دستگاه چاپ پارچه و انواع آن

اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یک آغاز یک تحول بزرگ در تکنولوژی و در اکثر صنایع به حساب می‌آید. فناوری‌ هایی که امروز به ‌عنوان دیجیتال می‌توان نام‌ گذاری کرد شروع انقلاب بیشتر کسب‌ وکار ها و تولید ابزار ها و دستگاه ‌های دیجیتال بوده، بدون شک صنعت چاپ پارچه نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

 

دستگاه چاپ پارچه و انواع آن
روش ‌های چاپ با استفاده از دستگاه چاپ پارچه متفاوت است و بسته به آنچه که می‌خواهیم به آن برسیم تفاوت دارند و هر کدام مزایا و معایب خود را به‌ همراه دارد.

اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یک آغاز یک تحول بزرگ در تکنولوژی و در اکثر صنایع به حساب می‌آید. فناوری‌ هایی که امروز به ‌عنوان دیجیتال می‌توان نام‌ گذاری کرد شروع انقلاب بیشتر کسب‌ وکار ها و تولید ابزار ها و دستگاه ‌های دیجیتال بوده، بدون شک صنعت چاپ پارچه نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. چاپ دیجیتال پارچه با استفاده از دستگاه چاپ پارچه و چاپگر های کامپیوتری برای انتقال طرح و تصاویر انجام می‌شود. با استفاده از این دستگاه‌ های پیشرفته شاهد طراحی های متفاوت بر روی اکثر لوازم اطرافمان و همینطور سفارشی ‌سازی و تزئین وسایلمان هستیم که می‌توانیم با طرح‌ های پیچیده و ساده جلوه‌ای خاص به لوازم ببخشیم.

انواع روش چاپ روی پارچه
روش ‌های چاپ با استفاده از دستگاه چاپ پارچه متفاوت است و بسته به آنچه که می‌خواهیم به آن برسیم تفاوت دارند و هر کدام مزایا و معایب خود را به‌ همراه دارد.

از جمله روش های چاپ پارچه که به وسیله دستگاه های مربوط به خود انجام میشود، چاپ پارچه به روش مستقیم با دستگاه های پرینتر، و روش غیر مستقیم یا چاپ سابلیمیشن به وسیله دستگاه سابلیمیشن و یکسری دستگاه وابسته به آن جهت تکمیل عملیات چاپ انجام میشود.

هر نوع از تکنیک‌ ها را می‌توان بر روی بخش خاصی از منسوجات پوشاک، بنرها،  دکوراسیون داخلی، پرچم‌ها، چینی، سرامیک و… بکار برد. معمولاً برای چاپ برروی اکثر پارچه های الیاف طبیعی بدست آمده از جنس پنبه‌، پشم، ابریشم از روش چاپ مستقیم استفاده می شود. از روش غیر مستقیم برای متریال هایی برگرفته از پلی استر و یا با ۶۰ ٪ پلی استر در ترکیب آن ها استفاده می شود.

روش چاپ سابلیمیشن (غیر مستقیم)

از جمله پرکاربرد ترین روش‌های چاپ پارچه استفاده از چاپ سابلیمیشن است. نام دیگر آن چاپ تصعید رنگ می‌باشد که به وسیله دستگاه سابلیمیشن انجام می‌شود. عملکرد این دستگاه به این ‌گونه است که طرح بر روی کاغذ مخصوص که کاغذ سابلیمیشن نام دارد به وسیله این دستگاه منتقل می‌شود.

 

انواع دستگاه چاپ سابلیمیشن
پرینتر سابلیمیشن آسترو
پرینتر سابلیمیشن آسترو جزء برترین و پرفروش‌ترین انواع دستگاه‌های پرینتر سابلیمیشن در دنیاست که کیفیت بسیار بالایی از چاپ را بر روی انواع متریال پیاده‌سازی می‌کند. این پرینتر سابلیمیشن دارای بدنه صنعتی است که قابلیت کار به‌صورت ۲۴ ساعته را ممکن می‌سازد. در این پرینتر سابلیمیشن از ۳ هد  (EPSON i3200) بهره گرفته‌شده است. این سیستم دارای بارگذاری و جمع کردن رول کاغذ به‌صورت دنسینگ بار است سرعت چاپ در این پرینتر ۱۲۰ مترمربع بر ساعت می‌باشد.

پرینتر سابلیمیشن پریما
از نوع دیگری از پرینتر سابلیمیشن که جزء برترین  پرینترهای دنیاست می‌توان به پرینتر سابلیمیشن پریما اشاره کرد. در این پرینتر امکان استفاده از انواع گرماژ کاغذ سابلیمیشن از گرماژ پایین تا رول‌های سنگین کاغذ وجود دارد. این پرینتر دارای ۳ هد  (EPSON 4720) بوده و دارای سیستم بارگذاری و جمع کردن رول کاغذ به‌صورت ایر شفت می‌باشد. سرعت چاپ در این پرینتر ۱۲۰ مترمربع بر ساعت اندازه‌گیری شده‌است.

چاپ سابلیمیشن ازآنجا  بیشترین کاربرد را در صنعت چاپ دارد که برای اکثر متریال هایی که از پلی استر تشکیل شدن بهترین نتیجه را می‌دهد و چاپی با کیفیت، سریع و با ماندگاری حداکثری ارائه می‌دهد. این روش اجازه می‌دهد تا سرعت تولید بالاتر برود و در نتیجه سبب کاهش هزینه ‌ها می‌شود. ازاین‌ رو گزینه‌ای مناسب برای اکثر مشاغل مربوط به حساب می‌آید.

دستگاه سابلیمیشن در انواع مختلفی در بازار وجود دارد که هم در اندازه‌ های مختلف و مناسب برای چاپ بر روی انواع متریال عرضه می‌شود. بنا بر نوع محصول خود می‌تواند گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

وش مستقیم چاپ پارچه
روش دیگری که می‌توان با استفاده از آن چاپ برروی پارچه انجام داد چاپ مستقیم است که به وسیله دستگاه پرینتر انجام می‌شود. چاپ مستقیم روی پارچه تکنیکی است که در آن چاپگر یا همان پرینتر با استفاده از فناوری جو هر افشان، جوهر و یا مرکب را به‌ صورت مستقیم روی پارچه منتقل می‌کند. جزئی‌ ترین طرح ‌ها را می‌توان با این روش از چاپ بر روی پارچه پیاده کرد.