انتخاب روش مناسب چاپ بسته‌بندی برای جعبه‌ی کارتنی

از چاپ بسته‌بندی به طور گسترده استفاده می‌شود و اگر از فرآیندها و همچنین مزایا و معایب آن آگاهی نداشته باشید، انتخاب نوع مناسب چاپ می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام مجتمع چاپ روتا پرینت، وقتی این مسئله را از تولیدکننده‌ی وسایل بسته‌بندی می‌پرسید، تنها از تکنولوژی چاپی در دسترس آنها آگاهی پیدا می‌کنید. با این حال، تصمیم شما نباید محدود به این آگاهی اندک باشد.

از آنجایی که جعبه‌های کارتنی سخت و صاف هستند، می‌توانید گزینه‌های چاپ زیادی را بررسی کنید که روی دیگر بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر انجام نمی‌گیرند. در اینجا به بررسی برخی از تکنولوژی‌های چاپ رایج می‌پردازیم که برای چاپ کارتن مناسب و در دسترس هستند.

لیتوگرافی یا چاپ افست

از لیتوگرافی برای بیشتر چاپ‌های پرحجم امروزی و مدرن استفاده می‌شود. تولیدکنندگان از صفحه‌های چاپ (پلیت) برای چاپ افست استفاده می‌کنند. این صفحات به جوهر آغشته شده و سپس برای چاپ به روی کاغذ پرس می‌شوند. در لیتوگرافی مدرن، به جای استفاده از صحفات چاپ (پلیت)، از غلتک‌ها استفاده می‌شود. این غلتک‌ها دارای تصاویر معکوس هستند که با قرارگیری در امولسیون نور فرابنفش ایجاد می‌شوند. چاپ افست بیشتر برای چاپ کارتن‌های تاشو و همچنین لیبل‌ها (برچسب‌ها)، که به آنها برچسب‌های لیتو نیز گفته می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتخاب روش مناسب چاپ بسته‌بندی برای جعبه‌ی کارتنی

لیتوگرافی برای شما چاپ با کیفیت غیرتجاری فراهم می‌کند. در ساخت جعبه‌های محصولات الکترونیکی و بسته‌بندی مواد غذایی از تکنولوژی افست استفاده می‌شود. لیتوگرافی کیفیت چاپ بسیاری بالایی دارد و بیش از چهار رنگ می‌تواند در این نوع چاپ استفاده شود. اما معمولاً یک یا دو رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه، چاپ افست اجازه‌ی استفاده از پوشش‌های خاصی را نیز می‌دهد. این قابلیت به بسته بندی محصول، ظاهر لوکس و گران قیمت می‌دهد. از لیتوگرافی می‌توان برای ایجاد حالت مات یا ظاهر بسیار براق استفاده کرد. همچنین لیتوگرافی رنگ گرادیانی یکنواختی ایجاد می‌کند که در آن نوارهای رنگی دیده نمی‌شود.

بزرگ‌ترین مشکل لیتوگرافی، هزینه‌ی تجهیز و زمان انتظار آن است. برای اطمینان از اینکه هزینه‌ها کمتر بماند، باید حجم سفارش کار چاپ بالا باشد. بیشتر مراکز چاپ افست، بیشترین میزان چاپ ممکن و سفارشی شما را انجام می‌دهند. به علاوه، چاپ لیتوگرافی فقط می‌تواند در سطوح صاف و تخت انجام گیرد.

چاپ فلکسوگرافی

برای چاپ پاکت های ایستاده معمولاً از چاپ فلکسوگرافی استفاده می‌شود. با این حال، تولیدکنندگان از این روش چاپ برای چاپ جعبه محصولات و کارتن شیاردار نیز استفاده می‌کنند. روش انجام آن کاملاً شبیه به روش لیتوگرافی است اما به جای استفاده از صفحات (پلیت) تخت، چاپ فلکسوگرافی از پلیمر حساس به نور استفاده می‌کند. یک نقش برجسته‌ی سه بعدی نیز آماده می‌شود که سپس بر روی غلتک نصب می‌شود تا تصویر را چاپ کند. در چاپ فلکسوگرافی، هزینه‌ی کمتری پرداخت خواهد شد. به علاوه، هزینه‌ی تجهیزات نیز بسیار کم هستند و فقط لازم است که صفحات (پلیت) آماده شوند. این روش چاپ، زمان تکمیل فرآیند سریع‌تری دارد و می‌توان از جوهرهای پایه‌ی آب و همچنین جوهرهای روغن نیز استفاده نمود.

انتخاب روش مناسب چاپ بسته‌بندی برای جعبه‌ی کارتنی

فلکسوگرافی در مقایسه با لیتوگرافی، کیفیت چاپ نسبتاً پایینی دارد. از این روش برای چاپ تصاویر با کیفیت استفاده نمی‌شود. به علاوه، چاپ فلکسوگرافی هرچند که رنگ‌های صاف یا گرادیانی را چاپ می‌کند، اما نوارهای رنگی را به صورت واضح نشان می‌دهد. استفاده از فرآیند چهار رنگه نیز بسیار دشوار است.

چاپ دیجیتال یا جوهرافشان

چاپ دیجیتال بیشتر در کارهای چاپی محدود و اندک مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی صحبت از محصولات کاغذی می‌شود، از چاپ دیجیتال بیشتر استفاده می‌شود. در چاپ برچسب‌ها، سلفون‌ها برای بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، کارتن‌های کاغذی تاشو، جعبه‌های کارتنی شیاردار، همگی از چاپ دیجیتال استفاده می‌شود. حتی در نمونه‌های اولیه‌ی بسته‌بندی نیز از چاپ دیجیتال استفاده می‌شود.

چاپ دیجیتال به راحتی قابل دسترس است، زیرا هزینه‌ی تجهیز زیادی ندارد. به علاوه، چاپ دیجیتال به راه‌اندازی قبلی هم نیازی ندارد. شما می‌توانید با داشتن یک طرح به سراغ چاپ‌خانه رفته و طرح خود را به راحتی چاپ کنید. وقتی صحبت از چاپ دیجیتال می‌شود، اغلب مراکز چاپ دارای بیشترین میزان چاپ ممکن هستند. چاپ دیجیتال سرعت بالایی دارد و با پیکربندی صحیح، کیفیتی را ارائه می‌کند که قابل مقایسه با چاپ لیتوگرافی است.

چاپ دیجیتال مناسب بسته‌بندی‌ها در حجم زیاد نیست، چرا که زمان زیادی صرف چاپ یک برگه می‌شود. علاوه بر این، چاپ دیجتال به کالیبراسیون رنگ نیاز دارد. چاپ دیجیتال به هیچ‌گونه محافظ چاپی دیگر، مثل چاپ لیتوگرافی نیازی ندارد. چاپ دیجیتال و استفاده از مرکب یا جوهر متالیک، در مقایسه با چاپ لیتوگرافی یا فلکسوگرافی، از نظر هزینه به صرفه نیست و هزینه‌ی چاپ نسبتاً بالایی دارد.

چاپ روتوگراور

از چاپ روتوگراور معمولاً برای چاپ پاکت های ایستاده و چاپ کارتن‌های تاشو استفاده می‌شود. در فرآیند چاپ روتوگراور، از یک سیلندر حکاکی شده برای انتقال مرکب به لایه‌ی زیرین استفاده می‌شود. سیلندر حکاکی شده، کاغذ یا لایه‌ی نازکی را به سلیندر گراور فشار می‌دهد که آغشته به مرکب است. روتوگراور در مقایسه با چاپ فلکسوگرافی یا لیتوگرافی چندان رایج نیست، اما هنوز برای مقاصد تجاری از آن استفاده می‌شود. این روش چاپ می‌تواند با رنگ‌های کالیبره شده، چاپ باکیفیتی را ارائه دهد. چاپ روتوگراور چهار رنگ دارد و رنگ‌های پنتون (PMS) را به راحتی می‌توان به آن اضافه نمود. این روش چاپ نیز ماندگاری بسیار طولانی دارد.

انتخاب روش مناسب چاپ بسته‌بندی برای جعبه‌ی کارتنی

هزینه‌ی تجهیزات در این فرآیند چاپ بسیار بالا است. بنابراین، اگر در این فرآیند سرمایه‌گذاری می‌کنید، بهتر است حجم سفارش شما بالا باشد. تجهیزات پیچیده‌ی آن نیز زمان انتظار را افزایش می‌دهد.