افزایش قیمت کاغذ تحریر در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بازار کاغذ پس از آغاز رسمی فعالیت‌ها از ۱۴ فروردین ماه،‌ با افزایش قیمت مواجه شده است،‌ بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم از  بندی  یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان به بندی یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که پس از افزایش قیمت‌های این بازار در هفته‌های پایانی سال،‌ قیمت‌ها متعادل شده و به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسیده بود.

همچنین کاغذ تحریر ۶۰ در ۷۰ نیز از بندی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی کاغذ در سال جدید در حالی انجام شده است که فعالیت‌های خرید و فروش تازه آغاز شده و هنوز به صورت کامل راه نیفتاده است.

کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت کاغذ تحریر تا هفته آینده ادامه خواهد داشت و پس از آن روند کاهشی به خود می‌گیرد،‌ مراجعه ناشران به بازار کاغذ در آستانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فرارسیدن ایام امتحانات دانش‌آموزان از دلایل بالا رفتن تقاضا بوده است.

به گفته قدبیگی، کارشناس بازار کاغذ، ورود یک محموله دو هزار و ۵۰۰ تنی کاغذ تحریر تا پایان فروردین قیمت‌ها را در بازار کاغذ تعدیل می‌کند.

در حالیکه بسیاری از ناشران و مصرف‌کنندگان کاغذ تحریر از افزایش قیمت ماه‌های اخیر در بازار کاغذ و مقوا ناراضی هستند،‌ هنوز قدم‌های اصلی برای رسیدن به خودکفایی در تولید برداشته نشده است‌، در این زمینه تنها کارخانه چوب و کاغذ مازندران فعال است که سال گذشته ۳۸ هزار و ۵۰۰ تن کاغذ تحریر تولید کرده و برای سال جاری نیز تولید ۵۰ هزار تن را در دستور کار قرار داده است.