کاغذی یا مجازی فرقی ندارد، مردم خریدار خبر خوبند

«مردم خریدار مطلب خوب هستند. الان در کشورمان به دلایل زیادی رونق اقتصادی نداریم و اولین چیزی که مردم از سبد کالاهایشان حذف می‌کنند کالاهای فرهنگی است. مشکلات زیادی است اما آنچه مسلم است اگر خبر خوب را به عنوان یک محصول به مردم بدهیم مردم استقبال می‌کنند و کاغذی و مجازی آن هم فرقی نمی‌کند.»

بهروز بهزادی ـ رییس شورای سیاست‌گذاری روزنامه اعتماد ـ در گفت‌وگویی با ایسنا در ادامه صحبت‌های بالا درباره تعطیلی روزنامه‌ها در پی شیوع ویروس کرونا و بازگشت آن‌ها به پیشخان از ابتدای این هفته، گفت: قبل از اینکه روزنامه‌ها منتشر شوند هم نسخه‌های اینترنتی‌شان در دسترش مخاطبان بود اما روزنامه‌نگاران بیکار شده بودند و در خانه بودند. الان هم برای اجرای طرح فاصله‌گذاری یکسری می‌آیند سر کار و یک عده هم در خانه کار می‌کنند. رسانه‌ها در مجموع با هم فضای رسانه‌ای را رونق می‌دهند.

او تاکید کرد: ممکن است تصور کنند، مطلبی که در یک روزنامه چاپ می‌شود، به دلیل تیراژ پایین، کم دیده می‌شود، اما همان مطلب در نسخه‌ی اینترنتی روزنامه و فضای مجازی هم منتشر شده و به اندازه تیراژ معمولی که یک روزنامه باید داشته باشد، مطلب بازدید می‌شود.

بهزادی درباره امید به فروش روزنامه‌ها در شرایط خاص کنونی گفت: اگر بتوان روزنامه‌ها را به خانه مردم رساند چرا که نه حتما فروش می‌روند. از طرفی مردم الان در خیابانند و قرنطینه خیلی هم‌ جدی نیست. شاید فروش روزنامه‌ها کمتر شود اما ادامه دارد.

او در ادامه گفت: مشکلی که رسانه‌ها دارند سانسور است که نمی‌توانند حامل خبر خوب برای مردم باشند. در همه جای دنیا رسانه‌ها از جامعه، عقد، عروسی و مرگ می‌نویسند که برای مردم سوژه‌های جذابی است. عموم می‌خواهند از حال هم با خبر شوند اما ما یک ردیف خبرهای دولتی را ادامه داده‌ایم که برای مردم جذابیتی ندارد.

بهزادی تغییر در محتوای روزنامه‌ها را مشکلی عنوان کرد که فقط مربوط به مطبوعاتی‌ها نیست و گفت: ما سعی می‌کنیم تا تغییر ایجاد کنیم. جامعه روزنامه‌نگاری کشور مثل رودخانه‌ای شده است که باید در مسیری قرار بگیرد که فقط دست جامعه مطبوعاتی نیست بلکه دست حکومت هم هست. خبرنگارها هم یک مقدار خودسانسوری می‌کنند و فقط به خبرهای دولتی عادت کرده‌اند. این‌ها در مملکت ما فرهنگ شده و اگر کسی بخواهد عوضش کند پس زده می‌شود.

او همچنین درباره نحوه توزیع روزنامه‌ها در شرایط کنونی توضیح داد: ممکن است جایی بسته باشد و پیش‌بینی می‌شود مشکلاتی از این قبیل ایجاد شود. من گفته‌ام که باید سعی کنیم روزنامه را در خانه به مردم برسانیم اما تا به آن عمل شود با توجه به کم شدن نیروها و اقتصاد ضعیف، طول می کشد.