افزایش عوارض تعرفه‌های گمرکی شرایط را برای تولیدکنندگان سخت می‌کند

به گفته نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، با بالا رفتن عوارض تعرفه‌های گمرکی شرایط کار برای رقابت تولیدکننده داخلی در حوزه صادرات با تولیدکنندگان خارجی سخت‌ خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، امیرهومن محمدی نائب‌رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان صنعت در گفت‌و‌گو با ایبنا، با اشاره به افزایش نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان برای عوارض گمرک و مشکلات این موضوع برای فعالان حوزه چاپ، گفت: در این زمینه اگر قیمت تعرفه کالاها همان که بوده باقی بماند، قیمت بسیاری از کالاها بالا می‌رود و شرایط کار برای تولیدکنندگان داخلی سخت خواهد شد.

وی افزود: اگر قیمت‌ تعرفه‌ها تعدیل شوند باز هم گرانی خواهیم داشت ولی کمتر خواهد بود. امیدوارم که مسئولان در این زمینه به فکر راهکاری باشند.

محمدی با اشاره به تعدیل تعرفه‌ها و ارائه آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تصویب در مجلس در ماه پایانی سال گذشته، عنوان کرد: تعرفه برخی کالاها که ۳۵ درصد بوده به ۱۰ درصد تعدیل یافته است تا مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ۲۳ هزار تومانی را کاهش دهیم اما هنوز مشخص نیست که تایید شود.

وی تاکید کرد: چنین موضوعی موجب می‌شود به عنوان مثال هزینه ترخیص ماشینی که وارد کشور می‌شود در این میان چندین برابر می‌شود و در شرایط رکود کاری چاپخانه‌ها و فعالان این حوزه تاثیر زیادی دارد.

محمدی با بیان اینکه امروز چاپخانه‌داران به دلیل قیمت بالای یورو امکان واردات ماشین‌های نو به کشور را ندارند، توضیح داد: البته به تولیدکننده برای خرید ماشین نو معافیت می‌دهند اما برای خریداری ماشین‌های کار کرده و مستعمل، مواد اولیه این شرایط وجود ندارد و شرایط کار برای صنف سخت خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم آسان‌سازی زمینه فعالیت‌های صادراتی برای تولیدکنندگان، گفت: طی سال‌های اخیر فعالیت صادراتی سخت و کم بوده است و اگر این تعرفه‌ها برای ورود مواد اولیه بالا برود، قطعا شرایط برای رقابت تولید‌کننده داخلی در حوزه صادرات نسبت به‌تولید‌کنندگان خارجی در شرایط مشابه سخت‌تر خواهد بود.

محمدی یادآور شد: به عنوان مثال ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد، تعرفه مواد اولیه برای تولید را صفر درصد در نظر گرفته است، درحالی‌که ما مقوا را با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تعرفه ۱۵ درصد می‌آوردیم و این افزایش قیمت برای مقوا اصلا برای ما قابل رقابت در بخش صادرات نیست.

وی درباره راهکاری که می‌تواند در این زمینه موثر باشد، گفت: نخستین و سریع‌ترین راهکار ما کم کردن تعرفه‌ها است و اینکه منتظر باشیم ببینیم در بخش صادرات در دنیا طی سال جاری چه وضعیتی حاکم است، زیرا در دنیا قیمت ماشین‌آلات چاپ حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته محمدی، در بخش مواد اولیه نیز افزایش قیمت داریم و در چنین وضعیتی با افزایش تعرفه‌های گمرکی، این امکان وجود دارد که مشکلات کار برای تولیدکنندگانی که در بخش صادرات فعال هستند بیشتر شود.