بهترین روش های تبلیغاتی محلی برای کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای کوچک امروزه بخش مهمی از بازار و گردش مالی در جهان را بر عهده دارند که سالانه حدوداً ۲۰ درصد رشد نسبت به سال قبل را دارا هستند. استفاده از طرح شنبه کسب و کارهای کوچک عامل موثری بر افزایش میزان فروش  و معرفی محصولات این بازار شده است. بدون شک موفقیت و معرفی خوب تولیدات و خدمات بازار کسب و کارهای کوچک بدون طی مسیرهای منطقی و اصولی که برای کسب و کارهای بزرگ و قدیمی تعریف شده، غیر ممکن است. همانطور که برای یک خدمت یا کالا استراتژی ۴p  کاتلر را معرفی می­کنیم، برای کسب و کارهای کوچک نیز باید همین عملیات و استراتژی را برای موفقیت در بازار انجام دهیم. یکی از مهم­ترین بخش­های موفقیت یک محصول، تبلیغات و اطلاع­ رسانی است. همواره برای شروع عملیات تبلیغات باید یک استراتژی خوب با توجه به موقعیت مکانی، زمانی، فرهنگی و اقتصادی تهیه کرد تا در طی مسیر و صرف هزینه ­های تبلیغات با مشکل مواجه نشویم. نکته مهم این است که چنانچه تبلیغات در زمان و مکان مناسب ارائه نشود می­تواند ضد تبلیغ باشد و باعث ترد شدن محصول از بازار گردد. بنابراین این­که چگونه تبلیغات می­کنیم بسیار اهمیت دارد.

تبلیغات محلی

 

یکی از استراتژی­های مهم در تبلیغات، تعریف جایگاه است. این­که محصول ما در کجای بازار قرار دارد و تمایز آن نسبت به رقبا و سایر محصولات دیگر چیست و این­که نحوه توزیع و دسترسی آن چگونه است. مفهوم موجود در تعریف جایگاه محصول را، مفهوم محصول می­نامند. یعنی ارزش و چهارچوبی که کالا در آن جای دارد. بنابراین مفهوم محصول دلیل انتخاب شکل و متن تصویر و محتوای تبلیغات است. مثلا تبلیغات شامپوی سر با تبلیغات روغن موتور در عنوان و شکل و متن بسیار متفاوت است.

حتما بخوانید : طراحی و چاپ کاتالوگ

نکات مهم در تبلیغات محلی

گام اساسی طراحی، الهام گرفتن است. این بدان معنا نیست که شما نباید خلاق باشید و فقط ایده های دیگران را کپی کنید. بلکه با مراجعه به مجلات مختلف، میزان اندیشه های خود را توسعه دهید و زاویه های بیشتری را برای فکر کردن فراهم نمایید.

تبلیغات

انتخاب نوع رسانه تبلیغاتی:

فضای تحت وب (اینترنت).

فضای مجازی ( ایمیل،  شبکه ها، اینستاگرام، تلگرام و …)

نشریه و روزنامه و بولتن­ های.

رسانه­ای مانند تلویزیون و رادیو.

محیطی مانند بیلبورد، فضاهای مترو و اتوبوس­ ها.

نمایشگاه­های و همایش­ها.

چاپ کاتالوگ

چاپ بروشور

این­که برای تبلیغات کسب و کار کوچک خود از کدام یک از موارد بالا استفاده می­کنیم بستگی به تعریف محصول و بودجه تعیین شده برای آن دارد. مثلا تبلیغات در فضای مجازی نیاز به هزینه اولیه نداشته باشد اما تبلیغات در رسانه پر هزینه­ تر است.

یک نکته مهم که همواره باید توجه داشت این است که تبلیغات هزینه نیست، بلکه سرمایه­ گذاری است.

امروزه یکی از اثر بخش­ ترین نوع تبلیغات برای کسب و کار­های کوچک، تبلیغات فضای مجازی و آنلاین است. طبق تحقیقات انجام شده حدوداً ۴۰ درصد مردم قبل از خرید فیزیکی یک کالا، قبلا از مشخصات و شرایط آن کالا در فضای مجازی کسب اطلاع کرده اند. برای کسب و کارهای کوچک محلی بدون شک کم هزینه ترین و پر بازده ­ترین نوع تبلیغات، فضای مجازی است. ایجاد کانال های معرفی محصول، صفحات اختصاصی در شبکه­ های تعاملی، ارسال ایمیل و ایجاد وب سایت در معرفی کالا و خدمات شما بسیار موثر است.

حتما بخوانید: چاپ و تبلیغات

محل تبلیغات

اینکه محصول و خدمات خود را در کجا تبلیغ کنید بسیار مهم است. در تبلیغات فضای مجازی اگر بر روی سئو محلی خود تمرکز کنید بدون شک مشتریان منطق ه­ای شما بیشتر خواهد شد. بطور میانگین ۹۷ درصد متقاضیان یک کالا و خدمات در جستجوی گوگل به سایت ها و منابع محلی خود ارجاع داده می­شوند. می­توان با تاکید بر حروف اصلی کسب و کار خود به عنوان کلمات کلیدی در وب سایت و ابزارهای تبلیغاتی اینترنتی تعداد بازدیدها و ارجاعات توسط گوگل و بینگ را افزایش دهید. استفاده از ابزار هشتگ #  نیز بسیار موثر است و می­ تواند بازدید از صفحه معرفی محصول شما را در شبکه­ های اجتماعی افزایش دهد. همچنین شما می­بایست نیازهای بهبود سئو محلی خود را بصورت onpage  و offpage  در نظر بگیرید و با انتشار مطالب در وب سایت ­های محلی در توسعه بازار خود کوشا باشید. همواره نیاز است اطلاعات تماسی و ارتباطی مثل نام، آدرس، تلفن تماس و ایمیل شما در دسترس مراجعه کنندگان قرارگیرد.

با وجود تمام این موارد باید گفت برای تبلیغات کسب و کارهای کوچک فرصت های زیادی وجود دارد اما باید توجه داشت کجا هزینه می­کنید. بنابراین باید مخاطب خود را بشناسید و بدانید به چه مکان و زمان و ابزاری علاقه دارد تا راحت­تر شما را ببیند.

بررسی های آنلاین

از جمله مهم­ترین بخش رتبه ­بندی جستجوی محلی در  وب سایت­های مورد نظر، بررسی­ های آنلاین می­باشد. این مورد علاوه­ بر گوگل و بینگ، در رابطه با سایت­ هایی از جمله فیدلیو، زودفود، فوراسکور، فیس بوک و یلپ نیز صدق می­کند.

افزایش بررسی­ های آنلاین، یکی از شیوه ­های جدید و مدرن تبلیغات دهان به دهان بوده که مشتریان را می­تواند ترغیب و یا منع از  استفاده از کسب و کارهای کوچک نماید. بر اساس گزارشات بدست آمده، بررسی ­های آنلاین می­تواند تا ۶۷ درصد بر تصمیم مشتریان برای خرید، تاثیرگذار باشد.  به همین دلیل ارائه بررسی ­ها و  نظرات مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار می­باشد؛ به ویژه هنگامی که آن­ها از موضوع کسب و کار، خدمات مورد نظر و کالا  تجربه مثبتی دارند. باید به رسیدهای ارائه شده در ازای خدمات یا کالا، فراخوان اقدام به عمل اضافه نمود. بهتر است که کارمندان آموزش ببینند و از مشتریان تقاضا کنند که انتقاد و نتایج بررسی­ های خود را به صفحات فیس بوک، گوگل پلاس و یلپ ارسال نمایند.

بهره بردن از بازاریابی ایمیلی

اهمیت بازاریابی ایمیلی برای کسب و کارهای کوچک هنوز به درستی درک نشده. این روش بازاریابی، یک ابزار مفید و مقایسه ­پذیر جهت برقراری ارتباط با مشتریان گذشته و فعلی ارائه می­کند. آن طور که به نظر میرسد، اکثر کسب و کارهای کوچک جهت بازاریابی، انرژی زیادی را صرف رسانه ­های اجتماعی می­کنند. هرچند که طبق برآوردها، بازده بازاریابی ایمیلی در مقایسه با شبکه ­های اجتماعی سه برابر بیشتر می­باشد. میتوان از سرویس­ های رایگان بازاریابی ایمیلی از جمله  stant Contact  و Mailchimp استفاده کرد.

بازاریابی ایمیلی

 

مورد هدف قرار دادن نتایج محلی

به علت آن که جستجوی محلی به مرور زمان در حال دشوارتر شدن بوده، برای کسب و کارهای کوچک می­توان از  سرویس ­های تبلیغات کلیکی از جمله گوگل ادوردز و یا سرویس ­هایی مانند ای­نتورک، صبا ویژه و… کمک گرفت. PPC  یک نوع سیستم تبلیغاتی بوده و هنگامی در آن پول پرداخت می­شود که بازدید کنندگان پس از کلیک روی یک تبلیغ مشخصی، از وب سایت مورد نظر بازدید می­کنند.  مزیت استفاده از این روش این است که اجازه می ­دهد تا تبلیغات را با کلمات کلیدی کاملا دقیق به نمایش گذاشت که این کار نرخ تبدیل را افزایش می­دهد.

روش آفلاین در کسب و کارهای کوچک

در پیشرفت و موفقیت کسب و کارهای کوچک، فروشگاه ­های خرده­ فروشی از اهمیت خاصی برخوردارند. در دنیای امروزه که به سرعت به سمت دیجیتالی شدن پیش می­رود، روش­های آفلاین مختلفی وجود داشته که باعث بهبود یافتن کسب و کارهای کوچک می­گردد.

فعالیت در عرصه های اجتماعی

کسب و کارهای کوچک معمولا به ستون فقرات یک جامعه تشبیه شده­ اند. بنابراین تمام شرکت­ های محلی با انجام فعالیت در امور منطقه، می­توانند خود را متمایز سازند. طبق مطالعات انجام شده ۸۲ درصد مصرف­ کنندگان، مسئولیت اجتماعی شرکت را در زمانی که تصمیم به خرید می­گیرند، به عنوان یک فاکتور مهم در نظر دارند.

جهت یافتن رویدادهای مرتبط با بازار هدف، برای شروع می­توان عضو اتاق بازرگانی منطقه شد. انجام فعالیت ­های اجتماعی در جامعه اطراف محل فعالیت، می­تواند یک ابزار بسیار مفید جهت بازاریابی و راهی برای رسیدن به روابط عمومی مثبت باشد.

 

مورد هدف قرار دادن انعقاد قراردادهای دولتی

دولت­ها برای شرکت­ هایی که کسب و کارهای کوچک محسوب می­ شوند، قراردادهای مخصوصی را در نظر می­ گیرند.  کسب یک قرارداد دولتی می­ تواند جریانی مداوم و پایدار از درآمد ایجاد کند که قدرت همکاری با سایر مشتریان را افزایش خواهد داد. در صورتی که بتوان یک قرارداد دولتی کسب کرد، میزان درآمد نسبت به ریسک حاصل شده، زیاد خواهد بود

تمرکز بر نیازهای مشتریان و تجربیات آنها از خدمات شرکت یا کالا

در کسب و کارهای کوچک بسیار مهم است که تمام تلاش خود را در جهت فراهم کردن نیازها و بهترین تجربه ممکن برای مشتریان به کار گرفت. در آمریکا تقریبا ۹۰ درصد مصرف­ کنندگان حداقل یک روز در هفته را صرف مراجعه به کسب و کارهای کوچک می­کنند.

در کسب و کارهای کوچک می­توان با ارائه خدمات عالی به مشتریان و استفاده از نظرات آن­ها در تصمیمات مهم و استراتژیک، بر بازار منطقه تسلط یافت.