اقدامات دولت سیزدهم برای افزایش تولید کاغذ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کاربران سامانه «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «تولید کاغذ داخلی مرغوب را به سرانجام برسانید» عنوان کردند که با توجه به نیاز مبرم صنعت چاپ و نشر کشور از مسئولان خواستاریم، تولید کاغذ مرغوب ایرانی را هر چه زودتر به سرانجام برسانند تا نشر کتاب به عنوان ابزار فرهنگ سازی در کشور به سهولت انجام گیرد.

بخشی از کاغذ تحریر مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می شود که گفته های رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا مؤید این مطلب است.

* بخشی از واردات کاغذ تحریر صرف مصارف غیرضروری می شود

به گفته ابوالفضل بروغنی رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا  سالانه ۲۸۰ تا ۳۸۰ هزار تن کاغذ تحریر به کشور وارد می‌شود که بیش از نیاز واقعی کشور به این محصول است، لذا بخشی از واردات کاغذ تحریر صرف مصارف غیرضروری می‌شود.

* نیاز کاغذ تحریر کشور سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن است

بروغنی بیان داشت: با توجه به مصرف کاغذ تحریر در بخش‌های تولید کتب درسی آموزش و پرورش، دفتر مشق، کتاب‌های کمک درسی و کتاب‌هایی که ناشران تولید می‌کنند، نیاز کاغذ تحریر کشور حدود ۲۰۰ هزار تن است، لذا با توجه به اینکه ارز ارزان قیمت به واردات این کالا داده می‌شود، نمی‌توان تایید کرد که نیاز وارداتی کشور به کاغذ تحریر ۲۸۰ تا ۳۸۰ هزار تن باشد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه دولت سیزدهم و بخصوص وزیر ارشاد بارها اعلام کرده است که در زمینه تولید کاغذ می‌خواهیم، به مرز خودکفایی دست یابیم، گفت: ظرفیت سازی برای تولید ۱۴۰ هزار تن کاغذ تحریر در کشور انجام شده است، اما کمتر از این میزان در کشور تولید می‌شود.

روغنی اظهار داشت: ما گاهی اوقات برای تنظیم بازار کالاهای مختلف نیاز به واردات داریم و این موضوع اجتناب ناپذیر است، اما سوال این است که چرا با وجود ظرفیت ۱۴۰ هزار تنی برای تولید کاغذ تحریر این میزان کاغذ در کشور تولید نمی‌شود و بخشی از طریق واردات تامین می‌شود؟ که باید بگویم متاسفانه قوانین بالادستی کشور به نفع واردات است مثل دریافت ۹ درصد ارزش افزوده که از تولید دریافت می‌شود، اما از واردات کاغذ دریافت نمی‌شود.

روغنی  اظهار داشت: انصافا در دولت سیزدهم اسم کاغذ بیشتر شنیده می‌شود و برای تغییر وضعیت دغدغه وجود دارد.

* تلاش دولت سیزدهم برای رفع مشکلات کاغذ در کشور 

به گزارش فارس، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه  بین‌المللی کتاب که مدتی پیش برگزار شد، به دغدغه دولت در مورد حل مشکلات تأمین کاغذ در کشور اشاره کرد و گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم مصمم به حل مشکل کاغذ در کشور بودیم که با بازسازی و ارائه تسهیلات به کارخانه‌های تولید کاغذ و همچنین اتخاذ تصمیمات برای ساخت کارخانه‌های جدید تلاش شد تا مشکل کاغذ در کشور به تدریج کاهش یافته و در برنامه زمان بندی شده حل شود.

مخبر با اشاره به ساخت یک کارخانه جدید کاغذ با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در دولت سیزدهم اظهار داشت: با خریداری تجهیزات و زیرساخت‌های لازم، ساخت این کارخانه پیشرفت ۴۰ درصدی داشته که در صورت راه‌اندازی می‌تواند کاغذهای بازیافتی را نیز با تکنولوژی روز دنیا به کاغذ مناسب برای صنعت نشر تبدیل کند.

وی همچنین اظهار داشت: در کنار ساخت کارخانه‌های جدید به دنبال اختصاص زمین برای کشت درختان مخصوص تولید کاغذ نیز هستیم تا برای تولید محصولات نیازی به قطع درختان موجود نباشد.

بنابراین همانطور که اشاره شد دولت سیزدهم برای رفع مشکلات مربوط به حوزه کاغذ اقداماتی را آغاز کرده است که امیدواریم با پیگیری از سوی مسئولان این اقدامات به سرانجام مطلوب برسد.