زخم کاری این بار برای صنعت چاپ

ایسنا/خراسان جنوبی چاپ؛ این صنعتی که علی رغم توسعه محتواهای دیجیتال هنوز هم ضرورت آن احساس می‌شود، در بحران کرونا زخم بزرگی خورده و باید برای آن مرهمی پیدا کرد.

صنعت چاپ و نشر استان فرهنگی خراسان جنوبی که از زیرساخت‌های مناسبی نیز برخوردار است در بحران کرونا آسیب‌های زیادی دیده است.

به گزارش ایسنا، آمارها نشان می‌دهد از ابتدای بحران کرونا با غیر حضوری شدن آموزش‌ در مدراس و دانشگاه‌ها، مراجعه برای خرید کتاب از سوی مردم حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است که این مسئله آسیب‌های زیادی را به فعالان و سرمایه گذاران عرصه چاپ و نشر وارد کرده است.

دست‌چین مهم ترین مشکلات

ابوالفضل زاهدی‌پور، مدیر یک چاپخانه افست در خراسان جنوبی به ایسنا گفت: در این دو سال چاپخانه داران شرایط سختی را تحمل کردن؛ علاوه بر کرونا فرسودگی ناوگان صنعت چاپ، مالیات و کاهش کیفیت و افزایش قیمت کاغذ در کشور از معضلات بزرگ صنعت چاپ است که گویی سودای حل شدن ندارد.

وی بیان کرد: صنعت چاپ از صنایع بسیار تاثیرگذار در توسعه و رونق هر کشور استان، بخش و منطقه است که می‌تواند تاثیرگذاری خاص داشته باشد چراکه بیشتر صنایع به نوعی به آن وابسته هستند.

این مسئول چاپخانه ادامه داد: در سطح جهان صنعت چاپ در بین پنج صنعت اول قرار دارد، اما در ایران آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

زاهدی پور با بیان اینکه الکترونیکی کردن محتواها، باعث شده سفارشات صنعت چاپ به حداقل برسد و تاثیر بسیار زیادی بر افت سفارشات چاپی داشته است، تصریح کرد: فعالان صنعت چاپ باید به فکر جایگزین شوند و کارهای جایگزین چاپی داشته باشند.

این مسئول چاپخانه تصریح کرد: حتی ما در تولید دستگاه‌ها دچار مشکل هستیم چراکه هیچ سرمایه‌گذاری رغبت نمی‌کند وارد این حوزه شود.

زاهدی‌پور با اشاره به اینکه خرید مرکب، دارو و زینک برای دستگاه‌ها و سایر اقلام مصرفی به دلیل افزایش قیمت‌ها مشکل است، بیان کرد: برخی مسائل استانی و برخی کشوری است که نیازمند توجه مسئولان مربوطه است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از معضلات، معضلات مالیاتی است؛ در حالی که درآمد کافی نداریم چه برسد به اینکه بخواهیم فکری برای مالیات برداریم؛ اکنون نقدینگی لازم در این حوزه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: امسال و سال گذشته یکی از سخت ترین سال‌های چاپ و نشر استان بوده است و آنچه فعالان این صنعت را آزار می‌دهد، مشکلاتی است که سال‌ها پابرجاست.

این مدیر چاپخانه بیان کرد: با همه این مشکلات، فعالان این صنعت سعی کرده‌اند چرخ این صنعت را در خراسان جنوبی بچرخانند و امیدوارند شاید مشکلات حل شود و حداقل مشکلات بانکی و تسهیلاتی حل شود.

زخم کاری این بار برای صنعت چاپ

توجه به پلکان اقتصادی صنعت چاپ

محمدرضا جعفرپور مقدم، رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان جنوبی به ایسنا گفت: لزوم توجه به صنعت چاپ به ویژه در اوضاع کرونا بسیار مهم و اساسی است.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که هویت بخشی از طریق صنعت چاپ رخ می‌دهد و باید در حوزه اقتصاد به آن توجه بسزایی داشت.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان جنوبی با بیان اینکه این امر در صادرات محصولات غیر نفتی نیز تاثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: صنعت چاپ با تلفیق هنر و فن آثاری کم نظیر خلق می‌کند.

جعفرپور مقدم بیان کرد: صنعت چاپ پدیده ای چند وجهی است و هم در بحث فرهنگ شاهد تولید آثار فرهنگی و علمی هستیم و هم به عنوان صنعتی زیرساختی، در حوزه های بسته بندی محصولات اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه شرایط ناشی از بیماری کرونا، تقابل هزینه‌ها و درآمدها و نبود سفارشات آسیب‌های زیادی به این صنعت وارد کرده و اگر با علاقه افراد فعال در این حوزه کار نمی‌کردند، مدت‌ها پیش این صنعت در استان نابود می‌شد.

لزوم معرفی ظرفیت‌ها در کشور

محمود رمضانی، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: چاپخانه‌های استان نیاز داخل استان  حتی خارج استان را برطرف می‌کنند و این یک رمز موفقیت است.

وی افزود: این موفقیت الزام معرفی بیشتر این افراد و فعالان و کارشان را ضروری می‌سازد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور مجوز، نظارت و حمایت‌ توجه خود را به این امر مبذول داشته است.

وی اظهار کرد: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای مابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک مرکزی به امضا رسید تا بتوانیم به چاپخانه‌داران وام و تسهیلات ارائه دهیم.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر حمایت از کتاب‌های نویسندگان بومی، افزود: چاپ کتاب‌ در چاپخانه‌های استان مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرد.

زخم کاری این بار برای صنعت چاپ

تسهیل موانع فعالان صنعت چاپ با اعطای مشوق‌های مالیاتی

ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز چندی پیش با تاکید بر اینکه نیاز است تمامی مسئولان استان از صنعت چاپ به عنوان پایه و اساس توسعه فرهنگی، حمایت کنند، تصریح کرد: اعطای مشوق های مالیاتی یکی از راه های تسهیل موانع فعالان این صنعت است.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ جزء ۳ صنعت مولد و پیشرو در سطح جهان است، عنوان کرد: نمی‌توان نقش بسیار عظیم و گسترده این صنعت را از دو جنبه فرهنگی و صنعتی، انکار کرد؛ چاپ به عنوان صنعتی مادر، به سایر صنایع برای تکمیل چرخه تولید کمک می‌کند و با ایجاد ارزش افزوده برای محصولات، نقش بسیار مهمی در گسترش صادرات غیر نفتی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به جنبه‌های فرهنگی این صنعت نیز اشاره کرد و افزود: صنعت چاپ فرهنگ عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار داده و از همان زمانی که وارد زندگی بشریت شده، گسترش بسترهای نشر آثار فرهنگی را در پی داشته است.

نبی زاده خاطرنشان کرد: بخش عظیمی از شاکله فرهنگی ما در داخل و خارج از کشور مدیون صنعت چاپ است.

وی به فعالیت ۶۰ چاپخانه با انواع مختلف چاپ و ۳ لیتوگرافی در استان اشاره کرد و گفت: تلاش های فعالان این حوزه موجب فراهم شدن ظرفیت های بسیار مناسبی برای صنعت چاپ استان شد و چه در استان و چه در سطح کشور حرفی برای گفتن داریم. حتی در حوزه بین المللی و خصوصا صادرات به کشور افغانستان توانسته ایم گام هایی برداریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرایط سخت ایجاد شده ناشی از شیوع بیماری کرونا سخن گفت و بیان کرد: بحران‌های اقتصادی، افزایش هزینه‌ها، بی ثباتی قیمت‌ها، گرانی مواد اولیه و کمبود نقدینگی برای بهسازی و نوسازی دستگاه های چاپ و کاهش سفارشات از دیگر مشکلاتی است که دامنگیر صنعت چاپ استان شده و شرایط بسیار دشواری را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

نبی زاده اظهار کرد: با این حال تدبیر، پشتکار، علاقه و دلسوزی دستاندرکاران این عرصه چراغ صنعت چاپ استان را پرفروغ نگه داشته و شاهد کوشش های فراوان آن ها برای فائق آمدن به این مشکلات هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است تمامی مسئولان استان از این صنعت به عنوان پایه و اساس توسعه فرهنگی، حمایت کنند، تصریح کرد: اعطای مشوق‌های مالیاتی یکی از راه‌های تسهیل موانع فعالان صنعت چاپ استان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه پیگیر خارج نشدن سفارشات چاپی از استان هستیم، ادامه داد: شایسته نیست زمانی که چاپخانه‌های استان از سایر استان‌ها سفارش دریافت می‌کنند، شاهد خارج شدن سفارشات به خارج از خراسان جنوبی باشند.

باید فکری کرد؛ نباید دست روی دست گذاشت تا قفل کرونا و محدودیت‌ها بر سر درب چاپخانه‌ها یکی پس از دیگری زده شود. این چاپخانه‌ها که تعطیل شوند و فعالانشان که از کار افتند، فرهنگ ضربه می‌خورد.