اصول طراحی بروشور

طراحی بروشور به عنوان یک مدرک تبلیغاتی جهت معرفی محصولات گوناگون استفده می شود. علی رغم اینکه بسیاری از تولید کنندگان فکر می‌کنند طراحی و ارائه یک محصول با کیفیت می‌تواند سهم عمده فروش بازار را به آن‌ها اختصاص دهد و نیازی به معرفی محصول به خریداران وجود ندارد!اما امروزه تکنولوژی و فناوری حرف اول را در جهان می­زند و بدون معرفی مناسب یک محصول و استفاده از روش‌های بازاریابی، به طور حتم رقبا از شما پیشی خواهند گرفت و باید نظاره‌گر موفقیت‌های پی‌درپی آن‌ها باشید.طراحی کاتالوگ و بروشور این امکان را در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهد که محصولاتشان را به صورت کلی یا جزئی به مشتریان گوناگون معرفی کنند و با تبلیغات مناسب، نبض فروش بازار را در دست بگیرند.
تفاوت در طراحی یک کاتالوگ با یک بروشور

اغلب اشخاص تصورشان این است که کاتالوگ و بروشور یکی هستند و کاملاً مشابه هم می باشند! در حالی که اصول طراحی کاتالوگ با اصول طراحی بروشور کاملاً فرق دارد.بروشور به صورت یک دفترچه راهنما طراحی و عرضه می‌شود و یک محصول را به طور کامل به مشتری معرفی می‌کند. به عنوان نمونه برای معرفی یک پرینتر شما می‌توانید در بروشور ارائه شده ابعاد محصول، نوع عملکرد آن و تفاوت پرینتر را با سایر محصولات مشابه مطالعه کنید.در صورتی که در طراحی کاتالوگ چندین محصول در کنار هم معرفی می‌شوند و تنها تصویر هر محصول و توضیحات اندکی از آن در قالب یک تا چند صفحه قابل مشاهده است.بنابراین در صورتی که علاقه‌مند هستید که محصولات کلی برندتان را معرفی کنید بهتر است از یک کاتالوگ حرفه‌ای استفاده کنید، اما در صورتی که نیاز به معرفی تک تک محصولات به همراه کاربردهای آن‌ها دارید، استفاده از یک بروشور تبلیغاتی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.
نکات کلیدی جهت طراحی کاتالوگ و بروشور

اگر قصد دارید با توجه به استاندارد های طراحی بروشور یک روش عالی جهت تبلیغاتتان در نظر داشته باشید، الزاما با نکات کلیدی جهت طراحی بروشورآشنایی مناسب داشته باشید.جهت طراحی بروشور حرفه‌ای یا ابتدایی ترین و مهم‌ترین انتخاب استفاده از تصاویر مرتبط است. در طراحی انواع بروشور باید به این نکته دقت داشته باشید که تا هر اندازه تصاویر انتخابی از کیفیت و ابعاد مناسب‌تری برخوردار باشند، کاتالوگ طراحی شده در نظر مخاطبان جذاب‌تر خواهد بود.

بر همین اساس به پیشنهاد می‌کنیم در زمان طراحی بروشور از تصاویر مرتبط و با کیفیت استفاده نمایید تا بتوانید مشتریان بیشتری به سوی محصولاتتان جذب نمایید.دومین گزینه انتخاب قلم‌های مناسب است. برای اینکه بتوانید زیباتر شدن بروشور را انجام دهید از لوگوهای متنی که با قواعد تایپوگرافی طراحی شده‌اند استفاده نمایید. نه تنها لوگو طراحی شده باید دارای قلم استانداردی باشد که برای معرفی محصولات نیز باید قلم­های مناسبی را مد نظر داشته باشید. تا خوانایی مطالب ارائه شده به خوبی حفظ شود.نوع ورق استفاده شده، اندازه ورق و طیف‌های رنگی استفاده شده نیز در طراحی یک کاتالوگ یا بروشور حرفه‌ای حائز اهمیت هستند؛ زیرا مخاطب قبل از این که مطالب کاتالوگ یا بروشور را مطالعه کند، مجذوب کیفیت و نوع رنگ بندی آن می­شود.
استفاده از لوگو در طراحی کاتالوگ و بروشور

اغلب طراحان با رعایت اصول اولیه یک لوگو مناسب تهیه کرده و جهت برند سازی محصولاتشان از آن استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل در زمان طراحی بروشور مناسب است قسمتی را برای قرار دادن لوگو شرکت مد نظر داشته باشید.سفارش طراحی لوگو این قابلیت را در اختیار طراح قرار می‌دهد که محصولاتش را به بهترین نحو ممکن به مشتریان پرزنت نماید؛ زیرا لوگو با توجه به تأثیرگذاری فراوانی که در ذهن مشتری دارد منجر به جلب توجه کاربر به سوی محصولات مورد نظر خواهد شد و مخاطب ناخودآگاه مطالب درون کاتالوگ یا بروشور را مطالعه می‌کند.به همین دلیل اغلب سیستم های تجاری ارائه دهنده لوازم‌ آرایشی بهداشتی، صنعتی و… از یک برشور و کاتالوگ حرفه‌ای جهت معرفی محصولاتشان کمک می‌گیرند. تا بتوانند کالاهای بیشتری را در بازار عرضه کنند و روز به روز تعداد مشتریانشان را افزایش دهند.
قبل از آغاز طراحی هدف را مشخص نمایید

برای آغاز طراحی بروشور می بایست آگاه باشید که نیت مشتری از سفارش آن چه می باشد و به چه دلیلی از آن استفاده خواهد شد. به توضیحات و انتظارات مشتری به خوبی گوش داده و دقت نمایید و سبک طراحی خود را براساس نیازهای وی سنجش کنید. اغلب از مشتریان شما در گذشته هم کاتالوگ داشته اند و دلیل طراحی مجدد ناکارآمد بودن نمونه های قبلی است. دقت داشته باشید که ممکن است مشکل از طرح نبوده باشد بلکه تناسبی بین طراحی کاتالوگ و نیاز مشتری وجود نداشته.
کم نمودن تعداد قلم

یک طراح به قلم های متعدد جهت طراحی بروشور نیاز ندارد. برخی از طراحان تصور میکنند که با زیاد شدن تعداد صفحات یک بروشور باید از قلم های بیشتری استفاده کنند تا بر جذابیت آن افزوده شود، ولی این فکر مناسبی نیست. بهتر است شما از سه قلم مختلف ولی مرتبط استفاده کنید، اولی برای عنوان های اصلی، بعدی در عناوین های فرعی و سومی در نوشته های صفحات. استفاده از قلم های نو و غریبه نیز در طراحی کاتالوگ توصیه نمی شود.
انتخاب کاغذ مناسب بروشور

گزینش انداه و جنس کاغذ اهمیت زیادی در طراحی کاتالوگ خواهد داشت، مشخص کردن رنگ ها مورد نیاز برای کاغذهای مختلف متفاوت خواهد بود. طراحی برای یک کاتالوگ سایز A4 و سایز A5 تفاوت زیادی خواهد داشت پس قبل از هرچیز مشخصات کاغذ مصرفی را مشخص کنید.
رعایت اصول نگارشی

ارزیابی مجدد متن، گزینش مناسب عناوین و رعایت اصول نگارشی غالبا در طراحی بروشور ناچیز شمرده میشوند. اساسی بخش برای انتقال اطلاعات به خوانندگان یک بروشور، متون آن می باشند و واضح بودن آنها کمک زیادی به چیدمان صفحات داخلی و انتخاب سایز تصاویر در طراحی کاتالوگ خواهد کرد.
طراحی بروشور با قلم و کاغذ

قبل از پیاده سازی ایده های خود در نرم افزارهای طراحی، شکل کلی و طرح اصلی بروشور را با دست طراحی کنید. بزرگترین ایده های طراحی و حتی فیلم های حرفه ای در ابتدا با طراحی روی کاغذ انجام شدند. در طی دو هفته دو یا سه طرح اصلی را آماده کرده و به مشتری خود نشان دهید. هرکدام که مورد تایید نهایی قرار گرفت بر روی کامپیوتر اجرا کنید.