جولان قاچاقچیان کتاب در سرگردانی وزارتخانه‌های ارشاد و صنعت

چاپ دیجیتال در چارت وزارت ارشاد باید زیرمجموعه اتحادیه چاپخانه‌داران باشد اما وزارت صنعت بدون در نظر گرفتن متولی اصلی صنعت چاپ یعنی وزارت ارشاد و نظر «اتاق اصناف»، آن را به اتحادیه لیتوگرافان واگذار کرد.
جولان قاچاقچیان کتاب در سرگردانی وزارتخانه‌های ارشاد و صنعت

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، «کشف بزرگترین واحد تولید کتاب‌های قاچاق در تهران» یکی از اخباری بود که ابتدای آبان ماه اعلام شد و واکنش‌های بسیاری داشت.(اینجا بخوانید)

اما اینکه بسیاری از چاپخانه‌ها به شکل غیرقانونی اقدام به چاپ و همکاری با باندهای بزرگ قاچاق کتاب می‌کنند، از بحث برانگیزترین خبرهای حوزه فرهنگ است؛ چرا که باید نظارت بر آنها جدی‌تر از پیش دنبال شود و در صورت بروز تخلف، آن واحد پلمب شود و یا شدیدترین مجازات‌ها برای اینگونه واحدها اعمال شود.

در راستای کشف بزرگ‌ترین محموله کتاب‌های قاچاق با «احمدابوالحسنی» رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به گفت‌وگو نشستیم تا از نظارت بر چاپخانه‌های فعال و چگونگی آن مطلع شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که نهاد ناظر بر چاپخانه‌ها کجاست و چگونه نظارت باید صورت گیرد، گفت: طبق قانون مجلس شورای اسلامی، نظارت بر کار چاپخانه‌ها مستقیما زیر نظر وزارت ارشاد است و در قانون هم این موضوع دیده شده است.

وی با اشاره به دیدار اخیر یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد با روسای اتحادیه‌های سراسر کشور خاطرنشان کرد: پس از انتصاب معاون فرهنگی، روسای اتحادیه‌های سراسر کشور دیداری با او داشتند و در این دیدار نکاتی مطرح شد.

ابوالحسنی با بیان اینکه از وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت بر چاپخانه‌هاست، متذکر شد: در دولت دوازدهم وقتی دیدند قدرت و تسلط بر نظارت وجود ندارد، ما به عنوان اتحادیه چاپ وارد میدان شدیم و در فاصله کم، خیلی از تخلفات را شناسایی کردیم. در مسیر ورود اتحادیه، نکته‌ای بارز بود و آن اینکه جالب است بدانید در راستای شناسایی تخلفات چاپخانه‌ها مشخص شد بالغ بر ۹۵ درصد چاپخانه‌های بدون مجوز از اتحادیه تخلفات را انجام داده و چاپخانه‌های دارای مجوز در میان متخلفان نبودند. پس از ورود اتحادیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، از این نظارت و کار استقبال کرد. از این رو ما به عنوان اتحادیه، همکاری خوبی با ارشاد داشتیم و دیدیم نظارت‌ها بازدارنده بود.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران درباره تخلفات حوزه کتاب هم توضیح داد: بالغ بر ۹۰ درصد تخلفات در حوزه کتاب به واسطه «چاپ دیجیتال» صورت می‌گیرد. پس وزارت ارشاد باید نظارت خود را گسترده‌تر کند. این چاپخانه‌ها زیرمجموعه ما نیستند؛ در حالی که جالب است بدانید چاپ دیجیتال در چارت وزارت ارشاد زیرمجموعه اتحادیه چاپخانه‌داران است، اما وزارت صنعت بدون در نظر گرفتن متولی اصلی صنعت چاپ، یعنی وزارت ارشاد و بدون در نظر گرفتن نظر کارشناسی «اتاق اصناف» که معتقد است چاپ دیجیتال باید زیرمجموعه اتحادیه چاپخانه‌داران باشد، آن را به اتحادیه لیتوگرافان واگذار کرده که نه نظارت و شناختی از کار دارد و نه ورودی داشته است! بنابراین باید افرادی که در کمیسیون نظارت استان تهران هستند جوابگو باشند.

وی در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم معتقد است «چاپ دیجیتال» باید زیر نظر اتحادیه چاپخانه‌داران باشد، اما به این موضوع هم اهمیتی داده نشده، گفت: وزارت صنعت و معدن واکنشی یه نظر اتحادیه ناشران هم نشان نداده و اگر اتفاقی رخ ندهد، ناچار از مسیر دیوان عدالت وارد عمل می‌شویم و مقابل این موضوع غیرکارشناسی را می‌گیریم.

وی به عنوان متولی اتحادیه چاپخانه‌داران با تذکر این مطلب که پیش از دیدار با معاون فرهنگی وزارت ارشاد ما اقدام می‌کردیم اما سه هفته پیش که با آقای احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد جلسه داشتیم و ایشان نکته‌ای فرمودند که ما از آن پس دخالتی نداریم، ابراز داشت: آقای احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد در دیدار روسای «اتحادیه‌های سراسر کشور» اعلام کردند که «نظارت بر چاپخانه‌ها تاثیری بر تخلفات ندارد». وقتی ما دیدیم متولی اصلی صنعت چاپ چنین نظری دارد، به دوستان اعلام کردیم اگر تخلف چاپی دیدند، اعلام و ورود نکنند و دخالتی نداشته باشند.

ابوالحسنی به رویکرد جدید وزارت ارشاد در دولت سیزدهم برای نظارت نکردن بر چاپخانه‌ها اشاره کرد و هشدار داد: به نظر من کسی که باید در مقابل تخلفاتی چون «قاچاق کتاب» جوابگو باشد «وزارت ارشاد» است و در بخش دیجیتال هم «وزارت صنعت» مسئول است و باید پاسخگو باشد؛ در حالی که در این میان بیش‌ترین ضرر شامل حال ناشران است و باید وزارت ارشاد و اتحادیه چاپخانه‌داران متولی باشند، ولی با این حال اهمیتی به اصل مساله داده نمی‌شود.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای موضوع چاپ دیجیتال گفت: وزارت ارشاد رسما نامه زده که چاپ دیجیتال زیرمجموعه اتحادیه چاپخانه‌داران است، اما اکنون اهمیتی داده نمی‌شود.

این مسئول با اشاره به اختلاف دو وزارتخانه ارشاد و صنعت اضافه کرد: وقتی اختلافات وجود دارد، نظارت چگونه باید اعمال شود؟ در زمان وقوع تخلفات دو وزارتخانه باید پاسخگو باشند و با توجه به سخنان معاون فرهنگی اتحادیه چاپخانه‌داران از موضوع تخلفات مبراست.

ابوالحسنی با تذکر این مطلب که ما یک وظیفه اخلاقی و یک وظیفه انسانی داریم و اگر مورد تخلفی در جعبه‌های دارویی یا کتب ضاله ببینیم، باز هم لازم باشد یک نامه به کمیسیون فرهنگی از سوی اتحادیه چاپخانه‌داران می‌زنیم تا آنها در جریان باشند، گفت: وقتی مسئولان حق دخالت نمی‌دهند، ورود نخواهیم کرد، اما کمیسیون فرهنگی را مطلع می‌کنیم.

وی در پایان سخنانش با بیان این سخن که یک راه بیشتر نمانده و آن نظارت گسترده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در ادامه مسیر باید از اتحادیه چاپخانه‌داران کمک گرفته شود، تصریح کرد: اتحادیه چاپخانه‌داران می‌تواند بازوی قوی برای ارشاد باشد. گمان می‌کنیم هیچ دغدغه‌ای برای مسئولان وجود ندارد که مقابل کتاب‌های قاچاق و ضاله گرفته شود!

انتهای پیام/