۱۴ ایده جالب برای حضور تجاری موثر در شبکه‌های اجتماعی! – بخش اول

بازاریابی رسانه های اجتماعی

۱۴ ایده جالب برای حضور تجاری موثر در شبکه‌های اجتماعی! – بخش اول

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی؟؟ کاری ندارد که! یک فیس‌بوک و یک اینستاگرام و یک توییتر راه می‌اندازیم و عکس‌های محصولات‌مان را در آن می‌گذاریم!

خیلی‌ها تصورشان از فعالیت کاری در شبکه‌های اجتماعی و حتی دیجیتال مارکتینگ همین طور است!
لابد هم توقع دارند که مردم، موبایل به دست منتظرشان بنشینند که پستی بگذارند و آن‌ها هم سریع بروند تا محصول معرفی شده را بخرند و با به اشتراک گذاری پست، دوستانشان را هم در این راستا مطلع سازند!!

خودمانیم؛ مردم چه در تلوزیون و چه در خیابان و هر جای دیگر که می‌روند، تا دلتان بخواهد تبلیغات از صدها برند مختلف می‌بینند و حداقل توقع‌شان این است که در شبکه‌های “اجتماعی” از دست این نوع آگهی‌ها راحت باشند!

پس در شبکه‌های اجتماعی چکار کنیم؟

پاسخ این است که در شبکه‌های اجتماعی، “اجتماعی” باشید و فعالیت‌هایی را انجام بدهید که مردم دوست دارند ببینند و بشنوند و لایک کنند و به اشتراک بگذارند.

از طرفی شما هم می‌توانید با زیر نظر گرفتن واکنش‌های آن‌ها نسبت به فعالیت‌هایتان، درک مناسبی از مخاطبان خود داشته باشید و بهتر بتوانید به نیازهایشان پاسخ بدهید.

چگونه؟
برای شما ۱۴ ایده آورده‌ایم. بدون شک رعایت کردن آن‌ها به شما کمک بزرگی می‌کند تا از شبکه‌های اجتماعی موفقیت‌های بزرگی را نصیب برندتان کنید. با Modir TV و «بخش اول ۱۴ ایده برای بهترین بودن در شبکه‌های اجتماعی» همراه باشید:

ایده ۱:  ببینید، بشنوید و تاثیر بگذارید

شبکه‌های اجتماعی دو خبر خیلی خوب به شما می‌دهند:

  1. نظرات مردم را بشنوید: می‌توانید راحت‌تر از هر روش دیگری، متوجه بشوید که مردم درباره برند شما چه می‌گویند.
    آیا از برندتان راضی هستند؟ نیستند؟ از شما خرید می‌کنند؟ یا نه، رقیب‌تان را ترجیح می‌دهند؟ چرا رقیب‌تان را ترجیح می‌دهند؟
  2. نظرات مردم را عوض کنید: می‌توانید با داشتن برنامه‌ای مناسب، بر روی این تصمیمات و نظرات و … تاثیر بگذارید.
    مردم در شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی اینترنت، بسیار جدی‌تر از قبل شده‌اند. خیلی چیزها را از همان اینترنت بشنوند برایشان کافی‌ست. باور نمی‌کنید؟ سری به اینستاگرام بزنید و از یک پیج پرطرفدار بخواهید که بنویسد: “خنده دندان‌نما باعث جذب جنس مخالف تا ۳۸% می‌شود”، از فردا نصف مخاطبان این شکلی می‌شوند: (D:)

همیشه به یاد داشته باشید که در این بسترها، فعالیتی هدفمند و مستمر داشته باشید:

  • شبکه‌های اجتماعی بزرگ (مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، کانال‌ها و گروه‌های تلگرام و…)
  • تالارهای گفت و گو (Forums)
  • وبلاگ‌های پربازدید (که خوب کامنت می‌گیرند.)
  • سایت‌های خبری (هم می‌توانید ریپورتاژ خبری بدهید و هم می‌توانید در کامنت‌ها در کنار مردم باشید.)
  • اگر کالایی دارید که مثلا در دیجی‌کالا، بامیلو یا هر فروشگاه دیگری ارائه می‌شود، کامنت‌ها را فراموش نکنید (البته جواب درست و صحیح را به مردم بدهید!)
  • و…

ایده ۲: اجازه دهید خود مشتریان برای شما تبلیغ کنند

حتما دیده‌اید که بعضی‌ها در شبکه‌های اجتماعی (و به خصوص اینستاگرام) پستی می‌گذارند که کپشن آن “یه روز خوب با دوستام” است و آن بالا، گوشه سمت چپ عکس، نوشته شده که: “رستوران X”

بله! بسیاری از کاربران دوست دارند هر جا که بروند، لوکیشن خود را هم ثبت کنند و بگویند که ما فلان جا بوده‌ایم.
خب چرا شما از این روش (که هزینه‌ای هم برایتان ندارد) استفاده نکنید؟

لوکیشن اینستاگرام
لوکیشن خود را در اینستاگرام وارد کنید

موقعیت‌تان را در Google Map ثبت کنید

کافی‌ست تا موقعیت خودتان را در نقشه گوگل ثبت کنید و اگر توانستید؛ بعد از این که شخصی، پستی با لوکیشن شما را در صفحه‌اش گذاشت، بروید و از او در کامنت تشکر کنید (یا هر نظر دوستانه دیگری که به ذهنتان می‌آید کامنت کنید).
مطمئن باشید دوستان آن شخص، نام شما را در لوکیشن می‌بینند و حداقلش این است که در موردش کنجکاو می‌شوند و چه بسا این کنجکاوی به خرید منجر شد!

ایده ۳: مشتریان خود را در توییتر پیدا کنید

توییتر واقعا محیط و آدم‌های جالبی دارد. کاری کنید که در توییتر، فضایی برای تبادل و گپ و گفت در مورد شما و خدمات‌تان به وجود بیاید.

مثلا طوری شود که اگر کسی عبارت “رستوران در تهران” را جست و جو کرد؛ سر از گپ و گفت‌های مشتریان شما و حتی شما و کارمندان‌تان درباره خدمات‌تان دربیاورد.

از هشتگ‌های مهم و پرطرفدار استفاده کنید

کار جالبی که می‌توانید بکنید این است که بروید یک هشتگ را سرچ کنید و به توییت‌های مردم (که آن هشتگ) را دارد پاسخ‌های جالب توجه‌شان را بدهید.

ایده ۴: هشتگ را دریابید!

هشتگ‌ها را خیلی‌هایمان می‌شناسیم. ۳ نکته مفیدی که در مورد هشتگ‌ها می‌توانیم برای شما بگوییم این است که:

  1. حتما هشتگ مخصوص به برند خودتان را داشته باشید (ترجیحا این هشتگ، خاص باشد؛ برای مثال ما باید علاوه بر #مدیر که خیلی‌‌ها استفاده می‌کنند، #ModirTV را نیز استفاده کنیم که خاص خودمان است.)
  2. از هشتگ‌های مرتبط و پرطرفدار استفاده کنید (می‌توانید آن‌ها را در وب‌سایت HashAtIt ببیند.)
  3. از هشتگ‌های پرطرفدار مقطعی استفاده کنید (مثلا یک دفعه می‌بینید که #انتخابات یا #یورو_۲۰۱۶ رونق گرفت. آن‌ها را شناسایی کنید و از فرصت استفاده کنید.)

لازم به گفتن نیست که استفاده درست از هشتگ‌ها چقدر خوب می‌تواند برای شما مخاطب جلب کند (البته به شرطی که پست‌تان مرتبط با آن هشتگ باشد!)

ایده ۵: با مشتری صحبت کنید

درست است که نمی‌شود همیشه پاسخ همه‌ی مخاطبان را داد؛ اما از طرفی هم نباید اجازه دهید صفحه شبکه‌ اجتماعی شما مانند یک موزه‌ی ساکت باشد. می‌توانید:

  • مخاطب را به چالش بکشید.
  • از او نظرسنجی کنید.
  • ببینید در کدام شهر است.
  • در کدام قشر اجتماعی قرار می‌گیرد؟
  • درآمدش چقدر است؟
  • و حتی اجازه دهید به شما بگوید که اطلاعات‌تان به درد نمی‌خورد!

مشتری ساکت، مرگ کسب و کار است. همواره پذیرای انتقادات و حرف‌های مردم باشید.

‌ ایده ۶: بی‌نظمی ممنوع!

اطلاعات‌تان را دسته‌بندی کنید! جدول‌های منظمی را از تمام نظرات، مثبت و منفی بودن، تعداد لایک‌ها، بازخورد‌ها، نظرسنجی‌ها و… در یک فایل دسته‌بندی و منظم داشته باشید تا بتوانید با یک نگاه متوجه روند کار خود شوید.

‌ ایده ۷: این مدل بی‌نظمی هم ممنوع!!

چندین حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی دارید؟ مسلما مدیریت همه‌ی آن‌ها با هم، کار پیچیده و کلافه‌کننده‌ای خواهد بود.
می‌توانید برای مدیریت این تعداد زیاد صفحات از وب سایت Onlypult برای اینستاگرام و Kuku برای سایر شبکه‌ها (من‌جمله تلگرام) کمک بگیرید.