تعاونی چاپخانه داران تهران از گزارش عملکرد تا پاسخگویی به رسانه ها

مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران با اشاره به آمار و ارقام فعالیت‌های این تعاونی در سال جاری، گفت: تا اواسط اسفند‌ماه ۱۴۰۰ رقم ناخالص فروش تعاونی حدود ۱۰ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان به سهامداران و چاپخانه‌داران بوده است، اما متاسفانه برخی یا از کم مایگی یا از نادانی عمومی تعاونی را با مغازه قیاس میکنند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، نشست خبری مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره تعاونی چاپخانه‌داران تهران امروز‌(دوشنبه ۱۶ اسفندماه) با حضور احمدرضا اعتمادمظاهری، مدیرعامل تعاونی، چاپخانه‌داران، حیمد غفاری، رئیس هیات مدیره تعاونی چاپخانه‌داران در ساختمان این تعاونی بصورت برخط و حضوری خبرنگاران برگزار شد.
اعتمادمظاهری، با اشاره به رسالت تعاونی‌ها در تشکل‌های صنفی، گفت: تعاونی یکی از سه رکن اصلی اقتصاد است و یکی از رسالت‌هایش تعدیل قیمت بازار است و با توجه به توانایی‌ و ظرفیت‌های موجود تا حد قابل قبولی توانسته ایم به این مهم فائق آییم.
وی به اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: تعاونی‌ها به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی، نقش مهمی در کنار اقتصاد دولتی و حتی بخش خصوصی دارند؛ به‌عبارت دیگر مدیریت آن‌ها به ثبات و رونق بازار کمک می‌کند. البته طی سال‌های اخیر دولت حمایت‌های زیادی از تعاونی‌ها نداشته در‌حالی‌که در دهه ۶۰ دولت حمایت‌های بسیار خوبی از فعالان این حوزه داشت و توانایی و ظرفیت بسیار خوبی نیز ایجاد شد.
وی با بیان این‌که کار تعاونی‌ها، سود بردن نیست، بلکه توزیع عادلانه و تاثیر در برنامه‌های تجاری اصناف است، عنوان کرد: تعاونی چاپخانه‌داران تهران از سال ۱۳۵۳ تاسیس شده است و اکنون ۴۶۲ سهامدار دارد. اما بیش از ۱۰۰۰ واحد چاپی، ملزومات مورد نیاز خود را از این تعاونی تامین می‌کنند که با تمام فراز و نشیب های اقتصادی توانسته ایم به این روند ادامه دهیم.
مظاهری همچنین به بحث مشکلات اقتصادی و بحث نقدینگی در این تعاونی اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز معمولا در بخش خصوصی اثرات زیادی دارد و زمانی که ارز از ۴ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسید تعاونی که معمولا سود کلانی از فعالیت‌های خود نمی‌برد با مشکلات زیادی روبه‌رو شد اما تلاش کرد این مشکلات را حل کند.
وی با بیان این‌که تلاش کردیم به تناسب تغییرات بازار، توان اقتصادی تعاونی را افزایش دهیم، توضیح داد: در این زمینه طی تعاملاتی که با یکی از شعب بانک ملی داشتیم تاکنون توانستیم حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات بانکی دریافت کنیم که سقف آن در سرپرستی تا ۸ میلیارد تومان هم می‌رسد؛ سود بازپرداخت اقساط بانکی این تسهیلات حدود ۱۸ درصد است و از آنجایی که هیات‌مدیره در دریافت وام حساس است، ابتدا جوانب مختلف این کار را بررسی و سپس به استفاده از اعتبارات بانکی اقدام کردیم.
وی با طرح این موضوع که خوشبختانه فعالیت‌های تعاونی در سال جاری موفقیت‌آمیز بوده است، گفت: تا تاریخ ۱۵ اسفند‌ماه، رقم ناخالص فروش تعاونی حدود ۱۰ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان بود که با احتساب رقم خالص رقمی معادل ۱۰ میلیارد تومان بوده است.
به گفته مظاهری، اکنون بیش از ۱۶۰ قلم کالا در تعاونی موجود است که بخشی از این اجناس شامل کالاهای داخلی و بخشی دیگراجناس خارجی وارداتی است، اما تلاش می‌شود بیشتر از تولیدات داخلی استفاده شود.
مظاهری یادآور شد: برای صرفه جویی طی سال‌های اخیر تلاش کردیم نیرو‌های انسانی مجموعه را کاهش دهیم اما با تلاش فراوان تیمی توانستیم فروش و سود بالاتری نسبت به سال‌های دیگر داشته باشیم و کیفیت کار خود را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به بحث واردات الکل ایزوپروپیل توضیح داد: یکی از اقلامی که ما به‌صورت تخصصی وارد کردیم، الکل بود که در روزهای ابتدایی کرونا با کمبود زیادی روبه‌رو شد، اما توانستیم با موجودی بازار قیمت الکل را در تعاونی برای چاپخانه‌داران کنترل کنیم.
به گفته وی با شیوع ویروس کرونا و حواشی ناشی از آن در حالی‌که هر لیتر الکل ایزوپروپیل در بازار آزاد به قیمت ۸۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد اما این الکل را لیتری ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان به اعضای خود می‌فروختیم. مظاهری همچنین درباره ورود به بحث تامین قطعات در تعاونی اشاره کرد و گفت: در این زمینه طی سال آینده برنامه داریم تا در تعامل با شرکت‌های مختلف قطعات مورد نیاز چاپخانه‌ها را نیز تامین و در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
وی در ادامه بر لزوم اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت: توانستیم مجوز نشر ماهنامه «رسانه چاپ» را تمدید و با هدف اطلاع‌رسانی برای بخش‌های مختلف صنعت چاپ اقدام کنیم.
مدیرعامل تعاونی چاپخانه داران در ارتباط با بحث راه اندازی کارگروه ملزومات در اتحادیه چاپخانه داران گفت: در این رابطه گفته شد که من ببا این موضوع موافق بوده ام و ادعاهایی از این دست مطرح شده که کلیه انها را تکذشب می کنم. این کار نیز مانند سایر کارهای اتحادیه ابتدا انجام می شود و سپس سایرین در جریان قرار میگیرند. ما دو جلسه با چاخانه های توانمند تر داشتیم که اعلام شد می خواهند در تعاونی سرمایه گذاری کنند و ما نیز از جذب سرمایه گذار استقبال کرده و می کنیم، از جلسه سوم کل بحث به انحراف کشیده شد.
وی افزود: برای جلوگیری از تنش در صنف سکوت اختیار کردیم ، اما اکنون می پرسم که یک قلم یا یک قدم که اتحادیه در حوزه تامین ملزومات اعضا برداشته نام ببرد. با این شکل و شیوه ایی که اتحادیه پیش گرفته بعید است خروجی باشدو اگر هم خروجی وجود داشته باشد به نفع صنف اعضا نخواهد بود دکان شخصی است.
سید احمدرضا اعتماد مظاهری مدیرعامل تعاونی چاپخانه داران تهران در پاسخ به این سوال: مسئول اتحادیه چاپخانه داران تهران در مصاحبه می گوید تعاونی ناکار آمد است، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: کارکرد و عملکرد تعریفی کاملا مشخص دارد و تبلیغات صرف، هزینه های وحشتناک، ریخت و پاش زیاد، تشکیل جلسات، تشکیل جلسات برای تشکیل جلسات بعدی بدون خروجی و اگر نشان دادن تصویر هر روزه، سخنوری هایی که نمی خواهم بگویم با چه لحن آنهم بدون خروجی کار کردن اطلاق می کنند و اینکه خیلی از یک فرد عکس پخش میشود و خیلی جلسه می گذاریم و خیلی مسافرت می رود؛ بله عملکرد ما در اینگونه رفتار خوب نبوده و ناکارآمد است، اما اگر بر اساس آمار و فاکتور و محاسبه نگاه کنیم ابتدای جلسه عملکرد و اعداد و ارقام را عرض کردم.
مظاهری ادامه داد: ما حسابرسی مستقل و دقیق داریم که تمام درآمد و هزینه ها را سالانه محاسبه میکند، اما در اتحادیه بنابرگفته خودشان بیش از هفتصد میلیون تومان خرج کردند و هزینه سنگینی در روابط عمومی شده حالا نتیجه و خروجی چه بوده؟ دوستان دارند می بینند و قضاوت را می سپاریم به اعضا و همکاران محترم.
مدیرعامل تعاونی افزود: اعضای هیات مدیره تعاونی چاپخانه داران مطلقا اعتقاد ندارند که امانتی که به انها سپرده شده حتی یک ریال را هزینه تبلیغات شخصی نمایند.
وی درپاسخ به دریافت سود نمایشگاه چاپ و بسته بندی که بنام اتحادیه ها بوده و سهم اعضا است و اینکه این سود می توانست سرمایه برای ورود ملزومات و کمک به صنف باشد گفت: سود برای اعضا زمانی محقق می شود که حسن نیتی در کار باشد برای کل صنف اما همکاری ندیدیم بلکه تخریب هم دیده ایم؛ بزرگان صنف به ما توصیه کردند برای جلوگیری از تنش خویشتنداری کنیم و سکوت کردن هیچ وقت دلیل بر رضایت نیست. با این همه ریخت پاش من حتی یک ریال هم از درآمد نمایشگاه تا کنون ندیدم خرج اتحادیه شود.
نکته دیگر این که در تاریخ ۰۷/۱۰/۱۳۹۹ جلسه ایی در تعاونی داشتیم در ارتباط با تعرفه های چاپی که همه گلمند هستند که چاپخانه های بزرگ و چاپخانه های دولتی قیمت را پایین می آورند که باعث ورشکستگی گسترده چاپخانه های کوچک و متوسط می شوند و متاسفانه با این منوال در سال آینده هم تعطیلی و ورشکستگی افزایش خواهد داشت. اولا باید ببینیم اتحادیه در این زمینه چیکار کرده است؟ دوستان باید بپرسند چرا اتحادیه تدبیری نمی اندیشد که کار افزایش پیداکند چرا آموزشهای تخصصی در اینباره برگزار نمی کنند؟
در طی این جلسه در سال گذشته خواستهای صنف با حضور مسئول صنفی نوشته و امضا شد. نکاتی که مسئول اتحادیه گفت: مسئله تعیین تعرفه های چاپی( خوب چه اتفاقی افتاد از پارسال تا کنون؟)
فراخوان چاپخانه ها برای قیمت گذاری از سوی اتحادیه انجام می شود
آنالیز هزینه های چاپی از حاضرین در جلسه و کارشناسان دیگر استعلام می گردد
دوره آموزشی با کمک کارشناس بازاریابی و مالی برگزار می گردد
شبکه های اجتماعی باید در این زمینه فعال شود
تقلیل نقش واسطه های چاپ در دستور کار اتحادیه کار قرار گرفته و اینکار در آینده ایی نزدیک توسط سایت اتحادیه پیگیری جدی خواهد شد
نامه نگاری و تماس با چاپخانه های دولتی و عمومی توسط اتحادیه انجام خواهد شد (و تاکید هم کردند)
با کمیسیون فرهنگی مجلس تعامل برگزار شد و در آینده ارتباط بیشتری برقرار می شود
چاپ کاری هنری است و مشمول قیمت گذاری اتحادیه از هرگونه قیمت گذاری از طرف چاپخانه های صنفی حمایت میکند
ایجاد تعهد های صنفی و حقوقی برای استقرار قیمتهای واقعی چاپ از طرف اتحادیه مورد پیگیری قرار میگیرید
از همگان پیگیری موضوع تعرفه ویژه درخواست خواهد شد
این نکاتی بود که در آن تاریخ مطرح شد و فقط یک تعرفه چاپ شد و دقیقا مانند روابط عمومی که خرج زیادی برای آن می شود اما نتیجه ایی نداشته است. تعرفه ها بدون تغییر مانده، یک بازرسی مفتضحانه از چاپخانه ها شد و صدمه اعتباری بزرگی به صنف چاپخانه داران زده شد. واقعا کسی این سوالات را از اتحادیه نمی کند؟ کسی نمی پرسد مشکل مالیالتی چاپخانه ها چه شد؟
جناب مسئول اتحادیه شما اعلام کردی تا دو سال آینده چاپخانه ها مالیات پرداخت نمی کنند اکنون یکسال نیم گذشته چه کرده اید؟
در موضوع تامین اجتماعی که واحدها دچار مشکل عدیده هستند و متاسفانه معافیت زیر پنج نفر را که شامل تخفیف می شود با مشکل مواجه شده، اتحادیه کجای کار است؟ کجای این قضیه سامان داده؟
یکی از علتهایی که چاپخانه های زیادی تعطیل می شود این است که چاپخانه های دولتی کار بخش خصوصی را میبلعد در این زمینه اتحادیه چه کرده است؟ این ها و بیشتر، کارهایی بود که قولش توسط اتحادیه چاپخانه داران تهران داده شده است.
کسی نپرسیده اتحادیه در یکسال و نیم گذشته چه کرده؟ حرف در این زمینه بسیار است.در مورد تابلو نصب شده واقعا ما نمی دانستیم چه تصمیمی گرفته شده!
در ارتباط با هزینه ها هم شایان ذکر است که ما اعتقادی نداریم که مال دیگران را بی محابا خرج کنیم، اگر این کار نکردن است، ما کار نمی کنیم.
مظاهری در ارتباط با موضوع رسته چاپ دیجیتال نیز توضیحاتی داد گفت: درباره چاپ دیجیتال نیز شایان ذکر است همین شخص در اتحادیه لیتوگرافان با همین روش دعوا و تنش و حاشیه قصد گرفتن رسته را داشتند اما در آن زمان نتوانست کاری از پیش برد.
در مقابل اتحادیه لیتوگرافان پس از خروج وی در سکوت کامل، بدون تبلیغات و هیاهو، بدون خرج میلیونی برای روابط عمومی، عکس و فیلم و… رسته چاپ دیجیتال را در اختیار گرفتند و من بعنوان یک مسئول صنفی بسیار حسرت خوردم و متاسفم.
تلاش کردند در سازمان صمت مطرح کردند شکست خورد، به سراغ اصلاح رسته ها رفت شکست خورد، برای ادغام رفتند شکست خورد. تمام اینها مخمصه ایی بود که خود ایجاد کرده و حواسمان جای دیگر بود، منتظر سند چشم انداز و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و نهایتا در آخرین مرحله در نشستی برای تعیین تکلیف این رسته و در رای گیر مجدد با رای حداقل شکست خورد و اتحادیه لیتوگراف مسئول رسته چاپ دیجیتال تهران شد.
آیا این مایه خجالت اتحادیه چاپخانه داران تهران نیست؟ با امکانات اندک در اتحادیه لیتوگرافان تمرکز و تلاش در کار خود میکنند که بسیار قابل احترام است در حالیکه این سو هر روز حاشیه ایی با فرد و سازمانی جدید! هر روز تنشی جدید!
در روز خبرنگار که برخی از شما نیز حضور داشتید آقای ابوالحسنی گفت اگر رسته چاپ دیجیتال را به اتحادیه باز نگردانم از این اتحادیه می روم و الان وقتش رسیده تشریف ببرید.
و نکته پایانی اینکه چقدر زشت و زننده است که ما بعنوان اتحادیه چاپخانه داران در مقابل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عجز لابه کنیم که یک مکان برای تاسیس موزه و اتحادیه به ما بدهید واقعا تاسف بار است.
بخش دیگر این نشست گفتگو با حمید غفاری رییس هیات مدیره تعاونی چاپخانه داران تهران است که بزودی منتشر خواهد شد…
نشست خبری تعاونی چاپخانه داران تهران دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ در محل این تعاونی با حضور خبرنگاران برگزار شد.