خودکفایی کاغذ، باعث کاهش یا ثبات قیمت کتاب می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: خودکفایی ۸۰ درصدی در حوزه کاغذ، نویدی برای کاهش قیمت یا ثبات قیمت کتاب است.
خودکفایی کاغذ، باعث کاهش یا ثبات قیمت کتاب می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از پاکدشت، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در آئین افتتاح دومین نمایشگاه کتاب پاکدشت که در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: پس از دو سال محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید فعالیت‌های میدانی، همزمان با سی‌امین هفته بزرگداشت کتاب جمهوری اسلامی ایران، ۵ نمایشگاه کتاب در مناطق مختلف استان از جمله پاکدشت، شهریار، شمیرانات، دماوند و ری به صورت ویژه برگزار شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت حوزه کتابخوانی، علاوه بر برپایی نمایشگاه کتاب، اقداماتی نظیر تجلیل از نویسندگان اهالی فرهنگ و هنر و حوزه‌های نشر و چاپ و ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب در مناطق مختلف استان تهران برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران افزود: یکی از اقدامات مناسب که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سطح ملی برگزار گردید، تبدیل شدن فرایند درخواست موسسه نشر به صورت سامانه‌ای است که پیش از این، فعالیت‌ها و فرایندهای صدور مجوز همه به صورت دستی اتفاق می‌افتاد و اگر کسی می خواست موسسه انتشارات داشته باشد باید کار را کاملا به صورت سنتی پیگیری می کرد که از این هفته تمامی مراحل به صورت هوشمند و شفاف پیگیری می‌شود.

وی همچنین با اشاره به آغاز به کار سامانه توزیع کتاب گفت: یکی دیگر از اقدامات مناسب صورت گرفته در حوزه نشر، آغاز به کار سامانه توزیع کتاب و کتابفروشی متمرکز است که در آن کتابفروشی‌های مختلف سراسر کشور با دسترسی به یک درگاه اختصاصی می‌توانند با بارگذاری کتاب‌هایی که در کتاب‌فروشی‌ها وجود دارد، نسبت به فروش آن و توزیع توسط پست با حفظ هویت مستقل کتاب‌فروشی‌ها اقدام کنند.

خراسانی‌زاده به برگزاری جشن خودکفایی ۸۰ درصدی حوزه کاغذ اشاره کرد و افزود: اتفاق خوب دیگر در حوزه صنعت نشر، خودکفایی ۸۰ درصدی تأمین کاغذ مورد نیاز کشور با گذشت یکسال از فعالیت دولت سیزدهم است و این نیاز امروز در داخل کشور تولید و تأمین می‌شود و قطعا در آینده نزدیک تمامی کاغذ مورد نیاز حوزه نشر در داخل کشور تولید شده و دیگر نیازی به واردات نخواهد بود.

وی افزود: تقریبا درصد بسیار پایینی از بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی کاغذ قرار داشت و چون این میزان بسیار اندک بود، تقریبا در محاسبه‌ها منظور نمی‌شد در حالی که امروز این عدد بسیار قابل توجه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تصریح کرد: این خودکفایی نویدی برای کاهش قیمت کتاب خواهد و حتی اگر کاهش قیمت صورت نگیرد، با توجه به این که قیمت کاغذ با تغییر نرخ ارز، تحت تأثیرقرار می‌گیرد، قطعا شاهد ثبات قیمت کتاب خواهیم بود.

وی از اجرای طرح رایگان هنر در استان تهران اشاره کرد و افزود: طرح آموزش رایگان هنر برای همه این امکان را برای علاقمندان ۳۶ رشته هنری از جمله نویسندگی فراهم کرده تا آنان با شرکت در این دوره‌ها، مدرک معتبر دریافت کنند.

وی با اشاره به برگزاری ۵ نمایشگاه کتاب در استان تهران گفت: در این نمایشگاه‌ها قریب به ۱۶۰ انتشاراتی حضور دارند و در حاشیه برپایی نمایشگاه‌ها برنامه‌های از جمله رونمایی کتاب، خوانش متون کهن، مسابقات ادبی و کتابخوانی برگزار گردید.

نمایشگاه کتاب پاکدشت تا پنجم آبان آذر از ساعت ۸ تا ۲۰ در محل دانشگاه پیام نور واقع در شهرک نامجو، بلوار پارچین و مجتمع امام خمینی (ره) واقع در بلوار شهید رحیمی پذیرای علاقمندان به کتاب است.