تایید واردات ۵۸ هزار تن کاغذ/تداوم تخلفات وارداتی و سکوت مسئولان

در حالی که وزارت ارشاد از تایید واردات ۵۸ هزار تن کاغذ تا ۲۴ شهریور ماه خبر داده است برخی تخلف‌های موجود در واردات کاغذ بر اساس آمار وزارت ارشاد کماکان محرز و مسکوت مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تازه‌ترین جدول پرونده‌های واردات کاغذ را که تا تاریخ ۲۴ شهریور ماه سال جاری به روز رسانی شده است منتشر کرد.

بر اساس این جدول از ابتدای سال جاری ۱۲۸ پرونده برای واردات کاغذ تحریر و چاپ و روزنامه در این وزارتخانه تشکیل شده و تقاضای واردات بیش از ۵۸ هزار تن کاغذ در این وزارتخانه با ارزش بیش از ۵۴ میلیون دلار مورد تایید قرار گرفته است.

سهم کاغذ تحریر و چاپ از این میزان ۵۷ پرونده و باقی مربوط به کاغذ روزنامه بوده است.

از این میزان بیش از ۵۰۲۰۰ تن کاغذ با ارزش دلاری بیش از ۴۶ میلون دلار تخصیص ارز شده و از این میزان کمی بیش از ۳۴ هزار تن با ارزش بالغ بر ۳۱ میلیون دلار تامین ارز و حدود ۳۲ هزا تن از آن با ارزش نزدیک به ۳۱ میلیون دلار مورد خرید ارز برای واردات واقع شده است.

با این همه از این میزان کاغذ تامین ارز شده تنها ۸۸۴۹ تن کاغذ با ارزشبیش از ۸میلیون و پانصد هزار دلار وارد کشور شده است که معادل ۲۵ درصد از میزان کاغذی است که مورد خرید ارز قرار گرفته و ۱۳ درصد کاغذهای تایید شده برای واردات است.

این اتفاق در حالی شکل گرفته که در جدول منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت متناوب می‌توان از شرکت‌هایی سراغ گرفت که حتی با وجود خرید ارز در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ تا کنون اقدام به واردات کاغذ به کشور نکرده‌اند و فرجام ارز خریداری شده از سوی آنها برای واردات کاغذ کماکان نامعلوم است.

در این زمینه خبرگزاری مهر پیش از این نیز در گزارشی از مورد عجیب یک شرکت وارداتی یاد کرده بود (اینجا بخوانید)که این تخلف کماکان بر مبنای این جدول به قوت خود باقی است و البته به این فهرست برخی از دیگر شرکت‌های وارد کننده نیز اضافه شده است.

نکته جالب دیگر اقدام به واردات کاغذ مطبوعات توسط برخی از موسسات بزرگ مطبوعاتی از جمله کیهان و خراسان و ایران‌چاپ(وابسته به موسسه اطلاعات) بوده است.