادی دارد که در این بخش به عمده‌ترین دلایل اشاره می‌کنیم.

با کمک این نوع چاپ رنگ‌ها حتی روی پارچه‌های تیره نیز با وضوح کافی دیده می‌شود.
رنگ‌ها به عمیق‌ترین لایه‌های پارچه‌ها نفوذ پیدا می‌کنند.
به دلیل کاربرد این نوع چاپ روی سطح مختلف امکان استفاده از انواع مختلف رنگ در آن برای سطوح مسطح و مدور وجود دارد.
چاپ در تیراژهای بالا با قیمت بسیار مناسب و به صرفه‌ای انجام می‌شود.
برای راه‌اندازی یک گارگاه چاپ سیلک و چاپ روی انواع لباس و پارچه به سرمایه و فضای زیادی نیاز نیست.
این روش دامنه بسیار گسترده‌ای دارد و روی اجسام مختلفی مانند شیشه، کارتن، کیف، لباس، ورق فلزی، ظروف یکبار مصرف، بادکنک، حوله و غیره امکان‌پذیر است.
ملزومات چاپ سیلک ابزارهای ساده‌ای هستند و با کمک دستگاه‌های مختلف می‌توان کلیه سطوح را چاپ زد.

آشنایی با مراحل چاپ سیلک

در مرحله اول باید طرح روی کاغذ کالک برای ساخت شابلون پرینت کنید. سپس یک شابلون چوبی یا فلزی برای کشیدن توری روی آن انتخاب می‌شود. حالا باید ماده حساس به نور را پس از ترکیب با لاک مخصوص روی توری کشیده و منتظر خشک شدن آن باشید. جنس توری معمولاً از پلی استر یا ابریشم انتخاب می‌شود. بعد از این که توری خشک شد، کاغذ کالک طراحی شده روی آن قرار دهید. قسمت‌های چاپ شده کاغذ کالک به نور UV یا ساده اجازه عبور نمی‌دهند و در نهایت نور به قسمت‌های سفید و بدون رنگ شابلون برخورد می‌کند. ماده حساس به نور که با لاک مخصوص ترکیب شده بود، بعد از قرار گرفتن در معرض نور، سخت خواهد شد. یکی از روش های چاپ بر روی تی شرت هم چاپ سیلک می باشد.

توجه داشته باشید برای طرح‌های چند رنگ باید برای هر رنگ صفحه‌ای جداگانه استفاده کنید تا هر رنگ به صورت جداگانه بر رنگ‌های دیگر منطبق شود. پس از سخت شدن قسمت‌های پوشیده شده با ماده حساس به نور، باید قسمت‌های دیگر را بشویید. باشستن این بخش‌ها جوهر به راحتی از داخل سوراخ‌ها نفوذ کرده و به سطح پارچه برخورد می‌کند. پس از آماده شدن الگو آن را روی دستگاه پرس قرار می‌دهند. دستگاه‌های پرس انواع مختلفی مانند دستگاه دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک دارند. بعد از چاپ طرح مورد نظر بر روی پارچه آن را از داخل خشک‌کن عبور می‌دهند تا جوهر چاپ شده روی سطح آن به صورت صاف و یکدست خشک شود. اگر به مرحله خشک شدن رنگ اهمیت قائل نشوید، رنگ‌های روی پارچه ثبات لازم را نخواهند داشت و کیفیت چاپ به میزان زیادی کاهش می‌یابد. امروزه کار خشک کردن رنگ پارچه‌هایی به دست آمده از چاپ سیلک را با کمک دستگاه‌های پیشرفته و مدرن و با سرعت بالایی انجام می‌دهند‌.

آشنایی با ملزومات چاپ سیلک
صفحه پرس

صفحه پرس ابزاری است که دارای سه نوع دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک است. این ابزار امکان چاپ به تعداد بیشتر و با دقت بیشتری را فراهم می‌کند. پرس دستی با کمک دست انجام می‌شود. در پرس نیمه اتوماتیک صفحه‌های پرس مکانیزه با کمک دست جا به جا می‌شوند. استفاده از پرس‌های تمام اتوماتیک کیفیت، سرعت و دقت چاپ را افزایش می‌دهد و میزان اشتباهات را به صفر می‌رساند.

جوهر چاپ سیلک

یکی دیگر از ملزومات چاپ سیلک جوهر چاپ می‌باشد. در انتخاب جوهر چاپ باید جنس و نوع پارچه را در نظر گرفت. هر جوهری برای نوع خاصی از پارچه مناسب است. به عنوان مثال برای چاپ روی لباس از جوهری استفاده می‌شود که قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را داشته باشد و کیفیت خود را از دست دهد.
صفحه توری

صفحه توری بر روی یک قاب از جنس چوب یا فلز کشیده شده است و سوراخ‌های بسیار ریزی برای عبور جوهر دارد. در گذشته صفحه توری به کار رفته بیشتر از جنس ابریشم بود. به همین دلیل این نوع چاپ با نام چاپ سیلک اسکرین به معنی صفحه ابریشم نیز معروف است. امروز از نایلون برای ساخت صفحه توری استفاده می‌شود ولی دقیقا همان کارایی ابریشم را دارد. ضخامت بافت توری با ضخامت و سطح پارچه انتخاب شده برای چاپ باید متناسب باشد تا جزئیات به شکل بهتری چاپ شوند.
کاردک

کاردک یک نوع تیغه از جنس پلاستیک است که دارای یک دسته چوبی یا فلزی می‌باشد. این وسیله برای رساندن جوهر به لایه زیری توری به کار می‌رود. معمولا کاردک‌ها را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند که عرض آن به اندازه عرض صفحه توری باشد تا به همه قسمت‌های صفحه برای عبور جوهر به لایه‌ زیرین دسترسی داشته باشد. صفحه‌های توری پس از استفاده شسته می‌شوند و ماده امولوسیون روی آن به خوبی پاک می‌شود تا از آن‌ها برای چاپ‌های بعدی استفاده کرد.

هزینه چاپ سیلک چطور محاسبه می‌شود؟

با توجه به این که چاپ سیلک دامنه‌های گسترده‌ای را پوشش می‌دهد، نمی‌توان قیمت ثابتی را به عنوان هزینه چاپ مشخص کرد. قیمت چاپ به عوامل متعددی مانند کیفیت چاپ، نوع صفحه توری به کار رفته، دستی یا اتوماتیک بودن دستگاه پرس، نوع رنگ‌های به کار رفته، جنس رنگ‌ها و حجم آن‌ها و غیره بستگی دارد.
خرید آنلاین لوازم چاپ سیلک اسکرین از سایت نیکو چاپ

یکی از صنایع بسیار مهم و کاربردی در تمام کشورها صنعت چاپ است. در این مقاله شما را با یکی از شیوه‌های نوین چاپ یعنی چاپ سیلک آشنا کردیم. برای خرید آنلاین لوازم چاپ سیک اسکرین می‌توانید به سایت نیکو چاپ با آدرس اینترنتی https://nikochap.com مراجعه کنید. این سایت به عنوان بهترین مرجع آنلاین و تخصصی فروش ملزومات چاپ سیلک، چاپ سابلیمیشن و چاپ تامپو در ایران معرفی شده است و راه‌اندازی آن به منظور ساماندهی به صنعت چاپ و برآورده کردن نیازهای علاقه‌مندان فعال در این حوزه انجام شده است. برای انجام خریدی آگاهانه بهتر است با مشاوران نیکو چاپ تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را درباره نحوه ثبت سفارش، روش‌های پرداخت و نحوه ارسال کالا دریافت کنید. همچنین برای اینکه بدانید چاپ دیجیتال چگونه است حتما به این مقاله سر بزنید.