بهترین کمپانی‌های تولیدکننده‌ی پرینتر سه بعدی فلز

پرینت سه بعدی فلز یکی از برجسته‌ترین پیشرفت‌های صنعت ساخت افزایشی طی سال‌های اخیر بوده است.

در سال ۲۰۱۸ فروش این پرینترهای سه بعدی در حدود ۸۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و این رقم امروزه همچنان در حال رشد است. تعداد قابل ملاحظه‌ای از کمپانی‌های جدید در حال پیوستن به بازار ««پرینترهای سه بعدی»» و فن‌آوری‌های جدید آن هستند. در این مقاله قصد داریم کمپانی‌های اصلی تولید‌کننده‌ی چاپگرهای سه بعدی فلزی را معرفی کنیم و آنها را بر اساس تکنولوژی ««ساخت افزایشی»» مورد استفاده‌شان طبقه‌بندی کنیم. برخی از این کمپانی‌ها عبارتند از:

کمپانی سازنده‌ی چاپگر سه بعدی فلز: همجوشی بستر پودری

۳D Systems

۳D System یکی از اولین کمپانی‌هایی بود که با معرفی زیر‌تکنولوژی SLA در دهه‌ی ۸۰ وارد بازار چاپ سه بعدی شد.

این کمپانی به لطف پرینترهای سه بعدی متعددی که تولید کرده است سالانه مبلغی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار درآمد کسب می‌کند.

چاپگرهای سه بعدی فلزی این برند از فناوری DMP برای پرینت سه بعدی استفاده می‌کنند. پرینترهای سه بعدی این کمپانی شامل ProX DMP، DMP Flex 350، dmp Factory 500 solution و چاپگر سه بعدی دندانپزشکی DMP Dental 100 می‌باشد.

AddUp

کمپانی AddUp در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان رابطی بین شرکت‌های Michelin و Fives تاسیس شد و اولین چاپگر سه بعدی فلز خود را با عنوان FormUp 350 تولید کرد. این پرینتر سه بعدی فلز مبتنی بر LBM است و می‌‌تواند قطعات فلزی با ابعاد ۳۵۰* ۳۵۰* ۳۵۰ میلی‌متر را چاپ کند. از این پرینتر سه بعدی فلز برای تولید قطعاتی از جنس فولاد ضدزنگ، نیکل، آلیاژهای تیتانیوم و آلیاژهای آلومینیوم استفاده می‌شود.

Arcam

کمپانی Arcam به‌عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران صنعت چاپ سه بعدی محسوب می‌شود. پرینترهای سه بعدی این کمپانی مبتنی بر EBM و تنها تولیدکننده‌ی چاپگرهای سه بعدی هستند که از این فناوری استفاده می‌کنند. Arcam دارای چهار چاپگر سه بعدی فلز است از جمله Arcam A2X که دارای حجم ساختی معادل ۲۰۰* ۲۰۰* ۳۸۰ و وزنی معادل ۱.۷ کیلوگرم است. این چاپگر سه بعدی صنعتی، قطعات فلزی با مقاومت بالا ایجاد می‌کند از این‌رو برای صنایع هوافضا بسیار مناسب است.

Concept Laser

این شرکت آلمانی در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و از فناوری پخت لیزر برای چاپ سه بعدی استفاده می‌کند. در حال حاضر ۶ پرینتر سه بعدی از این کمپانی در بازار جهانی وجود دارد. پرینتر سه بعدی X Line 2000R بزرگترین دستگاه این کمپانی است که حجم ساختی معادل ۸۰۰* ۴۰۰* ۵۰۰ میلی‌متر دارد واز لیزر دوگانه استفاده می‌کند.

DMG Mori

DMG Mori یک کمپانی آلمانی مشترک با یک شرکت هلندی است که ۴ چاپگر سه بعدی فلزی را راه‌اندازی کرده است. دو چاپگر سه بعدی از فناوری DMLS استفاده می‌کنند و ۵ چاپگر سه بعدی دیگر از نازل برای تولید پودر فلز و لیزر برای ذوب آن استفاده می‌کنند.

EOS

کمپانی EOS در سال ۱۹۸۹ به عنوان یک شرکت در حوزه‌ی ساخت افزایشی تاسیس شد. پرینترهای سه بعدی این کمپانی از فناوری SLS برای پرینت سه بعدی استفاده می‌کنند. این پرینترهای سه بعدی شامل EOS M100، EOS M 400، EOS M300-4 و … می‌باشند.

Trumpf

یک کمپانی آلمانی است که چاپگرهای سه بعدی خود را با دو فناوری LMF و رسوب فلز لیزر ارائه می‌دهد. چاپگر سه بعدی TruLaser Cell 3000 در این گروه قرار دارد.

Renishaw

یک شرکت اختصاصی در زمینه‌ی ایجاد پرینترهای سه بعدی صنعتی است که به سرعت و با استفاده از فناوری همجوشی بستر پودری مدل‌های فلزی سبک و سفارشی را ایجاد می‌کند. در حال حاضر دو نمونه از این سیستم‌ها به نام‌های RenAM 500Q و RenAM 500s وجود دارد که با توجه به نیازهای مختلف، سرعت‌های مختلف و اندازه‌های ساخت مختلفی دارد.

Sisma

Sisma یک شرکت چاپ سه بعدی ایتالیایی است که از دهه‌ی ۱۹۶۰ در صنایع مختلفی فعالیت می‌کرد و به تازگی تصمیم گرفت به حوزه‌ی ساخت افزایشی ورود کند. این کمپانی از آغاز فعالیت خود در صنعت سه بعدی تاکنون موفق به تولید ۱۰ چاپگر سه بعدی فلز مبتنی بر LMF گردید. چاپگرهای سه بعدی Sisma برای پاسخگویی به نیازهای ۴ صنعت دندانپزشکی، جواهرات، تجهیزات صنعتی و پزشکی طراحی شده‌اند.

دیگر کمپانی‌ها:

Matsuura
SLM Solution
Aurora Labs
Sharebot
Xact Metal

کمپانی سازنده‌ی چاپگر سه بعدی فلز: رسوب مستقیم انرژی

Optomec

یکی دیگر از کمپانی‌های تولیدکننده‌ی چاپگر سه بعدی فلز است. Optomec به دلیل چاپ سه بعدی فلز LENS شناخته شده است که مبتنی بر رسوب مستقیم انرژی است.

دیگر کمپانی‌ها:

Sciaky
BeAM
InnsTek
Formalloy

کمپانی سازنده‌ی چاپگر سه بعدی فلز: اکستروژن مواد

Desktop Metal

یک کمپانی آمریکایی که هدف آن کاهش هزینه و سرعت چاپ فلزات است. در حال حاضر سه چاپگر سه بعدی فلز از این شرکت ارائه شده است.

Markforged

این کمپانی ابتدا بر روی چاپ سه بعدی الیاف کربن متمرکز بود. امروزه اما این شرکت ساخت پرینترهای سه بعدی فلز را با چاپگر سه بعدی Metal X انجام می‌دهد. آن‌چه آن را از سایر پرینترها متمایز می‌کند هزینه نسبتا پایین آن است. حجم چاپ این پرینتر ۲۵۰* ۲۲۰* ۲۰۰ میلی‌متر است.

دیگر کمپانی‌ها:

Triditive
Melito

کمپانی سازنده‌ی چاپگر سه بعدی فلز: سایر فناوری‌ها

Digital Metal

یکی از چاپگرهای سه بعدی فلز این کمپانی DM P2500 است که مبتنی بر فناوری Binder Jetting می‌باشد. حجم چاپ این چاپگر سه بعدی ۲۰۳* ۱۸۰* ۶۹ است. این چاپگر سه بعدی در عین حال که سریع و انعطاف‌پذیر است از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می‌باشد.

ExOne

یک شرکت تولیدکننده‌ی آلمانی‌ست که در زمینه‌ی ساخت پرینترهای سه بعدی صنعتی تخصص دارد. این پرینترها معمولا در بخش‌هایی مانند خودرو، هوافضا، تجهیزات سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. چاپگرهای سه بعدی ExOne مبتنی برفناوری Binder Jetting هستند.

XJet

تنها تولیدکننده‌ی اسرائیلی چاپگرهای سه بعدی است که از تکنولوژی ابتکاری NanoParticle Jetting در تولید فلز و سرامیک بهره می‌برد. دو نمونه از چاپگرهای این کمپانی عبارتند از X Carmel 700 و X Carmel 1400.