جایگاه ویژه صنعت چاپ قزوین در سطح کشور

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: در استان قزوین نیز این هنرصنعت به عنوان یک بخش بسیار مهم و ویژه در فرهنگ و صنعت استان می‌درخشد و در استان‌های کشور هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، محمدحسین اسماعیلی در مراسم تجلیل از فعالان عرصه چاپ در استان که صبح امروز در سالن مولانای مجتمع فرهنگی هنری ارشاد استان برگزار شد، گفت: حوزه چاپ یک حوزه بسیار مهم، ارزشمند و با سابقه درخشان در کل دنیا و در کشور ما و همچنین استان ما بوده و هست و نقش و جایگاه بسیار مهمی دارد؛ چاپ امروزه به عنوان یک هنرصنعت شناخته می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: اگر تولیدات فرهنگی و هنری به زیور طبع آراسته نشود در تاریخ ماندگار نخواهد شد؛ لذا از این منظر چاپ اهمیت بسیار زیادی دارد؛ از طرف دیگر در دنیای کنونی که دنیای تکنولوژی و دیجیتال است، حوزه چاپ را به‌عنوان یک صنعت نیز می‌شناسند و از این بابت نیز جایگاه بسیار رفیعی دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۴۶ واحد چاپ در استان قزوین در حال فعالیت هستند که از این واحد ۸۰ واحد چاپ دیجیتال و ۳۵ واحد افست است؛ لذا از این حیث جایگاه بسیار خوبی داریم و بسیاری از استان‌های دیگر نیز سفارش‌های چاپی خود را در استان قزوین تهیه و ارائه می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: استان قزوین همچنین در حوزه صادرات محصولات چاپی هم جایگاه بسیار خوبی دارد و محصولات چاپی آن به کشورهای افغانستان و عراق و ترکمنستان و ارمنستان صادر می‌شود.

وی بیان کرد: این هنرصنعت در استان قزوین با وجود اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی دار با مشکلات بسیاری نیز گریبانگیر است و ما نیز به این موضوع آگاهی داریم؛ مثلاً موضوع تحریم‌ها در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری را از لحاظ ارزی، صادرات و واردات ایجاد کرد و موضوع شیوع کرونا نیز مزید بر علت شد و مشکلات بسیار زیادی را در صنعت چاپ ایجاد کرد و خسارت‌های عمده‌ای را به این هنرصنعت وارد ساخت.

اسماعیلی ادامه داد: البته ما سعی کردیم بخشی از این خسارت ها را در قالب بسته های حمایتی و تسهیلاتی که ارائه می‌دهیم، کاهش دهیم هرچند که می‌دانیم این تسهیلات تنها یک التیام‌بخش موقت هستند و لازم است که حمایت‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین عنوان کرد: ما در طول سال ۹۹ و در طی سال جاری در مجموع ۱۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان تسهیلات به صورت وام به واحدهای چاپ استان از طریق سامانه کارا و تحفه ارائه کردیم و سعی داریم این بسته‌های حمایتی همچنان ادامه داشته باشد به امید اینکه بخشی از آن خسارت ها را بتوان جبران کرد.

وی عنوان داشت: مشکل دیگر در این حوزه، مراکز غیرمجاز هستند که در حوزه چاپ فعالیت می‌کنند؛ لذا باید در این خصوص نظارت صورت پذیرد و همچنین هم افزایی میان دستگاه‌های مختلف نظارتی در این زمینه از ضروریات است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای صنعت چاپ در استان و سفارش‌هایی که در این زمینه صورت می‌پذیرد؛ بحث واسطه گری یک موضوع کاملاً علمی در دنیای کنونی است و اگر به صورت دقیق ، شفاف و علمی انجام شود می‌تواند در حوزه های مختلف صنعتی کارگشا و موثر باشد.

اسماعیلی گفت: بحث اتحادیه مستقل در حوزه چاپ یک موضوع قدیمی است و ما در این زمینه جلسات بسیار زیادی را با سازمان صمت استان داشته‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک با رسیدن به حد نصاب لازم تعداد چاپخانه های شهر قزوین، بتوانیم اتحادیه مستقل قدرتمند و تخصصی در این حوزه داشته باشیم.