تأثیرات افزایش قیمت کاغذ کاهی بر صنعت چاپِ

ناشران چاپی که در حال حاضر برای بازگشت به حالت عادی ناشی از وقفه پاندمی کرونا در تلاش هستند، اکنون باید با افزایش قیمت کاغذ کاهی نیز دست‌وپنجه نرم کنند. به دنبال همه‌گیری کووید-۱۹، قیمت کاغذ کاهی در سه ماه گذشته افزایش قیمت بسیار بالایی نزدیک به ۲۰ درصد داشته و حتی انتظار می‌رود که در پایان این فصل حداقل تا ۱۰ درصد دیگر نیز به قیمت آن افزوده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بنابر اعلام تورنگ چاپ، قیمت کاغذ کاهی که در سال ۲۰۲۰ به زیر ۳۰۰ دلار در هر تن رسیده بود، اکنون نزدیک به ۵۰۰ دلار در تن رسیده است و انتظار می‌رود که در ماه‌های جاری ۱۰۰ دلار دیگر نیز به ازای هر تن افزایش یابد. به نظر می‌رسد، برخی از کارخانه‌های کاغذسازی معروف که صادرکننده کاغذ کاهی به خاورمیانه و کشورهای حومه بودند یا تعطیل‌ شده‌اند و یا به دلیل مشارکت در مشاغل جدید مهاجرت کرده‌اند که این موضوع باعث عدم تعادل عرضه و تقاضای این محصول حیاتی شده و قیمت کاغذ کاهی را برای خریداران افزایش داده است.
سرمایه از ما،ترید از شما.بدون سرمایه در مسابقه ترید کن و سود ببر.

عدم تعادل و سایر تنگناها

حال که صحبت از عرضه و تقاضا به میان آمد، به گفته سرپرست بازاریابی یک روزنامه معروف هندی، مصرف کاغذ کاهی تقریباً در طول سال ۲۰۲۰ بسیار کم بوده است که در نتایج مالی ناشران مختلف منعکس می‌شود. او صحبت خود را این‌گونه ادامه می‌دهد:”بااین‌حال، تقاضا در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ شروع به رشد دوباره کرده است، اما اعداد به‌مراتب کمتر از میانگین سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ است. مصرف پیشین روزنامه در حدود ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن در سال به دلیل تأثیرات بیماری کرونا به‌شدت کاهش‌یافته است. دشوار است که بگوییم ممکن است به این زودی‌ها به حجم تقاضای کاغذ کاهی در سال ۲۰۱۹ برسیم.”

با توجه به اینکه هیچ تخفیفی برای صنعت ازنظر معافیت از عوارض واردات کاغذ کاهی در بودجه اتحادیه سال ۲۰۲۱ اعلام‌ نشده است اما انجمن چاپخانه در تلاش است تا تجارت خود را تقویت کند.

نزدیک به ۵۰-۶۰ درصد از هزینه‌های یک کارخانه چاپ روزنامه صرف خرید کاغذ کاهی می‌شود که بدون هیچ‌گونه تخفیفی در عوارض واردات دولتی و به‌صورت کامل باید پرداخت شود. این باعث می‌شود که در زمان‌های سختی مانند این، افزایش قیمت کاغذ کاهی یکی از نگرانی‌های اصلی صنعت چاپ شود. زیرا موجب افزایش قیمت تمام شده چاپ کاغذ کاهی خواهد شد.

با این‌ حال، این صنایع خرد هستند که با افزایش هزینه‌های مواد خام، بدترین ضربه را می‌خورند.

در حالی‌ که روزنامه‌های منطقه‌ای از ترکیبی از کاغذ کاهی بومی و وارداتی استفاده می‌کنند اما هنوز قیمت کاغذهای کاهی وارداتی تقریباً تمام بودجه آن‌ها را شامل می‌شود و آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. در حالی‌ که درآمدها بالاخره با صرف‌نظر از کند بودن آن پیش از شیوع کرونا، شروع به تثبیت شدن کردند این افزایش قیمت کاغذ کاهی هزینه تولید این چاپخانه‌ها را تا حداقل ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.