ساخت اولین نمایشگر OLED که کاملا چاپ سه‌بعدی شده

محققان دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا نمونه اولیه از یک نمایشگر OLED منعطف را به طور کامل با چاپگر سه‌بعدی چاپ کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانئئشجویی(ایسکانیوز)؛ این نمایشگر ۳/۸ سانتی‌متر طول و عرض دارد و دارای ۶۴ پیکسل است. هر پیکسل به صورت مستقل کار می‌کند و نور را نمایش می‌دهد. این صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر است و از این رو در طیف گسترده‌ای از ابزارهای الکترونیک مانند گوشی‌های هوشمند کاربرد دارد. این ابداع می‌تواند منجر به نمایشگرهای OLED ارزان قیمت در آینده شود.

محققان با کمک یک لایه مواد آلی، این نمایشگر را به گونه‌ای طراحی کردند که جریان الکتریسیته را به نور تبدیل کند. گفتنی است که نمایشگرهای OLED نمایشگرهای دیجیتالی با کیفیت تصویر بالایی هستند که قابلیت انعطاف‌پذیری دارند و در ضمن می‌توانند در وسایل الکترونیکی همراه مانند گوشی‌های هوشمند کاربرد داشته باشند. این نمایشگرها به دلیل وزن سبک، مصرف کم، نازکی، انعطاف‌پذیری و زاویه دید وسیع و نسبت به کنتراست بالا محبوبیت بسیاری به دست آورده‌اند.

مایکل مک آلپاین، پروفسور کرسی‌دار دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه مینه‌سوتا و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: نمایشگرهای OLED معمولاً در قالب تجهیزات بزرگ و گران قیمت تولید می‌شوند. اما در این پروژه می‌خواستیم ببینیم که آیا اساسا می‌توانیم با کمک پرینتر سه‌بعدی همه اینها را متراکم کنیم و یک صفحه‌نمایش OLED چاپ کنیم. این چاپگر سه‌بعدی رومیزی، سفارشی ساخته شده است و تقریبا به اندازه یک خودروی تسلا مدل S قیمت دارد.

محققان دو حالت مختلف چاپ را برای چاپ کردن ۶ لایه ترکیب کردند تا در نهایت یک نمایشگر تمام چاپ شده سه‌بعدی و دیود ساطع‌کننده نور آلی (ارگانیک) بسازند. الکترودها، اتصالات، عایق و کپسوله کردن قطعات این نمایشگر همگی به روش اکستروژن چاپ شدند و لایه‌های فعال آن نیز با استفاده از همان پرینتر سه‌بعدی در دمای اتاق ساخته شدند. اکستروژن یک فرآیند چاپ سه‌بعدی است که در آن بخشی از مواد جامد پلاستیکی از طریق یک نازل گرم و منتقل می‌شود و در حین فرآیند ذوب می‌شود. چاپگر مواد را روی یک سکوی ساخت در امتداد یک مسیر از پیش تعیین شده چاپ می‌کند تا روی آن رشته سردو جامد شود.

به گفته محققان، این نمایشگر در مقابل ۲ هزار زاویه چرخش نسبتا پایدار است و در نتیجه برای ابزار الکترونیک نرم و فناوری‌های پوشیدنی کاربرد دارد.

آنها قصد دارند در آینده نمایشگرهای OLED با وضوح بالاتر و روشنایی بهبود یافته طراحی کنند و از آنجا که کل فرآیند ساخت این نمایشگر همه با پرینتر سه‌بعدی انجام شده، معتقدند که در آینده‌ای نزدیک کاربران می‌توانند در خانه‌شان هر گونه صفحه‌نمایشی که نیاز دارند، بسازند.