اینتل تاکنون در سال جاری میلادی، ۱۳۲ میلیون دلار در ۱۱ استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است

مصطفی اصلاحی
نویسنده: مصطفی اصلاحی
اینتل قصد دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی تا سقف نیم‌میلیارد دلار در استارتاپ‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند.

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری شرکتی به‌میان می‌آید، شرکت تولید قطعات الکترونیک و کامپیوتری اینتل، یکی از غول‌های بزرگ این صنعت، از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در دنیای فناوری به‌شمار می‌رود که از سال ۱۹۹۱ تاکنون در ۱،۵۸۲ شرکت در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین در‌این‌بین، ۶۹۲ شرکت که اینتل در آن‌‌ها سرمایه‌گذاری کرده، برای عرضه‌ی اولیه‌ی سهام خود وارد بورس یا برای پشتیبانی از شرکت اینتل از بورس خارج شده‌اند.

امروز اینتل آخرین گزارش معاملات اوراق بهادار خود را اعلام کرد که براساس آن، از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون، ۱۳۲ میلیون دلار در ۱۱ استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری‌ها همگی در حوزه‌هایی انجام شده‌اند که ازنظر استراتژیک در زمان حال و آینده برای اینتل اولویت بسیاری دارند. برای مثال، حوزه‌های زیرپوشش این شرکت‌ها غالبا در بخش‌های هوش مصنوعی، کامپیوتر و سیستم‌های خودران و طراحی تراشه متمرکز هستند.

بسیاری از شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر یا به‌عبارت‌دیگر سرمایه‌گذاری کارآفرینی انجام شده است، به‌طورشفاف مسیر فعالیت‌های خود را از شرکت اصلی جدا کرده‌اند و اینتل نیز بعد ‌از سرمایه‌گذاری کارآفرینی در آن‌ها از این قضیه مستثنی نخواهد شد. بااین‌حال، شرکت اینتل با اجرای چند اقدام مهم درصدد برخواهد آمد تا از بازوی سرمایه‌گذاری کارآفرینی خود بهره‌مند شود و روابط استراتژیک خود را گسترش دهد و ازطریق ادغام‌ها و اکتساب‌ها بتواند شرکت خود را توسعه دهد. برای مثال، در اوایل مه ۲۰۲۰ اینتل شرکت Moovit را به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار خرید که البته به‌دلیل سرمایه‌گذاری پیشین اینتل در این شرکت، مبلغ نهایی قرارداد ۸۴۰ میلیون دلار برای اینتل هزینه خواهد داشت.

وندل بروکس، معاون ارشد اینتل و رئیس واحد سرمایه‌گذاری اینتل‌، در بیانیه‌ای گفت:

واحد سرمایه‌گذاری شرکت اینتل وظیفه‌ی شناسایی و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هایی را برعهده دارد که برای بهبود زندگی ما تلاش می‌کنند؛ اما این استارتاپ‌ها به‌دلیل کسری بودجه درحال فروپاشی و ورشکستگی هستند. تمام سرمایه‌گذاری‌های اخیر ما مرزهایی در حوزه‌های مختلف نظیر هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها، سیستم‌های خودران و ابداعات الکترونیک را جابه‌جا کرده‌اند. واحد سرمایه‌گذاری اینتل از همکاری با این شرکت‌ها و رویارویی با چالش‌های موجود در کار همراه‌با این شرکت‌ها بسیار خرسند است و برای رشد بلند‌مدت در آینده‌ی این شرکت‌ها لحظه‌شماری می‌کند.

معاملات اوراق بهادار در سراسر دنیای استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری کارآفرینی در این روزها شرایط بحرانی دارد. عده‌ی بسیاری درباره‌ی کاهش وسیع رشد اقتصادی به‌دلیل پاندمی کووید ۱۹ ابراز نگرانی کرده‌اند که متعاقبا دامن‌گیر اقتصاد شرکت‌های فناوری خواهد شد. باوجوداین، اینتل قصد دارد در سال جاری میلادی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در حوزه‌ی فناوری سرمایه‌گذاری کند تا از بروز مشکلات جدی برای دنیای فناوری جلوگیری کند که خودش یکی از پایه‌های آن به‌حساب می‌آید. ناگفته نماند اینتل در کنترل این بحران تنها نیست و شرکت‌های بزرگ دیگری نیز چنین برنامه‌هایی را درپیش گرفته‌اند تا شرکای تجاری خود را حفظ کنند.

فهرستی که منتشر شده است اعداد و ارقام دقیق سرمایه‌گذاری را شامل نمی‌شود؛ اما تعدادی از استارتاپ‌ها خودشان بودجه‌ی اختصاص‌یافته و سایر جزئیات را منتشر کرده‌اند. البته این اطلاعات به‌هیچ‌عنوان سهام اینتل را به‌اشتراک نگذاشته‌اند.

فهرست کامل این استارتاپ‌ها به‌شرح زیر است:

شرکت نوپای Anodot که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده است و در حوزه‌ی یادگیری ماشینی فعالیت می‌کند تا با استفاده از این قابلیت، عملکرد کسب‌وکارها به‌صورت خودکار کنترل کند. بخش‌هایی که هوش مصنوعی Anodot می‌تواند زیرپوشش قرار دهد، شامل عملکرد اپلیکیشن، مشکلات احتمالی مشتریان و… می‌شود. هدف نهایی این استارتاپ رسیدن به نقطه‌ای است که با استفاده از پلتفرمی که ایجاد می‌کند، حوادث و مشکلات احتمالی مشتریان را کنترل کند تا بدین‌ترتیب، سرعت تشخیص و پاسخ‌گویی افزایش یابد. مبلغ سرمایه‌گذاری که در آوریل اعلام شد، ۳۵ میلیون دلار بوده است.
استارتاپ Astera Labs تولیدکننده‌ی بی‌نقص تجهیزات الکترونیک است که با تمرکز بر راه‌حل‌های اتصال در سیستم‌های برپایه‌ی داده فعالیت می‌کند تا دشواری‌های عملکرد در محاسبات فشرده‌ی فراوان در حوزه‌ی هوش مصنوعی را کاهش دهد. این استارتاپ براساس گزارش PitchBook، دو هفته قبل سرمایه‌گذاری سری B خود را با مبلغی نامعلوم انجام داد و قبل از سرمایه‌گذاری اینتل نیز موفق شد ۶ میلیون دلار سرمایه جذب کند. سرمایه‌گذاری سری B سطح بعدی جذب سرمایه برای استارتاپ به‌شمار می‌رود؛ زیرا در این مرحله، استارتاپ وارد بازار شده و محصول یا خدمات خود را به بازار عرضه کرده است؛ بنابراین با جذب سرمایه در این مرحله، در بازار رقابت خواهد کرد و فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهد. همچنین، مبلغ سرمایه‌ی جذب‌شده در این مرحله درمقایسه‌با مرحله‌ی سرمایه‌گذاری سری A چندین‌برابر است، حال‌آنکه ریسک سرمایه‌گذاری در این مرحله بسیار کم است. هدف سرمایه‌گذار در این مرحله پیشگیری از ورشکستگی استارتاپ و رساندن آن به مرحله‌ی سوددهی است.
شرکت Axonne درزمینه‌ی توسعه‌ی ابزار و راهکارهای اتصال شبکه‌ی اترنت داخل خودروها فعالیت می‌کند. درواقع، این شرکت قصد دارد با نرم‌افزارهای سیستم‌های انحصاری در شبکه‌ای تحت تقاضای اپلیکیشن‌ها نسل‌های آینده به مشکلات ادغام سامانه‌های قدیمی فناوری بپردازد که هنوز استفاده می‌شوند. اینتل ۹ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است که در ماه مارس نهایی شد.
دیگر استارتاپی که اینتل در آن سرمایه‌گذاری کرده است، Hypersonix نام دارد و در حوزه‌ی تحلیل داده فعالیت می‌کند. تحلیل داده‌های این شرکت با هدف تشخیص و پیش‌بینی تقاضای مشتریان آنلاین، مشتریان خُرد و مشتریان خدمات مهمان‌یاری و… است. یکی از بزرگ‌ترین مشتریان این شرکت درحال‌حاضر شرکت آمازون، غول تجارت آنلاین است که با استفاده از پلتفرم هایپرسونیکس، زنجیره‌ی تأمین خود را مدیریت و تقسیم می‌کند. براساس گفته‌های مدیرعامل هایپرسونیکس، آمازون واحد تحلیل داده‌های اختصاصی برای مدیریت توزیع کالا ندارد و هرازگاهی از شرکت‌های دیگر این خدمات را می‌خرد. سرمایه‌ای که اینتل به این شرکت اختصاص داده ۱۱/۵ میلیون دلار اعلام شده است.
KFBIO واقع در چین، دیگری شرکتی است که اینتل در آن سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت در حوزه‌ی طراحی و ساخت اسکنرهای دیجیتال آسیب‌شناسی فعالیت می‌کند و در این مسیر، قصد دارد با استفاده از پایگاه داده‌ی وسیع و برپایه‌ی ابر اطلاعاتی و به‌کمک هوش مصنوعی، جایگزین میکروسکوپ‌ها شود. کاملا واضح است اینتل در اینجا مجذوب بخش پردازشی شده است؛ اما همکاری در این پروژه اینتل را وارد وادی جدیدی می‌کند تا توانایی خود را در اپلیکیشن‌های ابری و هوش مصنوعی محک بزند. قرارداد با این شرکت در ابتدای آوریل و با مبلغ ۱۴/۲ میلیون دلار نهایی شده است.

استارتاپ Lilt پلتفرمی برپایه‌ی هوش مصنوعی ساخته است که درزمینه‌ی ترجمه کار می‌کند. البته برنامه‌ی Lilt توانایی رقابت با گوگل ترنسلیت را ندارد؛ اما بازار هدف آن ارائه‌ی خدمات برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که قصد دارند وجه‌ی بین‌المللی خود را در سراسر دنیا به‌طور اثرگذاری بومی‌سازی کنند. اینتل در این شرکت در مرحله‌ی جذب سرمایه‌ی سری B و با بودجه‌ای ۲۵ کیلیون دلاری سرمایه‌گذاری کرده است.
شرکت MemVerge یکی دیگر از استارتاپ‌های موردتوجه اینتل در سال جاری میلادی بوده است. این شرکت فعالیت خود را درزمینه‌ی محاسبه‌ی درون‌حافظه‌ای معطوف کرده است. فرایند پردازش in-memory ساختاری دارد که گسترش و استقرار اپلیکیشن‌های برپایه‌ی داده‌های سنگین را آسان می‌کند. آوریل ۲۰۲۰ اینتل اعلام کرد ۲۴/۵ میلیون دلار در این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است. البته شرکت MemVerge از ابتدای تأسیس ظاهرا با اینتل همکاری کرده است؛ اما این موضوع تاکنون علنی نشده بود.
شرکت ProPlus Electronics نیز دیگر شرکت چینی فهرست خواهد بود که اینتل در آن سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت به‌صورت غیرمستقیم درزمینه‌ی طراحی و تولید قطعات الکترونیک فعالیت می‌کند. درواقع، این استارتاپ فرایند طراحی تراشه و ساخت قطعات را برای شرکت‌های تولیدکننده‌ی بزرگ سرعت می‌بخشد. قرارداد با این شرکت نیز در ابتدای آوریل سال جاری بسته شده است. مبلغ دقیق قرارداد هنوز علنی نشده است؛ اما به‌گفته‌ی برخی منابع، مبلغ قرارداد صدها میلیون یوآن چین برآورد می‌شود که معادل چندده میلیون دلار آمریکا خواهد بود.
استارتاپ حوزه‌ی سلامت Retrace نیز طرف بعدی قراردادهای اینتل تا به اینجای سال ۲۰۲۰ بوده است. این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی پلتفرمی طراحی کرده است که داده‌های راداری از دندان افراد جمع‌آوری می‌کند تا دندان‌پزشکان بتوانند بهترین تصمیم ممکن را برای بیمار بگیرند. علاوه‌براین، استارتاپ Retrace روی حوزه‌های دیگر سلامت و پزشکی نیز فعالیت خواهد کرد. سایر اطلاعات درباره‌ی مبلغ و زمان عقد قرارداد منتشر نشده است؛ ولی احتمالا زمان قرارداد مربوط به سال ۲۰۲۰ خواهد بود.
استارتاپ Spectrum Materials سومین شرکت چینی طرف قرارداد اینتل در سال جاری تاکنون بوده است. این شرکت در بخش تأمین سوخت و مواداولیه برای شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات و قطعات الکترونیکی فعال است. اطلاعاتی از میزان قرارداد و تاریخ عقد آن به‌اشتراک گذاشته نشده است.
شرکت Xsight Labs آخرین استارتاپ فهرست سرمایه‌گذاری‌های اینتل است. این شرکت در حوزه‌ی طراحی تراشه برای سرعت‌دادن به محاسبات مبتنی‌بر داده فعالیت می‌کند که غالبا در اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود. عمده‌ی فعالیت این شرکت در مراکز توسعه‌و‌تحقیق کشور اصلی خود برای تحقیقات درزمینه‌ی خودروهای خودران متمرکز شده است؛ بنابراین، فرصتی طلایی برای اینتل به‌شمار می‌رود. باتوجه‌به گزارش‌های شرکت Xsight Labs، در فوریه ۲۰۲۰ توانسته است ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند؛ البته مبلغ قرارداد اینتل در آن بودجه محاسبه نشده است.