چگونه می‌توان به حداکثر ظرفیت تولید کاغذ تحریر در کشور رسید؟/کارخانه مازندران در آستانه برداشت چوب از جنگل

چگونه می‌توان به حداکثر ظرفیت تولید کاغذ تحریر در کشور رسید؟/کارخانه مازندران در آستانه برداشت چوب از جنگل
مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با تشریح سه محور حمایت مورد نیاز برای رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید تحریر در کشور گفت: بر اساس قراردادی که در شرف انجام است،‌ ۱۰۰ هزار تن چوب از مزارع کشور برداشت خواهیم کرد.

امید نیک‌نژاد، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به مذاکرات با وزارت ارشاد برای تولید کاغذ چاپ و تحریر مورد نیاز نشر و مطبوعات گفت:‌ ما جلسات مختلفی با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم،‌ این اهتمام در دوستان وجود دارد،‌ منتهی چون وزارت ارشاد متولی خرید کاغذ نیست و تنها می‌تواند ناشران یا جمعی را به صورت گروهی به خرید و مصرف تولید داخل هدایت کند، به مانند آموزش و پرورش نمی‌توان انتظار داشت که پای قرارداد بیایند.

وی ادامه داد: ما در کارخانه مازندران امروز بیش از آنکه نیاز به مشتری داشته باشیم،‌ نیاز به حمایت داریم‌، ما سه قلم کالای اصلی برای تولید کاغذ چاپ و تحریر که نیاز اصلی کشور است،‌ نیاز داریم‌، اول چوب که ۴۵ درصد حجم تولید ما را تشکیل می‌دهد،‌ دوم خمیر سفید که کلاً وارداتی است و تولیدی در کشور نداریم. سوم نیز آب اکسیژنه که ۲۰ تا ۲۵ درصد از حجم مواد تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد.

نیک‌نژاد گفت: در تأمین چوب وارداتی و خمیر الیاف بلند کاملاً نیازمند حمایت هستیم و این حمایت نیز تزریق نقدینگی است. آب اکسیژنه هم تنها در یک کارخانه که از زیر مجموعه‌های شستا به شمار می‌رود، در کشور تولید می‌شود که متأسفانه اکنون ظرفیت تولید خود را به نصف کاهش داده است،‌ در این زمینه معاون اول رئیس جمهور به وزیر کار دستور داده تا کارخانه مورد نظر ملزم به تولید آب اکسیژنه مورد نیاز شود.

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران افزود: کاغذ ما در بازار مشتری را پیدا خواهد کرد،‌ ما باید مواد اولیه مورد نیاز که بخشی از آن باید وارد شود را تأمین کنیم؛ بنابراین نیازمند تسهیل در واردت هستیم. کارخانه چوب و کاغذ مازندران به جز ۳۰ هزار تن تعهدی که به آموزش و پرورش دارد،‌ ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن دیگر کاغذ چاپ و تحریر را نیز دارد و می‌توانیم تا پایان سال بعد از هشت سال به ظرفیتی معقول در تولید برسیم‌؛ البته به شرط فراهم شدن مواد اولیه و حمایت‌های لازم.

وی در پاسخ به این پرسش که بخشی از نیاز شما به چوب را می‌توان از داخل تأمین کرد و البته در این زمینه در سال‌های اخیر مشکلاتی بین کارخانه و سازمان جنگل‌ها وجود داشته است‌، در این زمینه به تفاهمی رسیده‌اید یا خیر؟ گفت:‌ در این زمینه در شرف عقد قراردادی هستیم که ۱۰۰ هزار تن چوب را با ترک تشریفات از مزارع چوب کشور برداشت کنیم. ورودی اول ۱۴ هزارتن است که به زودی نهایی می‌شود. این نگاه هم در سازمان جنگل‌ها تغییر کرده است، با طرح تنفس جنگل که برداشت چوب را ممنوع کرده است،‌ می‌توان چوب‌های شکسته و افتاده در جنگل را برداشت کنیم؛ چرا که این چوب‌ها اگر رها شوند،‌ محل تجمع حشرات و آفات می‌شوند.

نیک‌نژاد ادامه داد: سازمان جنگل‌ها در زمینه برداشت چوب‌های شکسته باید از حالت سخت‌گیرانه در بیاید، احساس می‌کنم این نگاه در حال تغییر است و اگر عملیاتی شود،‌ بخش عمده‌ای از نیاز ما به چوب‌های افتاده و شکسته پاسخ داده می‌شود.

وی با اشاره به سرمایه‌ درگردش و تسهیلات مالی مورد نیاز اضافه کرد:‌ نقدینگی برای تأمین مواد اولیه نباید به روزمرگی بیفتد. بانک ملی هم در این زمینه ورود خواهد کرد تا خط اعتباری و تسهیلات سرمایه در گرش برای مواد اولیه داشته باشیم.