ابتکاری برای اشتغال پایدار و جلوگیری ازخروج ارز/تولید کاغذ از سنگ

اراک- راه اندازی کارخانه تولید کاغذ از ضایعات معادن سنگ در شهرستان محلات، فرصتی برای ایجاد اشتغال پایدار و پویایی اقتصادی در منطقه و در حقیقت حرکت در مسیر تحقق شعار سال (رونق تولید) است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کاغذ از جمله نیازهای مهم صنعت چاپ و بسته بندی کشور به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر به ویژه در شرایط تحریم، تولید آن با مشکلات بسیار مواجه شده است. از طرفی واردات آن نیز با خروج ارز بسیار همراه است و بدتر از آن قاچاق کاغذ نیز مطرح است که عرصه را برای فعالیت سودجویان فراهم می‌سازد.

مجموع این مسائل ضربه به اقتصاد کشور وارد می‌سازد، از طرفی تأمین کاغذ سلولزی با هزینه بسیار برای ناشران، نشریات و مطبوعات همراه است و باید در شرایط کنونی راهکاری را برای تولید کاغذ با یک فرآیند جدید ارائه و گسترش داد.

کاغذ سنگ از جمله محصولات شبیه به کاغذ است که معمولاً از ترکیب ۸۰ درصدی کربنات کلسیم ناشی از ضایعات معادن سنگ‌های ساختمانی از قبیل تراورتن، مرمریت و چینی با چند درصد مواد پلیمری و مواد دیگر به دست می‌آید تا خمیر کاغذ تشکیل و در دستگاه‌های مخصوص به کاغذ تبدیل شود. امروز فرآیند ساخت کاغذ سنگ در بیش از ۴۰ کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و با بومی سازی دانش آن در کشور می‌توان ضمن اشتغالزایی، بخشی از مشکلات کشور در تأمین کاغذ را برطرف ساخت.

احداث کارخانه‌ای با قابلیت تولید این نوع کاغذ علاوه بر حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، امکان سرمایه گزاری در بازارهای هدف را وجود می‌آورد و مشکل تأمین کاغذ مورد نیاز کشور را با توجه به فراهم ساختن شرایط بازار برای ارائه این محصول رفع می‌کند.

تولید کاغذ سنگی به عنوان نمادی از صنایع سبز در شهرستان محلات با بهره‌گیری از ظرفیت موجود واحدهای صنعتی سنگ این شهرستان، اقدامی است که با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی زمینه آن در مدت اخیر فراهم شده و زمین مورد نیاز برای راه اندازی این واحد صنعتی نیز اخیراً توسط جهاد کشاورزی استان تخصیص یافت.

مشکلات تولید کاغذ سلولزی عامل روی آوردن به تولید کاغذ سنگی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: در حال حاضر در کشور مشکل تأمین کاغذ وجود دارد و با توجه به اقلیم خشک ایران و کمبود منابع آبی در تأمین کاغذ فعلی با مشکل مواجه هستیم. لذا باید به دنبال روشی نوین در تأمین کاغذ بود، در این راستا می‌توان با استفاده از ترکیب کربنات کلسیم ناشی از ضایعات معادن سنگ‌های ساختمانی محصولی را جایگزین کاغذ فعلی کرد که اغلب این ضایعات سنگ در شهرستان محلات به دلیل وفور واحدهای معدنی سنگ، به فراوانی یافت می‌شود.

محمد رضا حاجی پور بیان کرد: چگونگی فرآیند ساخت تولید کاغذ در کارخانه‌های تولید کاغذ از سنگ منحصر به فرد است و در مقایسه با کاغذ فعلی موجود در بازار از مواد سلولزی (گیاهی) تشکیل نشده است.

نزدیک به ۱۳ هکتار از اراضی ملی برای ساخت کارخانه‌های تولید کاغذ از سنگ در شهرستان محلات اختصاص پیدا کرده است و منطقه صدریه محلات، از جمله این مناطق می‌باشد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: ضد آب بودن و مقاومت در برابر کشش و پارگی از خصوصیات کاغذ سنگی می‌باشد و در نوشتار، چاپ کتاب و … می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، امیدواریم بازار کشور نیز از شرایط خوبی برای ورود این محصول برخوردار باشد.

وی گفت: در حال حاضر در شهرستان محلات سه کارخانه تولید کاغذ از سنگ در مرحله اجرا و راه اندازی قرار دارند و یک کارخانه نیز تا نیمه دوم امسال واقع در منطقه صدریه محلات، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطر نشان کرد: نزدیک به ۱۳ هکتار از اراضی ملی برای ساخت کارخانه‌های تولید کاغذ از سنگ در شهرستان محلات اختصاص پیدا کرده است و منطقه صدریه از جمله این مناطق می‌باشد.

حاجی پور گفت: برآورد اولیه برای سرمایه گذاری سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث کارخانه تولید کاغذ از سنگ در محلات ۳۶۰ میلیارد ریال بوده است که تاکنون با تغییرات و نوسانات قیمت ارز و دیگر شرایط اقتصادی، این مبلغ به بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: افتتاح کارخانه تولید کاغذ از سنگ در صدریه محلات، ایجاد بیش از ۴۰ فرصت شغلی مستقیم و بیش از ۷۰ شغل غیر مستقیم را به دنبال دارد و تلاش داریم که از اینگونه سرمایه گذاری ها در مسیر رسیدن به تولید و اشتغال حمایت لازم انجام شود.

توسعه تولید کاغذ سنگی زمینه ساز کاهش واردات کاغذ

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تعداد کارخانجات تولید کاغذ در شهرستان محلات امسال از سه کارخانه فراتر می‌رود و نخستین کارخانه کاغذ سنگی در صورت تأمین تجهیزات و ماشین آلات آن، به زودی آماده بهره برداری است.

علیرضا سلیمی بیان کرد: متأسفانه برای تأمین کاغذ با مشکلاتی نظیر واردات کاغذ مواجه هستیم، به طوری که سالانه برای واردات آن نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده و خروج این حجم ارز از کشور تنها برای تأمین کاغذ منطقی نیست.

در صدور مجوزها با اما و اگر مواجه هستیم، بخشی از این مشکلات از قبیل تأمین زمین کارخانجات تولید کاغذ، تأمین ارز برای واردات ماشین آلات و … به استان و بخشی نیز به خارج از استان مربوط است
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر احداث کارخانجات تولید کاغذ از سنگ در کشور آغاز شود تا حدودی می‌توان مشکل تأمین کاغذ را برطرف کرد. البته مشکلاتی وجود دارد و این است که در صدور مجوزها با اما و اگر مواجه هستیم. بخشی از این مشکلات از قبیل تأمین زمین کارخانجات تولید کاغذ، تأمین ارز برای واردات ماشین آلات و … به استان و بخشی نیز به خارج از استان مربوط است.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت شهرستان محلات برای احداث کارخانه‌های تولید کاغذ از سنگ یک ظرفیت استثنایی است، زیرا راه اندازی این قبیل کارخانجات در شرایط تحریم کمک فوق العاده به اقتصاد کشور است، مانع خروج ارز از کشور بوده و در رونق اقتصادی و افزایش ارزش افزوده تأثیر به سزایی دارد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس و دولت برای رفع مشکلات چاپ و بسته بندی بایستی برنامه‌های اصولی اتخاذ کرده و به استفاده از پتانسیل‌های موجود برای تولید کاغذ در کشور کمک کنند.

با توجه به اینکه در حال حاضر کشور تحت فشارهای تحریم و جنگ اقتصادی قرار گرفته است، باید از ظرفیت توان داخلی برای برطرف ساختن نیازهای کشور از جمله تأمین کاغذ استفاده کنیم که در این صورت رونق تولید و تحقق شعار سال را در کشور شاهد خواهیم بود. توسعه به کارگیری فناوری تولید کاغذ سنگی به خودکفایی در تأمین کاغذ می‌انجامد و به رونق اقتصادی نیز کمک می‌کند، البته این مهم مستلزم حمایت‌های دولت، مجلس و مسئولین استانی و شهرستانی است.