انتقاد از عدم حضور دستاوردهای صنعت چاپ و نشر ایران در اکسپوی دبی/ غرفه ایران بیشتر شبیه رستوران سنتی است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ از عدم اختصاص فضا برای نمایش دستاوردهای صنعت چاپ و نشر و بسته‌بندی ایران در غرفه ایران در اکسپوی دبی انتقاد کرد و گفت: غرفه ایران حالت رستوران‌های سنتی را به خود گرفته است.

بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با انتقاد از عدم حضور صنایع و توانمندی‌های ایران در صنعت نشر و چاپ و بسته‌بندی در اکسپوی دبی گفت: حضور صنایع چاپ و بسته‌بندی و نشر ایران در اکسپوی دبی به لحاظ اینکه مسافت چندانی هم با ایران ندارد،‌ می‌تواند بسیار مفید باشد و آورده‌های بسیاری برای این صنایع داشته باشد. این درست است که حضور ما به عنوان بازدید‌کننده مزایایی به همراه دارد،‌ اما حضور فیزیکی این صنایع و نمایش دست‌آوردها می‌تواند بسیار مفید فایده باشد.

وی ادامه داد:‌ ما پیش از این در تعامل با وزارت ارشاد دولت دوازدهم،‌ این موضوع را مطرح کردیم و وزارتخانه نیز با این موضوع موافق بود،‌ طرح پیشنهادی نیز ارائه کردیم که وزیر فرهنگ و ارشاد سابق آن را ملاحظه کرد،‌ اما مشخص نشد که چرا اجرایی نشد.

عابدین با انتقاد از شرایط فعلی غرفه ایران در اکسپوی دبی گفت:  اکنون غرفه ایران حالت رستوران‌های سنتی را دارد،‌ درست است که باید فرهنگ و گردگشری کشور را معرفی کرد،‌ اما معرفی صنایع و دستاوردها نیز منافاتی با این موضوع ندارد.

وی با اشاره به هزینه‌های میلیاردی اجاره غرفه در اکسپوی دبی افزود:‌ اختصاص فضاهایی برای معرفی دستاوردهای ایران در صنایع مختلف من‌جمله چاپ و نشر و بسته‌بندی در غرفه ایران می‌تواند یاریگر تولید داخلی و گشودن دریچه‌های جدید برای صادرات باشد.برای نمونه یک فضای کوچک برای مدت محدودی رایگان به صنعت نشر‌ اختصاص پیدا می کرد و دستاوردهای ناشران به نمایش گذاشته می‌شد،‌ بعد از آن نوبت صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌شد و … در وضعیت فعلی با هزینه‌های چندصد میلیونی اجاره فضا د رغرفه ایران و چند میلیاردی اجاره فضا در نمایشگاه صنایع کوچک امکان حضور ندارند.

عابدین در پاسخ به اینکه کشورهای دیگر نیز از دستاوردهای صنعتی خود دراین اکسپو استفاده کرده‌اند یا خیر؟ گفت:  بله،‌ استفاده شده است،‌ اگر هم استفاده نشده باشد،‌ ایرادی ندارد،‌ کار خوب باید اشاعه داده شود.

اکسپو رویدادی است که هر پنج سال یک‌بار و هر بار در کشوری متفاوت برگزار می‌شود. اهمیت این نمایشگاه و پیامدها و برآیندهای آن برای کشورهای جهان آن چنان ارزشمند است که امروزه اکسپوها سومین رویداد مهم دنیا پس از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازیهای المپیک بوده و نام المپیک فرهنگ ملل را برای آن برگزیده‌اند. اکسپوی ۲۰۲۰ که به علت شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱  در دبی از ۹ مهر ماه آغاز به کار کرد و تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این نمایشگاه محلی است برای نمایش گذشته، اکنون و آینده کشورها که در آن دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه فرهنگی و دورنمای توسعه کشورها به نمایش گذاشته می‌شود.