با ورود دستگاه قضایی ارسال محموله‌های کاغذ از استان هرمزگان افزایش ۲ تا ۳ برابری یافت/ تحویل محموله‌های توقیفی به وزارت ارشاد

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: با ورود دستگاه قضایی استان هرمزگان به موضوع دپوی کاغذهای وارداتی، حجم خروجی محموله های کاغذ از مبدأ این استان بیش از ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است.

مجتبی قهرمانی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: با ورود دستگاه قضایی این استان به موضوع تعیین تکلیف کاغذهای دپو شده، بیش از ۶۷ هزار تن کاغذ موجود در انبارهای بخش خصوصی، بنادر و گمرکات این استان مورد شناسایی قرار گرفت و در این رابطه، اقدامات و دستورات ویژه ای برای ترخیص محموله های کاغذ موجود در بنادر و توزیع کاغذهای دپو شده در انبارهای بخش خصوصی صادر شد.

قهرمانی تصریح کرد: در پی بازدید از محموله یک هزار و ۲۴۱ تنی کاغذ توقیف شده، مقرر شد؛ ظرف ۷ روز، با نظارت تعزیرات حکومتی استان، محموله توقیفی جهت عرضه در بازار (با نرخ دولتی) ، به وزارت ارشاد تحویل داده شود.

وی در ادامه افزود: محموله مورد نظر بلافاصله توسط اداره کل ارشاد استان تحویل و جهت توزیع، به تهران ارسال شده است.

قهرمانی خاطرنشان کرد: پس از ورود دستگاه قضایی استان به موضوع کاغذ های وارداتی، تیم هایی متشکل از پلیس امنیت اقتصادی، تعزیرات حکومتی، صمت و نمایندگان دادستان مرکز استان، مأموریت بازرسی از ۱۴ انبار اطراف بندر شهید رجائی بندرعباس را بر عهده گرفته و در نتیجه آن ۲۷ هزار تن کاغذ دپو شده در این انبارها شناسایی شد و در نتیجه، با بررسی های صورت گرفته، مشخص شد؛ بخش قابل توجهی از این کاغذها در سامانه انبارها ثبت نشده است، که در این رابطه؛ به منظور رسیدگی به تخلفات احتمالی، پرونده‌های قضایی تشکیل و پس از کامل شدن مدارک، جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان هرمزگان ارسال شد.

وی اذعان کرد: پرونده های تشکیل شده در این خصوص هم اکنون در تعزیرات حکومتی استان در حال رسیدگی است که نتایج آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: با ورود دستگاه قضایی استان هرمزگان به موضوع کاغذ و در نتیجه دستورات صادر شده در این خصوص علاوه بر تأمین کاغذ مورد نیاز استان، تنها طی چند روز، حجم خروجی محموله های کاغذ از مبدأ استان هرمزگان، به بیش از ۲ تا ۳ برابر افزایش یافت و روزانه بیش از ۲ تا ۳ هزار تن کاغذ از استان هرمزگان به سایر مناطق کشور ارسال شده است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: طبق آمار اعلام شده توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان، قبل از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱، تنها ۴۰ کامیون به حمل کاغذ اختصاص داده شده بود، که با ورود دستگاه قضایی و پیگیری های صورت گرفته؛ از تاریخ ذکر شده تا مورخ ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱، این تعداد به ۵ هزار و سیصد و چهل و شش ناوگان باری افزایش یافته و برابر گزارش اخذ شده؛ ۱۲۱ هزار تن محموله کاغذ (کاغذ و مشتقات مربوطه) در این مدت از مبدأ بندرعباس بارگیری و به انبارهای مقصد حمل شده است.

وی همچنین گفت: حسب گزارش واصله و با توجه به بررسی‌های میدانی انجام شده از مورخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ تا مورخ ۲۸ تیر ۱۴۰۱ (از تاریخ ورود دستگاه قضایی)، ۱۴۸ هزار تن کاغذ از انبارهای بنادر به گمرک اظهار شده است، که از این میزان حدود ۱۶ هزار تن در حال انجام تشریفات گمرکی و ۱۳۲ هزار تن ترخیص شده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تأکید کرد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در این خصوص، بروز رسانی انبارهای مربوطه و تطبیق موجودی واقعی با سامانه جامع انبارها، توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و سازمان صمت، در حال انجام است.