گلستان پارسال ۲۵۳ میلیون دلار صادرات داشت

گنبدکاووس – ایرنا – مدیرکل گمرکات گلستان گفت که سال گذشته ۳۸۶ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۵۳ میلیون دلار از مبادی گمرکی این استان به دیگر کشورها صادر شده است.

سید ابراهیم حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کالاهای صادراتی این استان در سال ۹۷ از لحاظ وزنی ۶۰ درصد و از حیث ارزش ۳۶ درصد رشد نسبت به سال پیش از آن داشته است.
وی افزود: عمده کالاهای صادراتی گلستان شامل انواع میلگرد و آهن، فرآورده های شیری، سیمان، رب گوجه فرنگی و پلی استایرن بوده که بیشتر به کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، عراق، روسیه، ترکیه، افغانستان و ازبکستان صادر شده است.
حسینی در خصوص واردات گمرکات گلستان نیز گفت: پارسال مقدار ۷۱ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۳۸ میلیون دلار وارد استان شده که در مقایسه با سال قبل آن از نظر وزنی ۳۴ درصد افزایش داشته است.
وی، عمده کالاهای وارداتی به گلستان را شامل غلات، دانه روغنی و مواد اولیه خط تولید و از کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، پاکستان و چین اعلام کرد.
مدیرکل گمرکات گلستان همچنین گفت: گمرکات استان در سال گذشته و از محل صادرات و واردات کالاها ۱۷۰ میلیارد ریال درآمد داشته که در همسنجی با سال قبل از آن ۵۵ درصد رشد داشته است.
به گزارش ابرنا، اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.
اینچه برون مرکز گمرکات این استان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن، گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.
در سال های اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.
استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.