اتحادیه‌های غیرتخصصی، صنعت چاپ را دچار مشکل کرده‌اند

مشهد- ایرنا- مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صنعت چاپ به دلیل «شقه شقه» شدن و قرار گرفتن در اختیار اتحادیه‌های غیرتخصصی، مظلوم واقع شده است، بنابراین باید با همیاری اتاق اصناف این موضوع در وزارتخانه مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اکبر ابراهیمی پنجشنبه شب در بیست و دومین آیین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ استان با تاکید بر بحث لزوم ارایه آموزش های تخصصی به فعالان صنعت چاپ افزود: ممکن است سایر صنوف نسبت به چاپ درکی نداشته باشن، یک رییس اتحادیه همگن که تخصص اش در رشته تولیدی دیگری است، نمی تواند اشرافی بر مسائل حوزه چاپ داشته باشد، این از آسیب های این صنعت به شمار می رود.

وی بیان کرد: بسیاری از اتحادیه ها در شهرستان در حالی واحدهای چاپ را زیرپوشش قرار داده اند که نه تنها تخصصی نبوده بلکه همگن نیز نیستند؛ بیشتر اتحادیه های شهرستانی چاپ به دلیل استانی نبودن، دچار آسیب شده اند.

وی اظهار داشت: اتحادیه های تخصصی مانند صنعت چاپ نیازمند نظارت های صنفی و دولتی هستند لذا نمی توانند با اتحادیه های صنفی دیگر همگن شوند چرا که صنعت چاپ دنیایی از تحول، فناوری و تولید است که قابل قیاس با دیگر صنایع نیست.

این مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت چاپ در خراسان رضوی را صنعتی با رشد فزاینده و سرشار از پویایی دانست و گفت: صنعت چاپ این استان می تواند الگویی برای سایر استان ها باشد، صنعت چاپ بسیار فاخر و بزرگ است و به تناسب این بزرگی، چالش ها و مشکلات زیادی دارد که باید اقدامات بایسته ای نسبت به شرایطش انجام گیرد.

ابراهیمی اظهار داشت: دولت سیزدهم با باور به توسعه ای بودن صنعت چاپ و چالش های آن، اقدام به راه اندازی شورای سیاستگذاری صنعت چاپ با عضویت فعالان این صنعت کرده است و بر اساس مشکلاتی که دارد، کارگروه های چهارگانه ای با هدف توسعه این صنعت در موضوعات، “آموزش و پژوهش”، “قوانین و حقوقی با هدف بازنگری در قوانین و سیاست ها”، “توسعه صادرات و رفع چالش های آن” “تامین مواد اولیه و مصرفی” ذیل این شورا ایجاد کرده است.

وی تسهیل گری به جای تصدی گری توسط دولت و تقویت ظرفیت های صادراتی با توجه به استقبال بالای کشورهای همسایه از محصولات صنعت چاپ را از اولویت های دولت در این صنعت برشمرد و گفت: هرچند صنعت چاپ نسبت به پیشرفت فناوری روز دنیا، به نوعی بازمانده از شرایط روز است اما توفیقاتی در حوزه صادرات داشته است، ضمن اینکه استانی مانند خراسان رضوی در زمینه تولید مواد مصرفی پلیمری بویژه سلفون آنچنان توفیق داشته که موفق به صادرات آن نیز شده و حتی تولید کاغذ نیز در این استان آغاز گشته است.

اتحادیه‌های غیرتخصصی، صنعت چاپ را دچار مشکل کرده‌اند

ابراهیمی با بیان اینکه ۵۰ درصد از تولیدات پلیمری کشور به خارج صادر می شود، افزود: دولت نگاه ویژه ای به افزایش تولیدات مواد اولیه حوزه صنعت چاپ دارد و خودکفایی کشور در این بخش را براساس نگاه دانش بنیانی و از طریق کارگروه های تخصصی دنبال خواهد کرد.

مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گلایه هایی که در خصوص مشکلات واردات ماشین آلات دست دوم صنعت چاپ شد، گفت: پس از تفاهم نامه ای که بین وزارت صمت و این وزارتخانه در سال ۱۳۹۵ پیرامون صنعت چاپ شد، بخشهای مربوط به فناوری این حوزه به وزارت صمت محول شد، طبق این تفاهم نامه واردات ماشین آلات برای بخش چاپ حداکثر با ۱۰ سال ساخت، در حوزه لیتوگرافی با حداکثر ۵ سال ساخت، در حوزه تکمیل بعد از چاپ حداکثر با ۱۵ سال ساخت مجاز بود.

ابراهیمی اظهار داشت: مشکلاتی نیز که تاکنون در حوزه صنعت چاپ مطرح شده، مربوط به معافیت های گمرکی بوده که دولت در سال ۱۴۰۰ اختصاص معافیت های گمرکی برای واردات ماشین آلات صنعت چاپ را لغو کرد، دولت تلاش می کند با اختصاص وام های کم بهره بتواند به فعالان صنعت چاپ در بهسازی خطوط تولید و ماشین آلات کمک کند.

وی با تاکید بر بحث نظارت و کنترل بهینه در خصوص صدور کدهای آیسیک در بخشهای مختلف صنعت چاپ گفت: از اتاق اصناف می خواهیم در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یاری دهد، زیرا برخی اتحادیه ها در این زمینه اشراف کامل ندارند یا اینکه تمرکز مدیریت در این بخش از اتحادیه های تخصصی گرفته شده است.

آزاد کردن واردات ماشین آلات دست دوم برای صنعت چاپ ضروری است

رییس اتاق اصناف مشهد و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران نیز در این آیین گفت: حتما لازم نیست که صنعت چاپ نوسازی شود بلکه برخی از دستگاه ها و ماشین آلات دست دوم در این حوزه بسیار بهتر از ماشین آلات نو هستند، بهتر است دولت موانع را بردارد تا بتوان با واردات ماشین آلات دست دوم صنعت چاپ را بهسازی کرد.

محمود بنانژاد افزود: صنعت چاپ را نمی توان در حلقه توسعه صنعتی کشور نادیده گرفت، زیرا این حوزه پیشران توسعه در صنعت کشور است، هرچند صنعت چاپ را با چاپ و نشر کتاب عجین می دانند اما سهم این بخش از صنعت چاپ فقط ۱۵ درصد است، در شرایط کنونی هویت بسیاری از کالاهای تولیدی به صنعت چاپ وابسته است و این موضوع اهمیت صنعت چاپ برای صنایع مختلف را نشان می دهد.

اتحادیه‌های غیرتخصصی، صنعت چاپ را دچار مشکل کرده‌اند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: صنعت چاپ کامل کننده حوزه فرهنگ بویژه چاپ کتاب و نشریات است، آنچه کار نویسندگان را زیبا می کند، زحمتی است که فعالان صنعت چاپ برای نشر آن می کشند.

محمد حسین زاده افزود: صنعت چاپ حلقه پایانی و آخرین بخشی است که به کالای صنعتی ارزش افزوده می دهد، اگر صنعت هوشمند باشند پیوند خود را با چاپ حفظ کرده و تقویت می کند.

رییس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: از زمان تشکیل این اتحادیه تاکنون تعداد پروانه های تولیدی صادره در این بخش از پنج مورد به ۶۵۰ مورد افزایش یافته و زیرساخت های این صنعت آنچنان در استان فراهم شد که اتحادیه استانی برای چاپخانه داران تشکیل شد، هم اینک ۲۸ کد آیسیک در این اتحادیه وجود دارد که برای آنها پروانه فعالیت صادر شده است

علی مغانی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲۸ واحد چاپ و نشر استان در شهرک صنعتی توس در زمینی به گستره ۲۶ هکتار مستقر هستند، افزود: هم اینک ۱۰ متقاضی دیگر برای راه اندازی واحد تولیدی در شهرک تخصصی چاپ استان وجود دارد که نیازمند ۱۰۰ هکتار زمین هستند اما زمینی در شهرک توس نیست که به آنها اختصاص یابد.

مشاور عالی اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی نیز در این آیین به جایگاه بالای این استان در صنعت چاپ کشور اشاره و بیان کرد: فناوری چاپ به شدت تغییر کرده اما دستگاه ها و ماشین آلات این بخش در کشور بروزرسانی نشده است، در صورتی که صنعت چاپ بروزرسانی نشود نمی تواند خدمات مطلوبی به صنایع دهد لذا بر میزان صادرات و فروش داخل تولیدات نیز تاثیر می گذارد.

محمودرضا برازش سهولت قوانین برای کسب و کار، آموزش های تخصصی و تسهیل صادرات برای صنعت چاپ را ضرروی دانست و گفت: صنعت چاپ در استان ۳۰ هزار نفر کارگر دارد، لازم است دولت بخشی از حمایت های خودش را به صنعت چاپ اختصاص دهد.