چرا پرینتر روی کاغذ خط می اندازد؟

در این مطلب دلایل خط انداختن پرینتر روی کاغذ را بررسی می کنیم. نگهداری و استفاده درست از دستگاه می‌تواند تا حد زیادی از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کند. انجام سرویس دوره‌ای و تعمیر دستگاه در صورت بروز حتی مشکلات کوچک و تعویض قطعات معیوب، باعث می‌شود که پرینتر، کارایی مورد انتظار را داشته باشد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام چاپ اسناد با دستگاه‌های پرینتر اتفاق افتد، ایجاد خطوط سیاه یا سفید روی برگه است. این خطوط سیاه و سفید، خوانایی سند را کم‌تر می‌کند. دلایل مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باعث ایجاد این مشکل می‌شوند. در برخی موارد این مشکل با تنظیم کردن دوباره دستگاه و تمیز کردن کارتریج حل می‌شود؛ اما در موارد دیگر نیاز است قطعاتی مثل هد یا درام کارتریج تعویض شوند.

در ادامه این مطلب دلایل خط انداختن پرینتر روی کاغذ را بررسی و روش حل آن‌ها را بیان می‌کنیم. این ترفند‌ها می‌تواند در مواردی پاسخ سوال چرا پرینت سیاه می‌شود هم باشد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

دلایل خط انداختن پرینتر جوهرافشان و روش های برطرف کردن آن

فرآیند چاپ پرینترهای لیزری و جوهرافشان با هم تفاوت دارند. با توجه به این موضوع، دلایل خط انداختن هر یک از این پرینترها باید به صورت جداگانه بررسی شود. در ابتدا به بررسی این مشکل در پرینترهای جوهر افشان می‌پردازیم.

به هم ریختن تنظیمات چاپ دستگاه

اولین دلیلی که موجب خط افتادن روی پرینتر می‌شود، بهم خوردن تنظیمات دستگاه است. در نتیجه برای حل این مشکل، اولین بخشی که باید بررسی شود، تنظیمات پرینتر است. برخی از پرینترها دارای نمایشگر هستند و باید از روی نمایشگر تنظیمات را چک کنید. اما اگر پرینتر شما دارای نمایشگر نیست باید این تنظیمات را از طریق کامپیوتر انجام دهید. در برخی مواقع که امکان تغییر تنظیمات را ندارید، بازگردانی به تنظیمات کارخانه می‌تواند چاره ساز باشد.

شارژ کردن کارتریج جوهری

کارتریج، مهم‌ترین قطعه در فرایند چاپ پرینترهاست؛ پس هر نوع اختلال در عملکرد آن می‌تواند چاپ برگه‌ها را با مشکل مواجه کند. با گذشت زمان و در اثر استفاده از دستگاه، جوهر کارتریج خشک یا تمام می‌شود پس برای استفاده دوباره از دستگاه باید آن را شارژ کنید یا کارتریج جدید برای دستگاه بخرید.

پرینترهای جوهری، قابلیت شارژ ندارد؛ اما برخی از کاربران برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها این کار را انجام می‌دهند.

برای شارژ کارتریج جوهری باید مخزن آن سوراخ و جوهر به داخل آن تزریق شود. اگر شارژ کارتریج به درستی انجام نشود، ممکن است جوهر به داخل پرینتر نشت کند. این جوهر باعث کثیف شدن سایر قطعات پرینتر و خط افتادی روی برگه‌های پرینت می‌شود.

در این شرایط باید کارتریج را از پرینتر خارج کرد. بعد از انجام این کار باید پرینتر و کارتریج به طور کامل تمیز شوند؛ در صورتی که این مشکل تکرار شد، باید یک کارتریج جدید، جایگزین قطعه فعلی شود.

خرابی هد کارتریج

هد مسئول تنظیم میزان خروج جوهر از کارتریج برای انجام فرایند چاپ است. اگر این بخش خراب شود، جوهر بیش از حد از مخزن خارج و خط‌های سیاهی روی برگه‌های چاپ‌ شده ایجاد می‌شود. در این شرایط باید هد کارتریج تعویض شود تا مشکل دستگاه از بین برود.

دلیل ایجاد خطوط سفید در برگه‌های چاپ شده پرینتر جوهر افشان

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در پرینترهای جوهرافشان ایجاد شود، افتادن خط‌های سفید روی کاغذ چاپ شده است. در این شرایط احتمال گرفتگی منافذ هد کارتریج زیاد است. بسیاری از پرینترهای جوهر افشان قابلیت تمیزکنندگی خودکار دارند. برای استفاده از این قابلیت ابتدا باید برنامه Utility را نصب کرد. سپس با استفاده از این برنامه می‌توانید به کمک قابلیت تمیز کردن خودکار پرینتر، دستگاه را تمیز کنید.

در پرینترهایی که قابلیت تمیز کردن خودکار وجود ندارد باید تمیز کردن هد به صورت دستی انجام شود. برای این کار، باید کارتریج از پرینتر خارج شود. کارتریج قطعه حساسی است و کوچک‌ترین اشتباه در تمیز کردن، منجر به خرابی آن می‌شود. برای تمیز کردن هد باید از یک دستمال نرم و تمیز استفاده شود. در این موارد کسانی که به ساختار پرینتر و کارتریج آشنایی ندارند بهتر است کار را به یک فرد ماهر بسپارند.

دلایل خط انداختن پرینتر لیزری و روش‌های حل این مشکل

در پرینترهای لیزری هم مانند انواع جوهر افشان ممکن است روی کاغذ چاپ شده خطوط سیاه رنگ ایجاد شود. در اولین گام باید تنظیمات نرم‌افزاری دستگاه بررسی شود. در صورت به هم ریختن این تنظیمات، باید آن‌ها را با توجه به دفترچه راهنما تغییر داد.

اگر با تغییر تنظیمات مشکل حل نشد باید قسمت‌های مختلف پرینتر، علی الخصوص کارتریج بررسی شود:

شارژ نادرست کارتریج

کارتریج‌های پرینترهای لیزری برخلاف پرینترهای جوهر افشان، چند بار قابلیت شارژ دارند؛ این کار باید طبق اصول درست انجام شود. یک اشتباه کوچک در انجام شارژ کارتریج باعث چاپ بی‌کیفیت یا ایجاد چنین مشکلاتی می‌شود. در این حالت باید تونر کارتریج به طور کامل تخلیه و کارتریج دوباره شارژ شود.

پخش شدن تونر در داخل دستگاه

یکی از دلایل خط افتادن روی کاغذ چاپ شده، نشت تونر به داخل دستگاه است. در این شرایط تونر پخش شده علاوه بر آسیب به سایر قطعات پرینتر باعث ایجاد خطوط در چاپ می‌شود. برای حل این مشکل باید کارتریج از دستگاه خارج و تونر پخش شده تمیز شود. این کار بهتر است توسط یک سرویس کار انجام شود. اگر بعد از تمیز کردن پرینتر این مشکل تکرار شد، احتمالا زمان تعویض کارتریج رسیده است.

خرابی درام

درام هم یکی دیگر از قطعات کارتریج است. درام، تونر را از مخزن برای انتقال به کاغذ آماده می‌کند. برای یک چاپ با کیفیت، هیج زدگی و کثیفی نباید روی درام وجود داشته باشد؛ به همین دلیل بعد از هر بار شارژ کارتریج، درام آن هم عوض می‌شود.

گاهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از تعویض درام خودداری می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا سطح آسیب دیده درام روی کاغذ خط بیاندازد. در این شرایط برای حل مشکل باید درام با یک قطعه جدید و با کیفیت که با کارتریج سازگاری دارد، تعویض شود.

علت خط انداختن پرینتر

خرابی مگنت
مگنت یکی از بخش‌های کارتریج‌های لیزری است. این قطعه خاصیت مغناطیسی دارد و تونر را برای چاپ اسناد روی کاغذ قرار می‌دهد. خرابی مگنت هم می‌تواند یکی از دلایل خط افتادن پرینت باشد. در چنین مواردی باید مگنت کارتریج عوض شود.

اصلی‌ترین دلایل ایجاد خط در برگه‌های چاپ شده توسط پرینترها در این مطلب بررسی شد. باید گفت که نگهداری و استفاده درست از دستگاه می‌تواند تا حد زیادی از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کند. انجام سرویس دوره‌ای و تعمیر دستگاه در صورت بروز حتی مشکلات کوچک و تعویض قطعات معیوب، باعث می‌شود که پرینتر، کارایی مورد انتظار را داشته باشد.