چاپ ۶۶ میلیون نسخه کتاب توسط آستان قدس رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل به‌نشر با اشاره به قدمت ۹۵ ساله چاپ و نشر در مجموعه آستان قدس رضوی گفت: از سال ۵۷ تا ۹۹ تعداد ۱۴ هزار و ۸۵۴ جلد کتاب در قالب ۶۶ میلیون نسخه توسط آستان قدس منتشر شده که این نشان از توجه متولیان آستان به موضوع کتاب و کتابخوانی دارد.

حسین سعیدی در نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی که امروز، ۲۳ آبان ماه، در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نخستین مساله حل نشده صنعت نشر کاغذ است. از طرفی دیگر تعطیلی کارخانه‌های تولید کاغذ در ایران و عدم نظارت بر واردات آن باعث شده که مساله کاغذ به عنوان مشکلی بغرنج ناشران را آزار دهد که این امر افزایش قیمت کتاب را در پی داشته و باعث حذف کتاب از سبد مصرف خانوار شده است.

وی بیان کرد: افزایش قیمت کتاب باعث شده کتابفروشی‌ها که قلب تپنده فرهنگ شهرهاست، به تعطیلی کشیده شود. از این رو حمایت از عدم تعطیلی کتاب فروشی‌ها یک مطالبه جدی است.

مدیر عامل به‌نشر موضوع مالکیت معنوی و فکری آثار و کتاب‌ها را به عنوان دیگر مسائل جدی و مورد دغدغه گردانندگان نشر برشمرد و گفت: مالکیت معنوی و فکری آثار و کتاب‌ها منجر به عدم رعایت قانون کپی رایت و قاچاق کتاب شده است. خوشبختانه در حوزه نشر الکترونیک اتفاقات خوبی افتاده و رشد قابل قبولی ایجاد شده است؛ با این حال این مقوله به توسعه زیرساخت‌ها و حمایت مادی بیشتری نیاز دارد.

سعیدی تصریح کرد: صدور بی‌رویه مجوزهای نشر توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از دیگر مشکلات حوزه نشر به شمار می‌رود که منجر به تولید آثار زرد و بی‌کیفیت شده است. بنابراین با توجه به شرایط فعلی در حوزه نشر بهتر است ناشران فاخر مورد حمایت بیشتری قرار گیرند تا به تولید آثار مفید کمک شود.

تکریم نویسندگان به صورت جدی دنبال شود

وی ادامه داد: تکریم نویسندگان باید به صورت جدی دنبال شود چرا که نویسندگان فاخر ما از یک ورزشکار رده سه و چهار هم ناشناس‌تر هستند. مساله قاچاق کتاب نیز یکی از معضلات جدی حوزه نشر محسوب می‌شود که شفاف بودن قانون کپی‌رایت در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود.

مدیرعامل به نشر افزود: در صدا و سیما تبلیغات همه چیز نمایش داده می‌شود به‌ جز کتاب و کتابخوانی. از این رو از صدا و سیما به عنوان بزرگ‌ترین پایگاه ترویج فرهنگ کتابخوانی، مطالبه جدی جهت همکاری در زمینه ترویج کتابخوانی وجود دارد.

سعیدی ادامه داد: در این ۴۰ سال اخیر سهم به‌نشر از انتشارات آستان قدس رضوی ۶۱۷۲ عنوان کتاب در قالب ۲۶ میلیون نسخه بوده است. یکی از مزیت‌های نشر در آستان قدس رضوی زنجیره کامل تولید محتوا، چاپ، نشر، توزیع و مصرف است که کمتر مجموعه‌ای دارای این زنجیره است.

مدیر عامل به‌نشر با اشاره به اینکه تعدد مجوزهای نشر در آستان قدس و تجمیع امکانات از دیگر مزایای آستان قدس رضوی است، در خصوص تحولات به‌نشر در سال‌های اخیر اضافه کرد: با توجه به شرایط اقتصادی در حوزه چاپ و نشر، انتشارات به‌نشر نه‌ تنها عقب‌نشینی نکرده بلکه روند رو به رشدی در چند سال اخیر داشته است.

۱۶۰ اثر با موضوع گفتمان نظام اسلامی و ارزش‌های نظام ولایی منتشر شده است

سعیدی عنوان کرد: در چند سال اخیر به لحاظ محتوایی بر موضوعاتی چون معارف اسلامی، ارزش‌های انقلاب اسلامی و سبک زندگی اسلامی تمرکز شده و ناشر به‌نشر از یک ناشر عمومی با ۲۶ موضوع آزاد به یک ناشر تخصصی با سه موضوع مطرح‌شده برای مخاطب عام تبدیل شده است.

وی بیان کرد: بیش از ۱۶۰ اثر در موضوعات گفتمان نظام اسلامی و ارزش‌های نظام ولایی توسط به‌نشر منتشر شده است. همچنین در حوزه سیره و سنت اهل بیت(ع) نیز ۲۰۰ عنوان اثر منتشر توسط مجموعه ما شده است. در مجموع در سال‌های اخیر ۹۰ درصد آثار منتشر شده با محوریت همین سه موضوع بوده است.

مدیرعامل به‌نشر افزود: یکی دیگر از رویکردهای به‌نشر روی آوردن به حوزه‌های جوان‌پسند یعنی رمان و داستان است که البته از سخت‌ترین موضوعات نیز محسوب می‌شود چراکه موضوعات دینی، اخلاقی و اعتقادی باید در قالب داستان بیان شود. با همه این دشواری‌ها تاکنون ۱۱۵ اثر رمان با این موضوعات توسط به‌نشر به چاپ رسیده است.

سعیدی ادامه داد: ادبیات داستانی کار ویژه و اصلی است که در سال‌های اخیر در پیش گرفته‌ایم و هدف اصلی ما از آن گسترش و تعمیق معارف دینی با کمک ادبیات است. در این راستا چالش‌های این حوزه شناسایی شده و در ۱۰ محور اصلی اقداماتی انجام شده که از جمله آن می‌توان به ایجاد شبکه پدیدآورندگان ادبیات داستانی اشاره کرد. همچینین نشست‌های نظریه‌پردازی، فعالیت‌های پژوهشی و انتشار گاهنامه ادبی نیز برای این منظور برگزار شده و می‌شود.

وی تصریح کرد: حضور فعال در عرصه نشر الکترونیک و دیجیتال، تولید کتاب‌های صوتی، ترجمه ۴۶ اثر نوجوان و کودک به زبان‌های مختلف و ایجاد کتابخانه دیجیتال نیز از دیگر اقدامات نشر به‌نشر به حساب می‌آید. از دیگر افتخارات این نشر می‌توان به کسب هفت عنوان ناشر برتر اشاره کرد.

مدیر عامل به‌نشر اظهار کرد: همچنین موضوع غنابخشی به فروشگاه‌های به‌نشر در هفته کتاب در دستور کار قرار گرفته است. در کنار این برگزاری آیین رونمایی از ۲۶ کتاب صوتی به‌نشر در این هفته صورت خواهد گرفت.