افزایش تورم منجر به کاهش سرمایه کتابفروشان می‌شود

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب: در شرایطی که رشد سریع قیمت کاغذ باعث مشکلاتی برای ناشران در تعیین قیمت کتاب شده‌است، کتاب‌فروشان هم از این روند بی‌نصیب نماندند، زیرا ممکن است کتاب ماه‌ها و حتی چند سال در قفسه‌های کتاب‌فروشی باقی بماند. در چنین شرایطی فروش کتابی که چند سال قبل منتشر شده‌است، سود زیادی برای کتاب‌فروش به همراه ندارد، تا جایی که گاهی کتاب‌فروش مجبور به صرف هزینه بیشتر برای خرید چاپ جدید کتاب می‌شود.

به همین بهانه در پرونده جدیدی با عنوان «بررسی نبود قیمت پشت جلد و مشکلات کاغذ» در خبرگزاری مهر به بررسی نحوه قیمت گذاری کتاب و عدم درج آن بر روی جلد کتاب و مشکلات اقتصادی از جمله قیمت کاغذ که ناشران با آن رو به رو هستند پرداخته‌ایم.

شماره اول این پرونده به مصاحبه با حسین سعیدی مدیرعامل انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) اختصاص داشت که مشروحش در پیوند «ناشران باید تنها مرجع تغییر قیمت کتاب باشند» قابل دسترسی و مطالعه است.

همچنین در دومین‌گفتگوی این پرونده سراغ میر شمس‌الدین فلاح هاشمی مدیرعامل نشر صاد رفتیم که مشروح گفتگو با وی در پیوند «کاغذ داخلی و توزیع آن توسط ارشاد پاسخگوی کامل نیاز ناشران نیست» قابل دسترسی و مطالعه است‌.

در سومین گفتگوی این پرونده سراغ مهدی حسین‌زادگان مدیر داخلی انتشارات ققنوس رفتیم که مشروح گفتگو با وی در ادامه می‌آید؛

* آقای حسین‌زادگان همانطور که می‌دانید بسیاری از کتاب‌ها قیمت پشت جلد ندارند و کتابفروشی‌ها اقدام به چسباندن برچسب با قیمت جدید می‌کنند نظر شما در این‌باره چیست.

با توجه به تورم افسارگسیخته، سرمایه کتابفروش روز به روز کمتر می‌شود و چاره‌ای دیگر باقی نمی‌ماند؛ اما بهتر است لیبل (برچسب تغییر قیمت) تغییر قیمت توسط ناشر به کتابفروش داده شود. اگر کتابفروش تمام قفسه‌هایش پر باشد و فرض کنیم همه را یکجا بفروشد و اگر بخواهد با همان پول دوباره کتاب بگیرد ۳۰ درصد قفسه‌ها هم پر نمی‌شود.

* طبیعتاً قیمت کاغذ در افزایش قیمت کتاب تأثیر دارد و به همین دلیل کتابفروشی باید کتاب را روز به روز با قیمت جدید تهیه کند اما برچسب‌گذاری هم سبب از دست رفتن اعتماد مشتری می‌شود به نظر شما آیا ناشران ملزم به درج قیمت هستند.

طبیعتاً بهتر است تغییر قیمت توسط ناشر انجام شود، چراکه داشتن قیمت روی جلد و سایت انتشارات به عنوان مرجع می‌تواند اختلافات را به حداقل برساند.

در حال حاضر از نظر وزارت ارشاد الزام قانونی برای درج قیمت وجود دارد اما تعدادی از ناشران نسخه‌ای از کتاب‌ها را با درج قیمت به ارشاد تحویل می‌دهند و همان نسخه‌ها را برای عرضه به بازار بدون قیمت ارائه می‌دهند. به نظر من وزارت ارشاد نباید به بحث قیمت کتاب ورود می‌کرد و عرضه و تقاضا قیمت را باید مشخص کند.

* به نظر شما تولید کاغذ داخلی و در اختیار گذاشتن آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چه اندازه نیاز ناشران را مرتفع کرده است؟

تولید داخل به‌اندازه‌ای نیست که تأثیری بر روی قیمت داشته باشد و از کیفیت خوبی هم برخوردار نیست.

* به نظر شما برای کاهش آسیب به کتابفروشان و ناشران چه اقداماتی باید انجام شود؟

طرح‌های فصل به طور مقطعی می‌تواند کمک حال کتابفروشان باشد همچنین جلوگیری از نمایشگاه‌های استانی و مراکز دولتی که کتاب بی‌کیفیت را با تخفیف بالا عرضه می‌کنند در کنار جلوگیری از بساط‌های سطح شهر که اکثراً کتاب قاچاق می‌فروشند به بهبود اوضاع این صنعت کمک می‌کند.
البته به نظرم باید لزوم قیمت بر روی کتاب‌ها برداشته شود.