انویدیا اواخر شهریور معماری گرافیکی مورد انتظار Lovelace را معرفی می‌کند

انویدیا گفته است اواخر شهریور امسال در مراسم GTC جزئیات معماری گرافیکی Lovelace را اعلام می‌کند. این معماری در گرافیک‌های سری RTX 4000 استفاده می‌شود.

انویدیا در حال فراهم‌سازی شرایط است تا در آینده‌ای نزدیک از جدیدترین معماری گرافیکی خود یعنی Ada Lovelace پرده‌برداری کند. این شرکت در حال حاضر از معماری Ampere در کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 استفاده می‌کند. پیش‌ از Ampere، معماری گرافیکی Turing برای گرافیک‌های سری RTX 2000 در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. انویدیا گفته است که در مراسم GTC 2022 جزئیات معماری Lovelace را اعلام می‌کند.

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در جلسه‌ای که با سهام‌داران شرکت برگزار کرد گفت: «در ماه‌های پیش رو از برهه‌ی فعلی عبور می‌کنیم و با معماری گرافیکی‌ جدیدمان وارد سال آینده می‌شویم. مشتاقم که ماه آینده در جریان برگزاری GTC جزئیات بیشتری در این زمینه به شما بگویم.»

معرفی معماری گرافیکی Lovelace لزوماً به معنی رونمایی اولین گرافیک‌های سری RTX 4000 نیست. انویدیا در سال‌های اخیر ابتدا سراغ معرفی معماری رفته و مدتی بعد در مراسمی جداگانه از گرافیک‌های مبتنی‌بر آن معماری پرده برداشته است. در رابطه‌ با معماری Ampere،‌ انویدیا ابتدا گرافیک‌های کلاس دیتاسنتر را معرفی کرد و چند ماه بعد سراغ معرفی گرافیک‌های کلاس دسکتاپ رفت. فاصله‌ی بین معرفی معماری Turing و رونمایی اولین گرافیک‌های سری RTX 2000 تنها یک هفته بود.

شایعه‌ها می‌گویند انویدیا مشغول کار روی کارت‌های گرافیک رده‌بالای RTX 4080 و RTX 4090 است. در ابتدا گفته شده بود که گرافیک پرقدرت RTX 4090 در ماه جولای (تیر و مرداد) عرضه می‌شود، اما در نهایت چنین اتفاقی رخ نداد.

افشاگران می‌گویند RTX 4090 قرار است بسیار قوی‌تر از RTX 3090 و حتی RTX 3090 Ti باشد. جن‌سون هوانگ به‌صورت غیرمستقیم گفته انویدیا تعداد بسیار زیادی کارت گرافیک سری RTX 3000 تولید کرده است و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود محصولات سری RTX 3000 هم‌زمان با RTX 4000 همچنان دردسترس باشند و فروش آن‌ها ادامه پیدا کند.

انویدیا به دلیل موجودی بیش از حد کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 مجبور شده قیمت را به‌شدت پایین بیاورد تا محصولاتش را بفروشد. در سال‌های اخیر گرافیک‌های سری RTX 3000 با قیمت دو تا سه برابر بالاتر از قیمت مصوب دردسترس بودند، اما اکنون تقریباً تمامی آن‌ها با قیمت مصوب عرضه می‌شوند. افت شدید ارزش رمزارزها باعث کاهش قیمت کارت گرافیک شده است و موجودی بیش از حد کارت‌های RTX 3000 باعث می‌شود که پیش‌بینی تاریخ عرضه‌ی RTX 4000 کار سختی باشد.

کنفرانس GTC 2022 انویدیا قرار است از ۱۹ تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۸ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) برگزار شود. نطق اصلی این مراسم به میزبانی جن‌سون هوانگ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود.

شایعه‌ها می‌گویند انویدیا افزون‌بر RTX 4080 و RTX 4090 روی مدلی ویژه از گرافیک‌های مبتنی‌بر معماری Lovelace کار می‌کند که حافظه‌ی ۴۸ گیگابایتی دارد و توانش به ۸۰۰ وات می‌رسد. این کارت گرافیک پرقدرت ۱۴۲ پردازنده‌ی جریانی و ۹۶ مگابایت کش L2 خواهد داشت، اما تا سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه نخواهد شد.