اسماعیلی: صنعت چاپ را ملی می‌کنیم

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ملی کردن صنعت چاپ را یکی از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه اعلام کرد و افزود: سعی داریم در این دوره ملی کردن صنعت چاپ را دنبال کنیم؛ اگرچه ممکن است در ابعاد کامل فراهم نشود.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی در اختتامیه بیست و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ و نشر که سه شنبه ۲۷ دی در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به ارزش صعنت چاپ و نشر در کشور گفت: نسبت به فعالان حوزه چاپ و نشر نزدیکی ویژه‌ای احساس می‌کنیم و امیدواریم این دوستان هم نسبت به ما در وزارتخانه همین احساس را داشته باشند. درباره مشکلاتی که در حوزه قانون‌گذاری مطرح است، در تلاش برای آماده‌سازی لایحه نوسازی برای طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هستیم. همچنین باید در این لایحه مسائل مالیاتی و حمایت ویژه از تولید و دانش‌بنیان دیده شود.

او منابع انسانی ایران را غنی خواند و درباره مشکلاتی که درباره ماشین‌آلات صنعت چاپ وجود دارد، گفت: سعی می‌کنیم با همکاری سایر دستگاه‌ها، در صورت آماده شدن سریع لایحه، لایحه چاپ و نشر را به تصویب مجلس شورای اسلامی برسانیم. صنعت چاپ و بسته‌بندی، ویترین اصلی حوزه پیشرفت کشور است. ما به حوزه صنعت چاپ نه به عنوان خدمات بلکه به عنوان حوزه مهم در صنایع فرهنگی نگاه می‌کنیم. در واقع چاپ در حوزه صنعت است اما این حوزه از مصادیق اصلی صنایع فرهنگی است. چاپ، صنعت است اما بالذات، کار فرهنگی است و به همین دلیل از توسعه صادرات و اقتصاد این بخش حمایت می‌کنیم. زیرا به هر اندازه قدرتمند شود، منافع عمومی‌ آن نیز بیشتر خواهد شد.

زبان و ادبیات فارسی جزو هویت ملی است

به گفته اسماعیلی باید در صنعت چاپ بر نمادهای فرهنگی ایران از جمله زبان فارسی توجه ویژه‌ای شود. زبان و ادبیات فارسی جزو هویت ملی است و باید سعی شود در همه جا نشان داده شود؛ در صحبت‌ها، نوشته‌ها و تولیدات. افتخار جامعه، فرهنگی بودن آن است و حتی تحولات عمومی‌مان فرهنگ پایه است.

وی ادامه داد: مطمئن باشید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی و دفتر امور چاپ و نشر، خود را موظف به حمایت از شما می‌دانیم. معافیت مالیاتی و واردات ماشین آلات، مشکلاتی هستند که در حوزه دولت قابل حل است و در این رابطه با وزیران مرتبط صحبت می‌کنیم. ما پشتیبان شما و در کنار شما هستیم. امیدوارم این جشنواره بیش از پیش رونق بگیرد زیرا قدرت فرهنگ ایران در کنار خلاقیت صاحب چاپ و نشر عواید و فواید بسیاری خواهد داشت.