سالنامه‌های «ایران»، «اعتماد» و «رسالت» در سال بحران کاغذ

سالنامه‌های روزنامه‌های «ایران»، «اعتماد» و «رسالت» در آخرین روزهای سال به همراه یادداشت‌ها، مصاحبه‌ها و میزگردهایی منتشر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، سالنامه‌های روزنامه‌های «ایران»، «اعتماد» و «رسالت» در آخرین روزهای سال به همراه یادداشت‌ها، مصاحبه‌ها و میزگردهایی منتشر شده‌اند که هر کدام از آنها از نگاه خودشان مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی کشور را در سالی که گذشت مورد بررسی قرار داده‌اند.

روزنامه «اعتماد» با عنوان «دوستت دارم ایران»

بر این اساس سالنامه نوروز ۹۸ روزنامه «اعتماد» در ۲۵۲ صفحه و به همراه گفته‌ها و نوشته‌هایی از علی لاریجانی، فرهاد دژپسند، مسعود نیلی، سیدحسین نصر، پیروز حناچی، رضا رحمانی، محسن هاشمی رفسنجانی، رضا اردکانیان، احسان شریعتی، کاظم جلالی، سروش حبیبی، معصومه ابتکار، الهه کولایی، ناصر فکوهی، بهروز افخمی، علیرضا فغانی و … منتشر شده است.

این سالنامه که در ۱۲ فصل و با عنوان «دوستت دارم ایران» منتشر شده، به پرونده‌هایی همچون وضعیت سیاسی کشور با عنوان «همه مردان رئیس جمهور»، عملکرد مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷ با عنوان «فریادها و نجواها»، مشارکت سیاسی و حضور زنان در آینده اجتماع و سیاست با عنوان «بانوی اردیبهشت»، اتفاقات مهم جهان با عنوان «اینک آخرالزمان»، بررسی وضعیت معیشت مردم با عنوان «عدالت برای همه»، بررسی پرونده انجمن حکمت و فلسفه ایران با عنوان «انجمن شاعران مرده»، فضای مجازی با عنوان «پنجره عقبی»، بررسی زندگی اجتماعی و شهری با عنوان «بهار، تابستان، پاییز، زمستان و باز هم بهار»، روایت آدم‌های خشمگین در سال ۹۷ با عنوان «دوازده مرد (و زن) خشمگین، باشگاه کتاب‌بازها، فیلم‌بازها و تئاتر بازها با عنوان «فارنهایت چهار پنج یک»، کسانی که ترجیح دادند کارشان را رها کنند با عنوان «از نفس افتاده‌ها»، … پرداخته است.

در بخشی از یادداشت بهروز بهزادی، جانشین مدیرمسؤول روزنامه «اعتماد» با عنوان «بحران تیراژ، مخاطب و رسانه‌ها» آمده است: «روزنامه‌ها، مجلات، سایت‌های خبری و تحلیلی و حتی رادیو و تلویزیون هر یک به نوعی با بحران مخاطب روبه‌رو شده‌اند؛ به گونه‌ای که در مطبوعات کاغذی تیراژهای چندصد هزار تبدیل به افسانه شده است. سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نیز مخاطبان چندانی ندارند و در رادیو و تلویزیون اوضاع به گونه‌ای است که این رسانه‌ها با ریزش مخاطب روبه‌رو است، مگر در برنامه‌هایی چند شبیه پخش مستقیم فوتبال و … که مخاطب دارند.»

او برای حل این مشکل پیشنهاد کرده است: «۱. رسانه‌هایی که از بودجه‌های دولتی یا سایر قوا و نهادها ارتزاق می‌کنند یا تعطیل شوند یا اینکه به بخش خصوصی واگذار شوند. ۲. شرایط امتیاز و انتشار برای تحصیل‌کردگان این رشته آسان شود. ۳. حساسیت‌ها و خطوط قرمز در امر انتشار به حداقل و به موارد امنیت ملی برسد.»

روزنامه «رسالت» با «نقشه ۹۸»

ویژه‌نامه نوروز ۹۸ روزنامه «رسالت» با عنوان «نقشه ۹۸» با آثار و گفتارهایی از سیدمرتضی نبوی، مرتضی آقاتهرانی، محمدعلی ابطحی، عمادالدین باقی، حسین نجابت، صادق زیباکلام، حسین مرعشی، محمد خوش‌چهره، محمداسماعیل کوثری، احمد شیرزاد، محسن غرویان، اسدالله بادامچیان، سیدمحمدرضا مرندی، لیلا ارشد و … منتشر شده است.

«از هشدار رهبری»، «اگر اصلاح‌طلبان نبودند روحانی رئیس‌جمهور نمی‌شد»، «با برخی اصول قانون اساس مشکل دارم»، «اصلاح‌طلبان می‌گویند کی بود کی بود ما نبودیم»، «درآمدهای غیرقابل پیش‌بینی در بودجه»، «بودجه‌ریزی ما معیوب است»، «سال رکود در بازار خودرو»، «صندوق توسعه ملی آسیب‌پذیر می‌شود»، «خط فقر، شاید کمی بالاتر»، «از کجا آماده‌ای» و … از جمله عناوین یادداشت‌ها و مصاحبه‌های این سالنامه است.

محسن پیرهادی، مدیر مسئول روزنامه رسالت در بخشی از مقاله خود در این سالنامه نوشته است: «سال ۹۷ با همه فراز و نشیب، نفس‌های آخر را می‌زند. سالی که توسط مقام معظم رهبری، «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد. اگرچه متأسفانه، دستگاه‌های مسئول، رسم ندارند در انتهای سال آماری ارائه کنند که در زمینه تحقق شعار سال چه کردند و خروجی چه بوده است، اما از آنجا که ایجاد تغییرات جدی در حمایت ایرانیان از کالای ایرانی، القاعده پیش‌نیازش تحولی بنیادین در حوزه‌های اقتصادی مانند تولید و اشتغال و حتی حوزه‌های فرهنگی مانند الگوی مصرف است، به نظر نمی‌رسد در جهت تحقق این شعار، اقدام بزرگ و قابل‌قبولی انجام شده باشد.»

ویژه‌نامه روزنامه «ایران» با عنوان «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم»

کتابچه بهار روزنامه ایران نیز با عنوان «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» و با گفتارها و آثاری از محمدجواد ظریف، سیدعباس صالحی، سیدرضا صالحی‌امیری، علی ربیعی، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی، بهرام قاسمی، عباس عبدی، سید ضیا هاشمی، لعیا جنیدی، سیدمحمد بهشتی، محمدعلی ابطحی، علی شکوری‌راد، معصومه ابتکار، پرویز اسماعیلی، بهرام قاسمی، علیرضا بیرانوند، مهدی فرقانی، ناصر فکوهی، محمدرضا باهنر، امیر حاتمی، مهدی شفیعی و … منتشر شده است.

مهدی شفیعی، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی «ایران» در بخشی از یادداشت خود در این سالنامه آورده است: «ایران در گذر تاریخ، همواره بحران‌های زیادی را از سر گذرانده است ولی همواره توانسته است بار دیگر قوام و دوام خود را بازیابد. آنچه از آن بحران‌ها باقی مانده است، درس‌ها و خاطره‌ها و تاریخ پایداری و ایستادگی است. در شرایط امروز نیز که برخی از کشورها تلاش دارند تا شرایط پرتنشی را برای کشور ما رقم بزنند، تاریخ به ما یادآوری می‌کند که ملت ایران سربلند خواهد بود. اما این سربلندی از مسیر همدلی به دست می‌آید.»

«استوار برای ایران و امیدوار به آینده»، «مجالی برای فخرفروشی و حسرت»، «ما از عید دیدنی متنفریم»، «روح امید در زندگی روستاییان»، «کجا خوش است؟ آنجا که دل خوش است»، «ما دور ایران می‌گردیم»، «از کودکی دوست داشتم غیرممکن‌ها را ممکن کنم» و … از جمله عناوین مطالب این سالنامه است.