چگونه سربرگ قابل توجه و تاثیرگذار طراحی کنیم؟

نوشتن نامه هنوز هم بخش مهمی از ارتباطات تجاری است. سربرگ طراحی شده می تواند یک معامله بزرگ در مورد تصویر برند شما باشد. سربرگ بیش از یک وسیله مکالمه، یک نمایش فیزیکی و بخش مهمی از استراتژی ارتباطات فروش و بازاریابی شرکت شما است.

در مورد استفاده از سربرگی که طبق سلیقه مشتری طراحی شده است و با شما یا تجارت شما مطابقت دارد نکات ظریف و ماندگاری وجود دارد.

نامه تایپ‌ شده وقتی در سربرگی با ساختار عالی ارسال شود، به نظر می‌رسد که آگاهی و تفکر بیشتری در آن نهفته است. استفاده از سربرگی که ویژگی‌های نام تجاری شما را نمایان می کند به شما این اجازه را می دهد که از طریق آن مشتری خود را تحت تاثیر قرار دهید و شرکت خود را به یاد‌ماندنی کنید.

نامه های نوشته شده در سربرگ ارتباط لمسی بیشتری با مخاطبین برقرار می کنند. همانطور که برند شما را معرفی می کند، کسب و کار شما نیز تبلیغ می شود.

مطمئن نیستید که برای طراحی سربرگ خودتان از کجا باید شروع کنید؟ نکته‌های مربوط به طراحی و نمونه‌ سربرگ های تاثیرگذاری که در اینجا آورده‌ایم را بررسی کنید تا جرقه خلاقیت در ذهنتان شعله‌ور شود.

۱- بر نام تجاری خود تاکید کنید

تمام انرژی خود را صرف برجسته نمودن نام تجاری خود کنید. به طور معمول باید لوگویی را در سربرگ درج کنید. اما به راه‌های دیگری فکر کنید که می‌توانید به نحوی خلاقانه و منسجم نام تجاری خود را ترویج و تبلیغ کنید. در اینجا Shane Helm قسمت‌هایی از آیکون اصلی لوگو را بر سربرگ و کارت ویزیت استفاده کرده است. این حرکت هوشمندانه عملکرد و خدمتی دو گانه به این تجارت می‌کند از یک سو رنگ‌های مربوط به شرکت به عنوان عنصر طراحی جالب و بصری نمایان می‌شود و از سوی دیگر بر تصاویر مربوط به نام تجاری به نحوی تاکید می‌شود که تکراری یا اجباری به نظر نمی‌رسند.

طراح: Shane Helm

طراح: Shane Helm

۲- سادگی آن را حفظ کنید

حتی اگر با تمام وجود می‌خواهید بر نام تجاری خود تاکید کنید و آن را برجسته نمایید، دقت کنید که این کار را به نحوی انجام ندهید که توجه و نگاه مخاطب از محتوای اصلی خارج شود.

Johny Delap با اضافه کردن یک یا دو رنگ تند و طرحی با فضای آزاد زیاد، سربرگ شخصی خود را خلوت و ساده و در عین حال با تاثیر گذاری بالا طراحی کرده است.

طراح: Johny Delap
طراح: Johny Delap

۳- از فضایی که در اختیار دارید به نحو احسن استفاده کنید

از قدیم الایام طرح سربرگ در بالای صفحه قرار می‌گرفت، ولی این موضوع اصلا هیچ قانون و قاعده اجباری ندارد و شما می توانید به راحتی قوانین را بشکنید و فراتر بروید. این طرح که توسط Andrew Littman طراحی شده است از هر چهار سمت صفحه بهترین استفاده را کرده تا اطلاعاتی مانند اطلاعات تماس، مکان و حتی شعار شرکت را در آن درج کند و این طرح خوبی است. توجه داشته باشید که چگونه از شکل لوگو استفاده کرده تا الگو و بافتی تکرار شونده را در لبۀ سمت چپ صفحه و پایین پاکت ایجاد کند، روشی زیرکانه برای تقویت نام تجاری.

طراح: Andrew Littman
طراح: Andrew Littman

۴- سربرگ را زینت ببخشید

اگر واقعا می‌خواهید سربرگ شما خیره‌کننده باشد چاپخانه ای را انتخاب کنید که بعضی از جلوه‌های ویژه چاپ را داشته باشد. این طرح توسط  Jennifer Lucey-Brzoza طراحی شده است، این نمونه به صورتی چاپ شده است که از حاشیه صفحه و لبه آن فراتر رفته است و هیچ حاشیه ای ندارد. همچنین می توانید از رنگ های مرکب خاص در چاپ استفاده کنید.

طراح: Jennifer Lucey-Brzoza
طراح: Jennifer Lucey-Brzoza

۵- بر تایپوگرافی متمرکز شوید

برای این که سربرگ شما ظاهری کلاسیک داشته باشد، طرحی را امتحان کنید که در درجه اول تایپوگرافی را نمایش دهد و بر نوع و سبک حروف تمرکز داشته باشد، مانند سربرگی که در اینجا می‌بینید و کاری است از  Alex Rinker. این طرح با استفاده از ترکیب زیبایی از اشکال مختلف حروف و فونت‌های متفاوت، اطلاعات ضروری را به صورت طرحی جذاب نشان داده است.

طراح: Alex Rinker
طراح: Alex Rinker

۶- از تصاویر معنی‌دار استفاده کنید

در این طرح برای درج تصویری که حرفی در مورد نام تجاری داشته باشد و به مخاطبان مورد نظر آن مرتبط باشد از فضای مثبت و منفی به نحوی خلاقانه استفاده شده است. ترتیب رنگ‌های قرمز و سفید که تضادی رنگی زیادی با هم دارند این طرح را چشمگیرتر و قابل توجه‌تر کرده است. طراح این سربرگ Damian Hernandez است.

طراح: Damian Hernandez
طراح: Damian Hernandez

۷- از پشت صفحه سربرگ غافل نشوید

اگر نامه‌هایی که بر روی سربرگ می‌نویسید به صورت کاغذی و فیزیکی ارسال می‌کنید، سعی کنید طرح یا نقشی را در پشت صفحه درج کنید، حتی رنگ، الگو یا بافتی ساده نیز به طرح شما جلا و درخشندگی می‌بخشد. اگر به دقت و از نزدیک نگاه کنید، خواهید دید که الگو و بافتی که در سربرگ طراحی شده توسط Matt Yaw وجود دارد به طور هوشمندانه‌ای با اشکالی که در لوگو درج شده بر روی صفحه قرار دارد که شباهت و همخوانی زیادی دارند.

طراح: Matt Yaw
طراح: Matt Yaw

۸- آیکون های مورد علاقه خود را امتحان کنید

تصویر یا آیکون‌هایی در سربرگ خود ایجاد کنید که نمایانگر شخصیت یا علایق شما باشند. همانطور که در شکل زیر در طرحی از AJ Brockman این امر بسیار مشهود است.

طراح: AJ Brockman
طراح: AJ Brockman

۹- مقیاس و اندازه‌های خود را بزرگتر کنید

روش دیگری برای اینکه از نام تجاری یا برند خود بیشترین بهره را ببرید این است که بعضی از عناصر یا قسمت‌های لوگو یا طرح مشخص دیگری که مانند الگو و بافت یا عنصری هنرمندانه عمل می‌کند را در مقیاس و اندازه بزرگتر استفاده کنید. این مورد به ویژه برای آیتم‌هایی که کیفیت هندسی یا خطی دارند بسیار خوب عمل می‌کند. در اینجا Mohd Almousa از لوگوی مشتری خود استفاده کرده است که به نحو چشمگیر و قابل توجهی آن را بزرگ نموده و پس زمینه دراماتیک و دیدنی‌ را برای سربرگ این شرکت به وجود آورده است.

طراح: Mohd Almousa
طراح: Mohd Almousa

۱۰- سربرگ را امضا کنید

استفاده از امضای شما به عنوان بخشی از طراحی سربرگ به آن ظاهری متمایز و بسیار شخصی می‌بخشد که هم برای ست اداری شخصی و هم امور بازرگانی مرتبط با نام شما مناسب است. مانند این طرح از Belinda Love Lee که این ویژگی در آن استفاده شده است. از آنجایی که امضای شما به نوعی منحصر به فرد است این روش راه آسانی است برای اینکه به شما اطمینان ببخشد که طراحی سربرگ خود را هیچ جای دیگری نخواهید دید.

طراح: Belinda Love Lee
طراح: Belinda Love Lee

۱۱- به سربرگ مُهر اضافه کنید

مهرهای پلاستیکی سفارشی که بر اساس طرح شما آماده می‌شوند ارزان هستند و می‌توانند به سربرگ شما (یا کارت ویزیت یا پاکت نامه و …) ظاهری خیره‌کننده ببخشند که کمی هم ویژگی دست ساز بودن را نمایان می‌کند. در این سربرگ که توسط Bryan Kidd طراحی شده است، استفاده از مهر به دلیل رنگ و بافت زیبایی که دارد این ویژگی را دو برابر کرده است.

طراح: Bryan Kidd
طراح: Bryan Kidd

۱۲- رنگی تاکیدی انتخاب کنید

انتخاب رنگ مشخص می‌تواند تمام حس و حال یک سربرگ را تغییر دهد و همچنین به شناسایی برند شما کمک کند. در اینجا رنگ فیروزه‌ای ملایم حس و حالی به طرح J.D. Reeves بخشیده که حاکی از طراوت و مدرن بودن است.

طراح: J.D. Reeves
طراح: J.D. Reeves

۱۳- به جنس کاغذ سربرگ خود توجه کنید

کیفیت کاغذی که برای نامه‌های خود انتخاب می‌کنید می‌تواند در میزان تاثیر‌گذاری آن تفاوت قابل توجهی ایجاد کند. کاغذ ضخیم بافت‌دار حسی تجملاتی را به افراد القا می‌کند. اگر می‌خواهید بر این نکته که تجارت شما کاری هنرمندانه و ظریف یا تجملاتی و گران است تاکید داشته باشید کاغذی با کیفیت و بافت کتان به تقویت این ویژگی‌های تجارت شما کمک می‌کند. Mauricio Cremer در طراحی این سربرگ از این هم یک پله جلوتر رفته و برای این طرح علاوه بر جنس کاغذ خاص، از چاپ با حروف برجسته هم استفاده کرده است.

طراح: Mauricio Cremer
طراح: Mauricio Cremer

۱۴- از هنرمندان ایده بگیرید

طراحان می توانند از کارهای هنرمندان معروف ایده و الهام گیرند، این بخشی از روند خلاقیت است. بنابراین اگر در ایجاد طرحی جالب برای سربرگ خود مشکل دارید، نگاهی به آثار و کارهای هنری هنرمندان معروف بیاندازید تا از آنها الهام بگیرید. در اینجا Michael Molloy از آثار موندریان نقاش هلندی ایده گرفته است و از ساختار شبکه ای و بلوک‌هایی با رنگ های اولیه استفاده کرده است.

طراح: Michael Molloy
طراح: Michael Molloy

۱۵- سربرگ خود را تغییر دهید و آن را بهتر کنید

نام تجاری خود را ایجاد کرده‌اید و همه آن را می‌شناسند اما می‌خواهید همه چیز را تازه و به روز نگه دارید؟ سعی کنید هر از گاهی تغییری در الگوی رنگ خود ایجاد کنید ولی هویت تجاری را ثابت نگه دارید. Damian Kidd لوگوی ساده و خلوتی که شامل ترکیبی از حروف بود با انتخاب گستره ای از رنگ های زنده بهبود بخشید.

۱۶- لوگوی خود را به آخرین درجه ممکن ارتقا دهید

هر چه افراد بیشتری لوگوی شما را ببینند بیشتر به عنوان نام تجاری مشخص یا برند شناخته می‌شوید. اما از سوی دیگر هم نمی‌خواهید بیش از حد این کار را انجام دهید. کارگاه‌ طراحی اُون با استفاده از لوگو به عنوان عنصری تزئینی در گوشه سربرگ و استفاده از آن در تمام طرح پشت صفحه تعادل خوبی را در این زمینه برقرار کرده است.

طراحی سربرگ

۱۷. اطلاعات را درون یک کادر جمع کنید

اطلاعاتی را که می‌خواهید در سربرگ خود قرار دهید را درون شکل یا قابی محصور کنید مانند این نمونه که توسط تیم Tim McGrath طراحی شده، که باعث شده همه اطلاعات تمیز و مرتب به نظر بیاید. به علاوه این طرح کوچکی است که می‌توانید اندازه کل آن را تغییر دهید.

طراح: Tim McGrath
طراح: Tim McGrath

۱۸- از رنگ‌ها و اشکال تکرار شونده استفاده کنید

طرحی که در اینجا قرار دارد از Chris Eichberger است که دو درجه از رنگ نارنجی را نشان می‌دهد که به نحو خلاقانه‌ای در خطوط اریب لوگو تکرار شده تا مجموعه سربرگ و کارت ویزیت منسجمی که از لحظ بصری جذابیت دارد را به وجود بیاورد.

طراح: Chris Eichberger
طراح: Chris Eichberger

۱۹- تضاد رنگی را نمایان کنید

سیاه و سفید، سرمه ای و آبی کمرنگ، رنگ‌های کلاسیکی هستند که ترکیب آنها ترکیبی حرفه‌ای و ماندگار است، که در هر نوع سربرگی قابل استفاده هستند. در اینجا، طرحی از Seth Addison وجود دارد که تاثیر استفاده از رنگ‌هایی با تضاد بالا با لوگویی ظریف و زیبا را به خوبی نشان می‌دهد.

طراح: Seth Addison
طراح: Seth Addison

۲۰- از واترمارک (watermark) استفاده کنید

درج واترمارک به عنوان بخشی از طراحی سربرگ، روش زیرکانه‌ای برای جلب توجه افراد به سوی برند و نام تجاری شما است؛ بی‌آنکه فضای قابل توجهی از برگه را اشغال کند. همانطور که در این طرح که توسط Mattia Forza انجام شده است، واترمارک آن قدر شفاف است که هم دیده شود و هم بتوان روی آن نوشت یا چیزی را چاپ کرد.

طراح: Mattia Forza
طراح: Mattia Forza
بیشتر بخوانید:   آموزش ساخت watermark در فتوشاپ

طرح سربرگ خلاقانه، می‌تواند ابزاری موثر برای بالا بردن سرعت شناخته شدن نام و برند شما باشد و خیلی ساده تاثیر خوبی بر افرادی که با آن ها در ارتباط هستید بگذارد. بیشتر مثال‌های بالا تنها به یک دلیل برجسته شده‌اند، موردی که در همه آنها مشترک است:

آن ها به طرز خلاقانه ای از عناصر یک برند و نام تجاری مانند لوگو، آیکون و رنگ استفاده کرده‌اند. همچنین روش‌های تازه‌ای برای استفاده از این ویژگی‌ها پیدا کردند تا ظاهری مرتبط ایجاد کنند که اغلب قابلیت گسترش در چندین قطعه چاپی مانند پاکت نامه و کارت ویزیت را نیز داشته باشد.

شما هم می‌توانید به همین ترتیب عمل کنید. با استفاده از این طرح‌ها به عنوان منابعی الهام بخش، استفاده کنید و سربرگی که موجب موفقیت کسب و کار شما می شود را طراحی کنید.