خلاء بسته‌بندی در صنایع‌دستی اصفهان

اصفهان-فعال حوزه بسته بندی و چاپ گفت: شرایط کرونا سبب تعامل بیشتر و مشخص شدن خلاء بسته‌بندی و چاپ به ویژه در صنایع‌دستی اصفهان شد.

امیر علی سید مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به محدودیت‌های این حوزه و مشکلات آن اظهار داشت: بسته بندی صنایع دستی سالهاست با فراز و نشیب‌های مختلفی همراه است و اغلب فروشندگان صنایع‌دستی به دلیل محدودیت‌ها و حتی گستردگی این حوزه کمتر به سراغ آن می‌روند.

وی ادامه داد: البته اهمیت محافظت از محصول، قیمت بالای صنایع دستی، جابجایی و صادرات باعث می‌شود که ارزش بسته‌بندی دوچندان شود اما همچنان جایگاه این مسئله شناخته شده نیست و تنها به بسته بندی‌های جیر و چوبی اکتفا می‌کنند.

خلاء بسته‌بندی در صنایع دستی اصفهان

این فعال حوزه بسته بندی و چاپ معتقد است که بازاریابی و فرهنگ‌سازی زیرساخت‌های توجه و اهمیت این موضوع را فراهم می‌کند که یک بسته بندی ارزشمند، علاوه بر محافظت کالا سبب برندینگ و فروش بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به مزیت‌ها و معایب شرایط کرونا، گفت: این شرایط تعامل بین افراد فعال در حوزه گرافیک و بسته بندی را افزایش داد و حتی در خارج از استان‌ها سبب تغییرات، اطلاع رسانی و رفع خلاء‌ها شد؛ که یکی از این خلاءها پررنگ شدن فقدان بسته بندی در صنایع دستی اصفهان بوده است.

جایگاه اصفهان در چاپ و بسته‌بندی

سید مجیدی بعد از تهران و تبریز، اصفهان را یکی از قطب‌های چاپ، بسته بندی و گرافیک عنوان کرد و افزود: به دلیل ارتقا روش‌های تولید و دستگاه‌ها اصفهان توانسته در جایگاه مناسبی قرار گیرد اما در اصفهان برخلاف سایر استان‌ها اولویت و ارزش بسته‌بندی به تازگی مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ذهنیت سنتی بازاریان و فروشندگان اصفهان سبب شده تا به بسته‌بندی به عنوان آخرین مؤلفه در فروش محصولات خود توجه کنند، اما در حال حاضر این مسئله بین آنها به تدریج قوت گرفته و متقاضیان بیشتر شده‌اند.

چالش قیمت‌گذاری

این فعال حوزه بسته بندی و چاپ با بیان اینکه هرچند در حوزه چاپ و بسته‌بندی وابسته بودیم اما شرکت‌ها اکنون فعالیت خوبی را در این زمینه آغاز کردند و وجود بسته بندی‌های خارجی باعث شد تا سواد بصری خریداران افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: البته هنوز هم بر سر قیمت گذاری و ارزش بسته‌بندی با چالش‌های بسیاری روبرو هستیم و در اصفهان با یک دهم قیمت و قیمت کمتری نسبت به تهران طراحی و بسته بندی حتی با کیفیت یکسان انجام می‌شود.