کار سخت برای ارتقای فرهنگ کشور/تاکید بر توجه ویژه به صنوف مرتبط با چاپ

تهران-ایرنا- معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که حفظ استانداردهای حرفه‌ای، حفظ شرایط درست و توجه به انضباط باید سرلوحه‌کارها باشد از تشکیل شورای سیاست‌گذاری چاپ، تدوین نظارت بر چاپخانه‌ها و توجه به صنوف مرتبط خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جلسه معارفه و تکریم مدیران‌کل دفتر چاپ و نشر و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی، مدیران ستادی و همکاران معاونت روز چهارشنبه، ۱۲ آبان ماه، در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

یاسر احمدوند، در این مراسم با تشکر از تلاش‌ها و فعالیت‌های مدیران پیشین و خیر مقدم به مدیران جدید، گفت: بر اساس سخن معصوم هر کسی که دو روز از زندگی‌اش یکسان باشد، زیانکار است. از این رو ضرورت دارد که همه ما هر روزمان متنوع باشد و این تغییر و تحولات نیز با نگاه گشایش کارها صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه همه ما در معرض قضاوت افراد، سازمان‌ها و فراتر از آنها قضاوت الهی قرار داریم، تصریح کرد: امیدوارم روزی هم که ما مسئولیت خود را واگذار می‌کنیم، در محکمه عدل الهی سربلند باشیم.

ضرورت توجه به پدیده‌های نوظهور در حوزه چاپ

احمدوند با اشاره به اهمیت این دو اداره‌کل در معاونت امور فرهنگی گفت: اداره چاپ و نشر از بخش‌های مهمی است که به موضوع صنعت چاپ می‌پردازد. زحمات دانش در این سالها قابل تقدیر و ارزشمند است و امیدوارم  ابراهیمی که برآمده از این مجموعه هستند نیز اهتمام جدی به رفع مشکلات داشته باشند.

وی ادامه داد: تشکیل شورای سیاست‌گذاری چاپ، رفع مشکلات این حوزه، تدوین و نظارت بر چاپخانه‌ها و توجه به صنوف مرتبط با چاپ باید در دستور کار قرار گیرد. تدوین نظارت بر چاپخانه‌ها و توجه به صنوف مرتبط با چاپ از دیگر وظایف است.

احمدوند با اشاره به استقبال صنوف از انتصاب ابراهیمی و استفاده از این فرصت برای پیشروی در صنعت چاپ گفت: توجه به پدیده‌های نوظهور در حوزه چاپ از اهمیت بالایی برخوردار است. منظور از نشر بسترهای عرضه محتواست که باید در معاونت به آن توجه جدی داشته باشیم. از همکاران هم انتظار همدلی برای تسریع این امر دارم.

پژوهش و مطالعه از برنامه‌های اصلی دفتر مطالعات خواهد بود

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت برنامه‌های ترویجی کتاب و کتابخوانی و ضروت تداوم این فعالیت‌ها در دوره جدید گفت: قدردان این زحمات هستیم. ان‌شالله این روند توسعه یابد و با در نظر گرفتن امکانات، باشگاه‌ها گسترده شود. این فعالیت‌ها به هیچ وجه نباید متوقف شود.

وی ادامه داد: پژوهش و مطالعه از برنامه‌های اصلی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی این اداره‌کل خواهد بود و در این زمینه نباید از هیچ هزینه‌ای دریغ کرد. متاسفانه بشدت با مشکل کمبود منابع  علمی و پژوهشی معتبر مواجه هستیم که باید تلاش شود جای خالی اینها بر طرف شود. فعالیت‌های سال‌های اخیر حتما باید ادامه یابد و در مواردی که نیاز به تغییر و تقویت است حمایت کنیم.

احمدوند تصریح کرد: از دیگر اولویت‌های مهم دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، بازخوانی برنامه‌ها و فعالیت‌هاست که باید مورد توجه قرار گیرد. برنامه‌ها و فعالیت‌ها باید بررسی شود و ساختار و خوب و قابل دفاعی تدوین شود. خوشبختانه در حوزه برنامه‌ها نیز خوب عمل کرده‌ایم و از جدول زمانی برنامه‌ها عقب نبوده‌ایم. مدیران جدید نیز باید با سعه صدر نظرات کارشناسی تشکل‌ها و افراد مختلف را شنوا باشند و از میان آنها استخراج کنند.

انضباط و کار سخت برای ارتقای فرهنگ کشور

احمدوند با تاکید بر انضباط و کار سخت در معاونت امور فرهنگی گفت: حفظ استانداردهای حرفه‌ای، حفظ شرایط درست و توجه به انضباط باید سرلوحه‌کارها در این معاونت باشد. به هیچ وجه همکاری که در این مجموعه علاقه‌مند به کار نیست، جایی در معاونت نخواهد داشت. همه ما در مجموعه معاونت امور فرهنگی وظیفه داریم، همه ما وامدار این کشور هستیم و باید دین خود را به این کشور ادا کنیم و باید تلاش کنیم وضعیت فرهنگی کشور رو به جلو برود. همه ما بدهکار کشورمان هستیم و برای ادای دین به کشورمان باید تلاش کنیم.

در ادامه این مراسم ابراهیم حیدری ضمن خیر مقدم به مدیر جدید به تشریح برنامه‌های این دفتر در حوزه برنام‌ریزی و بررسی اطلاعات پرداخت و گفت: در این سال‌ها تلاش شد هر ساله گزارش منظمی از برنامه‌های معاونت امور فرهنگی آماده و در رسانه‌ها منتشر شود. نقش مطالعات برای برنامه‌ریزی ضروری و غیرقابل انکار است. همچنین گزارش هشت ساله معاونت امور فرهنگی نیز تدوین و منتشر شد که در دسترس مدیران و اهالی فرهنگ قرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۶ ساله در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی گفت: در دوره مدیریت من تلاش شد تا رویکردی نسبت به عدالت فرهنگی در روستاهای کشور داشته باشیم و از این رو فعالیت‌های مربوط به ترویج کتابخوانی با کمک نهادهای دیگر پیگیری شد. نزدیک به ۲۲ میلیون نفر جمعیت روستایی داریم که سهم آنها از بودجه فرهنگی بسیار ناچیز است. با هماهنگی و برگزاری جلسات متعدد با نهادهای دیگر نسبت به افزایش بودجه‌های فرهنگی در روستاها اقدام شد. خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در روستاها وجود دارد و اگر روی این ظرفیت‌ها سرمایه‌گذاری شود در آینده به نتایج خوبی می‌رسیم. هم‌اکنون نزدیک به ۹ هزار روستا در فعالیت‌های ترویج کتابخوانی مشارکت دارند.

همچنین مهرزاد دانش ضمن تبریک به مدیران انتصابی جدید گفت: خوشحالم از اینکه فردی جایگزین من می‌شود که در طول چهار سال گذشته از دوستان همکار من بوده است و در این سالها بارها از تجربیات وی بهره‌مند شدم. اما بیشتر از آن خوشحالم که فردی منصوب شده است که سالها در دفتر چاپ و نشر فعالیت داشته است. از همکاران خود در این مجموعه نیز بسیار سپاسگزارم و اگر قصور یا تقصیری داشتم، امیدوارم مرا عفو کنند.

همچنین در این مراسم برخی از همکاران در دفتر چاپ و نشر و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی صحبت‌هایی ایراد کردند.

چند روز پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور احکامی علی‌اکبر ابراهیمی و علی‌اکبر مرادیان را به ترتیب به سمت مدیرکل دفتر چاپ و نشر و مدیرکل دفتر مطالعات و برنام‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب کرد.