دست بردن در عرضه و تقاضا عامل گرانی کاغذ است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ گفت: محدود کردن بازار و دست بردن در عرضه و تقاضا باعث گرانی کاغذ می‌شود.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، بابک عابدین در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره وضعیت کاغذ روزنامه‌ها اظهار کرد: بررسی قیمت کاغذ روزنامه‌ها موضوعی است که دولت به آن ورود کرده است که با ارز دولتی برای واردات تخفیف داده و روی آن هم نظارت می‌کند تا بین افرادی که خود معرفی می‌کند تقسیم شود و این موضوع باعث قطره‌ای توزیع شدن کاغذ می‌شود.

وی افزود: وقتی کالا به‌صورت قطره‌ای وارد بازار شود تب درخواست بالا می‌رود؛ بنابراین قیمت کاغذ افزایش می‌یابد و نابسامانی در بازار به‌وجود می‌آید؛ یعنی افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده موجب از دست دادن مشتری خواهد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ عنوان کرد: زمانی که دولت عرضه و تقاضا را دستکاری می‌کند زنجیره تأمین که برگرفته از واردکننده، تولیدکننده، پخش و مصرف‌کننده است با اخلال و چالش روبه‌رو می‌شود. باید این چرخه کامل باشد تا فعالیت تجاری به نحو صحیح انجام شود.

عابدین با بیان اینکه مخالف توزیع قطره‌چکانی دولتی هستیم، درباره قیمت زینک در بازار گفت: برندهای مختلف زینک نمایندگی دارند؛ نمایندگانی رسمی از شرکت‌های معتبر که زینک را با سرمایه خود وارد می‌کنند، آنها شناخته شده و فروش را رسمی و مطابق با دستورالعمل انجام می‌دهند؛ بنابراین اگر با قیمت پایین وارد می‌کنند و در شبکه رسمی در راستای نرخ وارداتی توزیع می‌کنند، باید زینک‌ها را بدون واسطه‌هایی که باعث بالارفتن قیمت کالا می‌شود، از آنها خریداری کرد.

وی افزود: کاغذ کتاب ۱۰ درصد کاغذ کل کشور را شامل می‌شود و مابقی در مصارف دیگری به‌کار می‌رود و وقتی قیمت کاغذ بالاست، قیمت بسته‌بندی کاغذی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. زینک باید با ارز سامانه و به مقدار زیاد وارد شود تا با ایجاد عرضه مضاعف و رقابت در فروش، قیمت آن در بازار کاهش یابد و تنظیم شود. نظارت قیمت هم باید طبق همان فاکتور ارز نیمایی صورت پذیرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ پیشنهاد کرد که ناشران با بررسی نیاز گروهی می‌توانند از طریق تعاونی و یا یکی از نمایندگی‌ها نیاز مصرفی را ثبت سفارش کنند و با قیمت بهتر و تناسب زینک مورد استفاده را دریافت کنند.

وی گفت: هر چاپخانه با توجه به نیروی شاغل و کمبود مواد اولیه با بحران اقتصادی و در آستانه تعطیلی قرار گرفته است، حال این پرسش مطرح می‌شود که درصورت ادامه این روند و از دست رفتن فرصت‌های شغلی آیا سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند پاسخگوی این حجم از نیروی بیکار باشد؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ خاطرنشان کرد: محدود کردن بازار و دست بردن در عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت کاغذ و مقوا و ملزومات مصرفی این صنعت می‌شود.