کاغذ تحریر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گذشت/ نامه‌نگاری با وزیر صمت برای ساماندهی واردات

قیمت‌ها در بازار کاغذ و مقوای تهران دوباره روند افزایشی به خود گرفته و کاغذ تحریر به بالاترین قیمت خود در ۱۰ سال گذشته رسیده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر و کمبود ارز برای واردات کاغذ،‌ بازار این کالا را در روزهای اخیر با تنش و التهاب مواجه کرده است. قیمت‌ها در ظهیرالاسلام بار دیگر روند صعودی به خود گرفته و پس از چند هفته ثبات نظم بازار دوباره بر هم ریخته است. در این راستا قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم از بندی یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان به بندی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که این قیمت‌ها در بازار کاغذ تحریر تاکنون تجربه نشده است.

قیت کاغذ گلاسه نیز با افزایش چند درصدی همراه بوده و به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسیده است.کاغذ A4 نیز با افزایش ۲۰ درصدی به بسته‌ای ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. حمید نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، در گفت‌وگو با تسنیم علت اصلی این گرانی‌ها را افزایش نرخ ارز از سویی و از سوی دیگر عدم اختصاص ارز برای واردات محموله‌های جدید عنوان کرد.

بیشتر بخوانید

تامین یک سوم نیاز کاغذ تحریر کشور در کارخانه مازندران

وی ادامه داد:‌ در این راستا من هفته گذشته نامه‌ای به وزیر صمت ارسال کردم و این افزایش قیمت در این نامه پیش‌بینی شده بود. ما خواستار این شدیم که به واردکنندگان کاغذ ارز اختصاص پیدا کند. چرا که کاغذ کالایی بسیار حساس است و بازار آن به آسانی دچار التهاب می‌شود.

نیکدل با انتقاد از تأخیر فراوان در اختصاص ارز برای واردات کاغذ گفت:‌ در حوزه کاغذ A4 لا کمبود مواجه هستیم و اگر تأمین ارز نشود،‌ قیمت این نوع کاغذ افزایش چشمگیر پیدا خواهد کرد. کاغذ کالایی اساسی است که از مبائی اصلی به کشور وارد می‌شود،‌ اینگونه نیست که از مسیرهای غیرقانونی و قاچاق هم بتوان آن را وارد کرد،‌ بنابراین باید اختصاص ارز به آننیز روند مشخص و منظمی داشته باشد.

وی موجودی کاغذ تحریر را در بازار مناسب دانست و گفت: البته این به این معنا نیست که ما افزایش قیمت بیشتر نخواهیم داشت.