گرانی کاغذ، عناوین نشر را کاهش داد/ افزایش ۷۳ درصدی قیمت کتاب

آمارهای نشر در بهمن‌ماه سال جاری در قیاس با بازه زمانی مشابه در سال گذشته حکایت از تأثیر افزایش قیمت کاغذ بر عناوین منتشره و شمارگان نشر دارد‌.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ بر اساس آمارهای نشر مؤسسه خانه کتاب،‌ در بهمن ماه سال جاری ۹ هزار و ۶۶۲ عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد شش هزار و ۹۲۰ عنوان تالیفی و ۲ هزار و ۷۴۲ عنوان ترجمه هستند. شمار کتاب‌های منتشر شده در بهمن سال جاری در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

افزایش ۷۳ درصدی قیمت کتاب در بهمن

شمار کتاب‌های چاپ اول ۵ هزار و ۷۰۷ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۳ هزار و ۹۵۵ عنوان بوده است. میانگین شمارگان کتاب در بهمن ماه نیز به ۹۵۵ عنوان رسیده است و میانگین قیمت کتاب نیز به ۹۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسیبده است که در مقایسه با قیمت کتاب در بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۷۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

در میان رده‌های دیویی نشر حوزه کودک و نوجوان با هزار و ۹۰۲ عنوان کتاب در صدر قرار دارد و پس از آن ادبیات با هزار و ۶۸۰ عنوان کتاب قرار دارد. علوم اجتماعی با ۱۱۶۴ و کمک درسی با ۱۱۲۴ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند.

در حوزه کودک و نوجوان هزار و ۹۰۲ عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشته است،‌ از میان کتاب‌های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان در بهمن ماه،‌ هزار و ۳۳۳ عنوان تالیف و ۵۶۹ عنوان ترجمه بوده است. شمار کتاب‌های چاپ اول در این حوزه باز هم کمتر از تجدید چاپی‌هاست‌، در حالی که ۷۷۷ عنوان کتاب چاپ اول منتشر شده هزار و ۱۲۵ عنوان تجدید چاپ هستند.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت کتاب کودک و نوجوان

شمارگان کتاب کودک و نوجوان تقریبا دو برابر کتاب‌های عمومی و هزار و ۸۰۲ نسخه است،‌ همچنین میانگین قیمت کتاب در این حوزه نیز ۴۷ هزار تومان است که در مقایسه با بهمن سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۵۸ درصدی قیمت کتاب‌های ادبیات

اما در حوزه ادبیات ۱۶۸۰ عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد هزار و ۱۳۰ عنوان تالیف و ۵۵۰ عنوان ترجمه است،‌ هزار و ۱۲۱ عنوان چاپ اول و ۵۵۹ عنوان ترجمه است،‌ شمارگان کتاب در حوزه ادبیات به ۶۹۸ عنوان کتاب رسیده است که به نسبت بهمن سال گذشته حدود ۱۱۰ نسخه کاهش داشته است،‌ میانگین قیمت کتاب‌های این حوزه هم ۹۳ هزار تومان است که به نسبت بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۵۸ درصد افزایش داشته است.